• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Propan, Butan

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
När jag nu om ett par månader åker mot Spanien och behöver fylla mina gasolflaskor där, är det då propan eller butan som gäller?
Vad är skillnaden?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Propan, Butan

Så lenge du er i varmen så spiller det ingen stor rolle, men butan kommer ikke ut av flasken under +5 C - ved bruk av bytteflasker så er prisen for 12 kg butan lik eller lavere enn 11 kg propan. Ved fylling av tank så brukes en blanding i de fleste ikke-nordiske land. Mest propan om vinteren og mest butan om sommeren.

Selv forsøker vi å fylle mest mulig lengst nord, for å få høyest propan-innhold.
 
F

F.d. 297

Guest
Sv: Propan, Butan

:)Å vad härligt det låter att åka utomlans denna mörka tid. Om man kunde göra det ändå? Men min man jobbar ännu 7 år till innan han kan gå i pension. Men vi har åkt ut på helgerna men nu börjar det luta åt att ställa av bilen på vila över vintern. Sedan blir det att vänta på en ny vår och nya resmål. Ja Eran fråga. Ska fråga min man han kan nog svarit bättre än mig.
Min man Risto säger att Ni ska fylla i gasoltuber med Butan för det kör dom med i utländerna.
Här hemma använder vi Propan.
Min man säger att Propan är bättre värmevärde emot Butan. Han är lite osäker på om man får använda den i utlandet.
Hoppas vi kunnat hjälpa Er så gott vi kunnat. Det kanske är någon annan här på klubben som kan ge mer svar som åker mycket utomlans. Vi håller oss i Sverige bara. Men ville hjälpa Er så gått vi kunde.

Ha en fin resa och kör försiktigt när Ni åker.:mh:;)
Anita o Risto i Täby
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Propan, Butan

Gasol är ett svenskt handelsnamn för ett gasformigt bränsle som består av lätta kolväten som propan och butan. Den internationella benämningen är LPG (Liquefied Petroleum Gas). Gasol levereras i flytande form.
Gasol tillverkas i allmänhet av petroleum, och används oftast i situationer där det inte finns tillgång till elektriska nät, till exempel i husvagnar, i glest befolkade områden och inom militären.
I industrin används gasol som bränsle för värmnings- och värmebehandlingsprocesser och som bränsle till inomhusgående truckar.
Under namnet motorgas används gasol som fordonsbränsle.
Stora leverantörer i Sverige är AGA, Air Liquide och Preem.
 

Anders H

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Partille
HBK-Nr
2360
Medlemskap
2024
Sv: Propan, Butan

Jag vet inte vad du har för erfaenhet av gasolfyllning utomlands men min personliga erfarenhet från utlandet är alldeles för många typer av gasolanslutningar till din husbil beroende på gasolregulatorn som skall anslutas till din Svenska flaska samt att du måste ha övergångskopplingar till densamma, i Portugal köpte jag koppling för fyllning av flaska som funkade bra där, i Spanien måste du ha repsolflaska med h11 anslutning samt regbevis på flaskan men det är inga problem att få, visa upp ditt regbevis på bilen i en repsoldepå så löser det sig annars kan du säkert få hjälp på en större camping i Spanien.Jag hoppas att detta inte avskräcker er från er resa för värme behövs endast på nätterna.De campingar vi stod på i Spanien användes gasol till det mesta eftersom det blev billigare än el.Trevlig resa önskar vi i .BoA
Berith o Anders 2360:msn_hot:
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Propan, Butan

Funderar på att åka till Spanien eller Italien. Har två fulla svenska flaskor och två gamla tomma Tyska flaskor. Förslag till åtgärder och vilka kopplingar behövs. Kan man fylla Svensk flaska i Tyskland? Kan man fylla Tysk eller Svensk flaska i Spanien eller Italien?
Skall man bara ta med en flaska och köpa eller hyra en andra flaska vid medelhavet?
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Propan, Butan

Jag undrar lite över adaptrar och kopplingar. På sidan som Svend länkat till så anges "italiensk adapter" (för tyska flaskor) på flera ställen. Är det den "italienska kopplingen" som vi har på svenska flaskor?

Finns det någon "universaladapter" att får tag i?

Om jag har förstått rätt så är det som benämns "autogas" det vi kallar "gasol", ungefär den blandning av butan och propan som aga fyller i svenska flaskor?

Kan våra svenska flaskor fyllas på ex. LPG-stationer i europa om man har adapter?

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52936

Guest
Sv: Propan, Butan

Hej kolla KAMA fritids katalog, där fins ett "Euro-set" som jag inhandlat, innehåller adaptrar för Tyska och Spanska flaskor + ventiler och lite annat. Enkelt att använda. Finns säkert fler lösningar
detta är en.

hbk913
 
F

F.d. 9536

Guest
Sv: Propan, Butan

När jag nu om ett par månader åker mot Spanien och behöver fylla mina gasolflaskor där, är det då propan eller butan som gäller?
Vad är skillnaden?
Hej
Vi är med husbil i Spanien för tillfället och enligt min erfarenhet är detta ett bra alternativ:
Du kan ej fylla svenska flaskor i Spanien, köp en spansk flaska med reducerventil. Om du har Duomatik omkopplare köp med slangen och tryckkranen från Duomatiken fram till reducerventilen i Sverige det är Truma grejer . Har för mej att det är samma anslutning på spanska flaskan som dom danska. Jag köpte en spansk flaska i en järnaffär i Albir. Du måste visa passet och uppge en adress (hur du gör om du inte har någon får du lista ut själv). Du kan få Butan eller Propan som du själv önskar det är olika flaskor, det bestämmer du vid köpet. Priset för flaska 30 € + gasen som kostar 14 €. Det är svårt att fylla LPG flaskor härnere. I stället för att köpa LPG flaskor kan man köpa nipplar för att fylla svenska kompositflaskor i övriga Europa. Man måste kunna se hur mycket man fyller (aldrig mer än 80 % av flaskvolymen). Hoppas att ni får en trevlig resa

Yvonne och Christer
 
Toppen