• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lading: 2 x 80 Ah = 144 Ah?

Knerten

HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2024
:) I vår nye Dethleffs sitter det to stk gel bodelsbatterier på 80 Ah hver.

:mad: Uansett hvor lenge jeg lader via 230 V eller via generator under kjøring viser displayet aldri mer enn 144 Ah!

:rolleyes: Når jeg gikk på skolen for mange år siden regnet vi slik: 80 + 80 = 160

:confused: Kan noen av dere som kan el forklare dette?

mvh magne
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Lading: 2 x 80 Ah = 144 Ah?

Förmodligen skall elblocket eller mätaren programeras om till ett större värde. På Schaudt Elektroblock sker detta via diverse knapptryckningar i rätt följd enligt instruktionsboken. Kanske är det så på er också men inte blivit utfört rätt vid installationen?
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Lading: 2 x 80 Ah = 144 Ah?

Trot eller ej, men värdet är troligen riktigt
formeln för inställning för elektroblocket finns i manualen
men är även beskrivet nånstans i våra forum.
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Lading: 2 x 80 Ah = 144 Ah?

Hej


Du har rätt värde inställt 2x80AHx1,125=180 sen är det så att blocket visar 80% av det värdet och det är som du har 144Ah och det skall motsvara den ström du kan ta ut ur batterierna de kan inte tömmas helt efter som blocket bryter per aut vid ca 11,4 V. Denna elpanel har spelat mig många spratt men börjar förstå den nu.
 

skogen

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
1361
Medlemskap
2024
Sv: Lading: 2 x 80 Ah = 144 Ah?

Hej Michael!
När du skriver att man kan programera om laddaren beroende av batterikap. vilken modell av laddare menar du då, har själv en EBL 226 och kan inte finna några knappar för ändring av battkap. har ingen manual på svenska (finns ej enligt återförsälljaren,stämmer detta verkligen)

hälsn. skogen.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Lading: 2 x 80 Ah = 144 Ah?

Tyvärr är det nog så att det inte finns manual på svenska till Schaudt. Det finns en engelsk manual.

Just nu har jag det lite körigt men jag skulle kunna fixa en förklaring hur det går till att ändra värdet för elblocket om man monterar extra batteri. Kan kanske fixa detta nästa vecka.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Lading: 2 x 80 Ah = 144 Ah?

Hei Knerten
Hvis det ikke er panelet som er feil innstilt kan det jo også være mulig at du rett og slett har for "dårlig" lader til å kunne greie og lade batteriene helt. Er det ikke elektronisk lader på bilen bør du med dine batteri ha en lader som gir minst ca 20A. Ladereren lader vel også startbatteriet og laderen bør minst gi 10% av kapasiteten for å kunne fullade batteriet. Det er de siste 20% som er vanskelig å lade opp og panelet ditt viser jo 80% oppladede batterier ved 144Ah.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Lading: 2 x 80 Ah = 144 Ah?

Hej
Du har rätt värde inställt 2x80AHx1,125
1,125 vad är det för värde?En stilla undran på förkvällen
Faktoren 1,25 er gjerne noe man ganger opp nødvendig batterikapasitet man regner seg frem til. Dermed øker man batterikapasiteten med 25% mer enn man trenger og dermed blir ikke batteriene utladet mer en ca 80% som det sies her i tråden at man ikke bør gjøre.
 

skogen

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
1361
Medlemskap
2024
Sv: Lading: 2 x 80 Ah = 144 Ah?

Hej Michael!
Jag vet inte om det är gjort, extra batteriet blev monterat till leveransen, de har även kopplat solcellerna direkt på batterierna

hälsn. Lennart
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Lading: 2 x 80 Ah = 144 Ah?

I andra trådar om batterier, laddare och solceller tycker jag mig ha läst att solcellerna och dess regulator inte skall kopplas direkt på batteriet utan till det särskilda uttag (egentligen intag) som finns på åtminstonne Elektroblock. Detta för att solcellerna inte skall lura laddaren att batteriet är fulladdat på grund av att solcellerna levererar en högre spänning än vad batteriet egentligen har.
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Lading: 2 x 80 Ah = 144 Ah?

I andra trådar om batterier, laddare och solceller tycker jag mig ha läst att solcellerna och dess regulator inte skall kopplas direkt på batteriet utan till det särskilda uttag (egentligen intag) som finns på åtminstonne Elektroblock. Detta för att solcellerna inte skall lura laddaren att batteriet är fulladdat på grund av att solcellerna levererar en högre spänning än vad batteriet egentligen har.
Har nu testat att både ha sol celler kopplade direkt via regulator och via den befintliga laddaren och ej upplevt någon skillnad.Har monterat extern batteri computor och givet vis kopplat allt efter med följande shunt.
,
 
F

F.d. 4856

Guest
Sv: Lading: 2 x 80 Ah = 144 Ah?

Öhhh
Jag är inte någon hejare på batteri kanske men kan man verkligen mäta hur många ampere som finns i batteriet. Mäter man inte spänningen och via nån formel får fram ett ungefärligt värde möjligtvis ????? Det går väl bara att mäta förbrukning med nån typ av tångampere. Detta innebär ju att har man en strömslukare typ en PC via en växelriktare så sjunker spänningen och värdet blir helknas.
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Lading: 2 x 80 Ah = 144 Ah?

Hej Kuzze

Du har förmodligen helt rätt. Elblocket räknar utvad man tillför och tar ut ur batteriet lika fel blir det om du kopplar solceller direkt på batteriet och inte går igenom elblocket
 
Toppen