• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frankrike

Göran A

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Lerum
HBK-Nr
152
Medlemskap
2024
siktar på att åka genom Frankrike snart
Har letat efter vägar utan betalning verkar
svårt att hitta.
Har tänkt köra via Freiburg (Tyskland)
Lyon ner till Medelhavet,är det någon
som har ett bra förslag på vägval?
 
F

F.d. 11203

Guest
Sv: Frankrike

Hej
Var i Frankrike i somras,ställde in navigatorn på betalningsfria vägar, blev ibland långa omvägar,jag undrar om det blev billigare,fick se mycket fina platser,utaför betalvägarna
mvh DEicer
 
F

F.d. 12848

Guest
Sv: Frankrike

Ett förslag som jag åker till Spanien. Luxenburg motorväg mot Nancy ta av vid tour avfart 14 (sedan börjar betalväg)
tag väg 74 följande städer skall ni passera Chaumont (Tanlay fin övernattning)Auxerre Nevers Moulins Clermont Ferrand
Där börjar motorväg A75 som går över högplatån över en av världens största bro (millau) är betalfri ända ner till Medelhavet vägen bör inte användas i jan.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Frankrike

Jag har faktiskt kört A75 i januari och det var lite lurigt. 0 grader och fuktigt i luften, kändes lite småhalt ibland, så man får ta det lugnt. Nästan ingen biltrafik alls. Jag tycker mig minnas att vi var uppe på 1400 m. ö. h.

Vet inte om fransmännen saltar sådana vägar överhuvudtaget. Är det någon här som vet?

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25109

Guest
Sv: Frankrike

Göran A;

Vi har åkt precis den sträckning du pratar om fast via betalvägar. Det går dock alltid betalfria alternativ vid sidan om de stora betalvägarna men det blir lite längre och krokigare och man får vara observant på skyltning men det finns alltid den möjligheten.


Hälsn
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Frankrike

Kör förbi Mulhouse, tag avfart 15 så slipper du vgift, ta sedan D466 en liten bit till D103 c:a 1,5 mil till D419 till Chavannes-Sur-L'Étang där du har en jättefin ställplats t.o.m gratis el., kör sedan vidare på D419 till Belfort och ut vid 14 (ej 14.1 där är betalstationen) mot Belfort och förbi Montbeliard. Tag avfart 6.1 till D437 som är jättetrevlig väg genom Jurabergen, klättrar lite vid St Hippolyte men sedan kör man på samma höjd c:a 15 mil (Bordatlas har några stpl utefter vägen). Vid St Claude går lite nerför sedan D436 vidare förbi Oyonnax ned till Lyon.
Som sagt en mycket trevlig väg och utefter den kan upptäcka en del källor till floderna och några vattenfall.
Rekommenderar att köpa Michelins kartbok som har 1:200000.
Har du inte en tysk så rekommenderar jag Falcks 1:150000 så kan uppleva så mycket mer.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Frankrike

Illåsen,

Yes det är den bästa - billigaste vägen ner till Spanien, kallas också "Route du soleil" (Vägen till solen) :)
 

erling 54

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023
Sv: Frankrike

Hej
Frun och jag var nere i Frankrike i augusti september i år och tog för vana att köra de avgiftsfria vägarna parallellt med betalvägarna. Som bonus får man se väldigt mycket mera, samtidigt som rytmen blir behagligare.
Ställplatser är något fransmännen är bra på upptäckte vi. Det är aldrig svårt att hitta någon.

[FONT=&quot]Erling & Mari[/FONT]
 
Toppen