• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat 3.0

F

F.d. 12848

Guest
Är det bra drag i denna motor har köpt en husbil med den motor hur mycket dra den på milen husbilen väger 5 ton
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Fiat 3.0

Bra drag är det i den, den drar väl ca 1,5 om man är gasglad typ Postens chaufförer. Frågan är val snarast hur länge det är drag i den....
 

robert

HBK Medlem
Inlägg
412
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027
Sv: Fiat 3.0

vår väger 4,5 ton och har dragit runt 1,20 när vi kört runt 100, den är integrerad, och det kan man väl säga att det drar iväg lite på milkostnaden när du kör över 110, och det är mycket uppför, men annars är det en härlig bil och motorn och prestandan är verkligen vad vi önskade oss.
Ha det bra på vägarna, vi syns, familjen Åhnbrink
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Fiat 3.0

Hej Illåsen
3,0 Multi Jet är en suverän motor med bra vridmoment och låg förbrukning, ca, 1,0-1,2 vid 90 km,på vår 5 tonnare.så klart om Du är gasglad och drar på växlarna så blir ju resultatet därefter,men vem har så bråttom???.Sedan Fiaten blev omprogramerad och med nya styva framfjädrar går den som en dröm!!!
Mvh Bernt
 

Knerten

HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2024
Sv: Fiat 3.0

Bernt: Omprogrammerad???

Hva er det som er gjort med Fiat'en og hvorfor?

Jeg har en 3.0 MultiJet selv, så derfor ble jeg litt nysgjerrig :)

Årets Europaferie ble på 550 mil og kjørecomputeren viste at forbruket var på 0,88 mil pr liter = 1,14 l pr mil. Bilen veide ca 4200 kg og farten ca 95 km/t når det var gode veier.

mvh magne
 
Senast ändrad:

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Fiat 3.0

Har likadan bil som Bernt och kan bara hålla med, en stark och tyst motor.
Körde 485 mil på semestern, bränsleförbrukningen i snitt blev 1,14 l/mil.
Har oxå bytat fjädrar fram som har höjt åkkomforten till molnkänsla.
Omprogramering = Fiats recall, vissa motorer ville stjuvstanna. Hände aldrig mig, men efter omprogramering gick motorn ännu bättre.
Är mycket nöjd med våran bil, både med Fiat och Burstner.

Simma lugnt
Hi.Life.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Fiat 3.0

Hej, vår Adria Twin 3.0 Automat som är en liten bil med totalvikt 3.3 ton hade på sommarens Europa resa medelförbrukning på 0.86 totalt.
Jämfört med vår förra Twin 2.3 förbrukning i fjol var knappt under 0.8.
Den nya är också tystare o har ett bra vrid.

Mvh
Leif
 

jonils

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2043
Medlemskap
2024
Sv: Fiat 3.0

Hej, har en Rapido 9087df 07. 3.0 liters motor. Jag har kört 1200mil i år. Blandad körning 0.95. Bilen väger ca. 3500kg. Går som ett spjut. Gör lätt 150 km/tim.......... Jag brukar dock nöja mig med 95-100 km/tim.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fiat 3.0

Kollade flera 3,0liters bilar på mässan och nu verkar alla ha den beryktade plastkåpan.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Fiat 3.0

Mums.

Väl värt både extra kilo och dyrare pris. Vi ligger på litern i "ärliga" 90 km/h. Ett stort plus med våran 3500 kg är att vid omkörning eller backar är det bara att gasa, inte växla ned.

En motor som kommer att vara länge,länge,länge.

Peter.
 

Wally

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Växjö
HBK-Nr
82
Medlemskap
2025
Sv: Fiat 3.0

Hej..
Vi har samma Motor
Vår dra cirka 1,1 Liter och väger 4000kg
Vi få vara belåtena med det.....Motorn är mycket bra...och orka mycket i backarna i tyskland:spinny:
 
F

F.d. 622

Guest
Sv: Fiat 3.0

Kör 0xå med 3,0:an på Argos 748. Ligger runt 1,0-1,1. Den drar iväg som en skållad råtta. Det svåra är ju att hålla farten, tur man har farthållaren som håller reda på farten. Även haft nytta av fartvarnaren som jag ställt på 95km/h, tycker det räcker när man är ute och cruisar;) Skulle man behöva göra en riktig rivstart (en burnare) så lär shassit sticka iväg och lämna kvar bodelen på plats;)))
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Iveco 3.0

Hejsan någon som vet någonting och har erfarenhet om Iveco 3.0 130kw/177 400Nw automat 6vxl.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Iveco 3.0

Hej.

Vi pratar ju Fiat 3.0 i denna tråden, men det står faktiskt IVECO på ventilkåpan. 400 NM verkar vara samma vridmoment dock är det bara 117 kw. Har vi fiatägare kanske fått en nedtrimmad version av samma motor???

Någon som vet?

MVH//Peter.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiat 3.0

Helt rett, det er lagt inn en liten sperre på hvor mye drivstoff som får komme til motoren når den sitter i en Fiat - ut over det så er det samme motor, dog har Iveco plastkappen som standard :D ref såldet.
 
Toppen