• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12V DC till 7,5V DC

F

F.d. 8491

Guest
Lägger ut en elteknisk fråga för jag vet att kunskapen finns på forumet.

Jag tror jag fått tag i grejor för att kunna få bättre signal för trådlöst internet. Netgear wireless G 54 Accsess point + extra antenn 8 dbi som jag kan lyfta ut på husbilstaket om så behövs.

Mitt problem är att ansluta G54 till 12V, den trafo som är med tar ner från 230V AC till 12V DC men jag står sällan vid elstolpe under resan.

Om jag inte hittar 12V DC plugg/ 7,5V DC så tror jag att det räcker att lägga ett motstånd i serie.

Nu min fråga hur stort motstånd?


Sven-Åke
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: 12V DC till 7,5V DC

Hej, Sven-Åke.

Om jag uppfattat dig rätt så vill du reducera spänningen från 12 till 7.5 volt.
Dvs du vill ha ett motstånd som ger ett spänningsfall om 2.5 volt.

Enligt gamla gubben Ohms lag så skall motståndet (resistansen) därmed vara R=U/I

Om strömmen är 1 amperé så skall motståndet således vara på R = 2.5/1 dvs 2.5 ohm

Motståndet utvecklar värme och måste därför klara en viss effekt.
Enligt effektformeln P=U*I för likström så utvecklas 2.5 watt i motståndet och överdimensionera det till kanske 5 watt, för att inte riskera uppeldning.

DS
 
F

F.d. 25109

Guest
Sv: 12V DC till 7,5V DC

Hundvakten;

Helt riktigt men att trafon ger 1 A betyder inte att strömmen till accesspunkten är 1 A. En kontroll på Netgears hemsida visar att den drar ca 4 W vilket ger en ström på 0,6 A. Det spänningsfall man vill åstadkomma är 4,5 V (inte 2,5 V) vilket ger att motståndet skall vara på 7,5 ohm och klara minst 4,5*0,6 = 2,7 W. Exempelvis Elfa artnr 60-604-61 á 43,30 men bättre ändå är förmodligen att köpa Clas Ohlsons omvandlare.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 12V DC till 7,5V DC

Glem motstanden, den må være inteligent og variere med spenningen fra batteriet. Setter du på laderen så blir det fort nesten 14 volt, og i motsatt fall kan den komme under 12 volt. Så en regulator som den fra Clas O er nesten et must, det finnes for så lav effekt billigere en CO sin også - alle bilrekvisita pleier å ha disse opp til 35 watt.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: 12V DC till 7,5V DC

carjoh;

Helt rätt att jag skrev fel spänningsfall över motståndet...

12 volt - 7.5 = 4.5 Jag får väl skylla på tryckfelsnisse...

Nej, att trafon kan ge 1 amperé betyder naturligtvis INTE att objektet förbrukar max kapacitet.

Jag, skrev OM strömmen är 1 amperé - inte att den är 1 amperé.

Rätt skall vara rätt..
DS
 
Toppen