• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

elvärme i golv

F

F.d. 14493

Guest
Undrar om någon lagt in 12volts värmematta i bilen, hur det fungerar och tips på bra märke och inköpsställe av sådan!

Lovang nr 2515
 
F

F.d. 2284

Guest
Sv: elvärme i golv

Jag har lagt in och rivit ut igen
Kanske mitt eget fel,men den formsydda mattan jag la över ,där torkade underlaget så allt blev som sågspånsliknade skräp.
Uno i Vollsjö
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: elvärme i golv

Köpte matta hos Forsbergs och la i Frankian vi hade tidigare. Det fungerade OK men det går ju inte helt att undvika att man märker sladdarna trots att man försöker dra dom utanför golvet så mycket som möjligt.
Sen är det också helt beroende av hur din golvyta set ut. Är det många vinklar och krokar så blir det ju besvärligare.
Dessutom skall man ju använda en tejp med svart klister för att fixera mattan på golvet så det blir en del rengöringsarbete om man ska riva ut den igen.

Skipper
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: elvärme i golv

Hej,

Har haft foliemattan utlagt under bilmattan sedan början, fungerar mycket bra. Vi är mycket näjda- och varma på fötterna!

Ledningen är dragen från lastutrymmet (elcentral + uttag220V+ trafo) direkt genom väggen till mattan, syns inte inne då mattan ligger precis vid väggen.

Tejpade fast elfolien med genomskinlig tejp (lätt borttagbar) och ovanpå det har vi haft en tunn golvmatta (heltäckande) med någon typ av glidmassa under. Mattan är som ny under än så länge (2,5 år). Någon nämnde att man måste tala om värmefolien så att mattförsäljaren kan ge en en matta som tål det lilla värme som folien producerar.

Tyvärr har inte bilen här så jag kan ge namnet på mattan, tror att den är den vanligaste.

Hälsning jyrkla
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: elvärme i golv

Precis,

Vi har samma folie, jättebra! Det har t.o.m. blivit hål i den pga grus under mattan men det har inte minskat värmeförmågan.

hälsning

jyrkla/274
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: elvärme i golv

Hej maxivan!
Det går alldeles utmärkt att lägga under klickgolv.Ta kontakt med Ebeco teknisk support på adressen som Robert skrev så får Du alla svar.Frågan är om Du får ut rätt effekt med 12-24 volt systemet,detta kan Ebeco svara på.
Anders.B
 
F

F.d. 11203

Guest
Sv: elvärme i golv

Hej
Se upp så ni inte förstör orginalgolvmattan i eran husbil för mycket värme så går mjukgöraren i plastgolvet ur,vilket gör att plasten kan torka och spricka(andrahandsvärdet)
mvh DEicer
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: elvärme i golv

I vår tidigare husbil en CI Mizar 370 lade vi in Ebeco folie 230 V under ett klickgolv - fungerade jättebra. Vi stod i Kläppen med -36 grader - inga problem med is på golvet, värmt och gott. Grannen däremot hade is på nästan hela golvet i sin Hymer. Däremot vet jag inget om livslängden - men bilen rullar fortfarande. Ägaren är medlem i klubben så han kan kanske lämna mer information.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: elvärme i golv

La in golvvärme när jag renoverade badrummet för drygt 10 år sedan.
En gummimatta som var flexibel och tålde "hårda tag" enligt försäljaren - tror det var Kakelhuset eller motsvarande som sålde den.
Tror att den gick på 12 V - inte helt säker - men den användes bla i båtar i Norge sas det - och i båtar kan det ju röra på sig en del.
Vi använde den i ca 10 år innan vi flyttade och den fungerade kanon - höll ca 27 grader hela tiden.
Ska se om jag senare kommer ihåg va den hette - Alzheimer Light! :)
 
Toppen