• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Waeco PerfectBattery BR

F

F.d. 6238

Guest
Om man kollar på www.waeco.se så finns det en " mojäng" som skall förlänga livstiden på Batteriet. Det står att läsa om denna "mirakelgrej" på sidan 93 i årets katalog.

Är det någon i denna eminenta klubb som har erfarenhet av denna pryl eller är det ytterligare en pryl som man inte behöver. Tacksam för synpunkter, (kostar 545:) / Kurt.
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Waeco PerfectBattery BR

Jag har inte sett sådant förut och begriper inte hur det fungerar heller. Hoppas du får svar från någon av våra elexperter i klubben.

Hälsningar/S-Å
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Waeco PerfectBattery BR

Bonzo,

Meningen med denna mojäng som Kurt kallar det är att förhindra att elementerna sulfaterar och sedan böjer sig mot varandra vilket resulterar i kortslutning, batteriet blir således värdelösa.

Jag personligen skulle skaffa mig en Ctek (CTEK Multi XS 14000 lader til batteri - batterilader) underhållsladdare. Ctek ligger i top vad det gäller underhåll under den tiden man inte kör med fordonet. Sulfat är det värsta fiende. Ctek är mycket bra på att avsulfatera vilket ingår i underhålls programmet. Jag har haft en i åratal och är värd sina pengar, se bara till att skaffa den rätta Ctek för det finns för små batterier men också till större allt beror på hur stora batterier man har. Lycka till.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Waeco PerfectBattery BR

Hej, Kurt...
Gå in på nedanstående killes sidor så kan du läsa om sulfateringen av batterier, och få kanske en liten förklaring av vad den här prylen gör...

Det finns annat smått o gott på dessa sidor oxå. Bla intressant om baksmälla.

Kenneth Johanssons hem i cyberrymden

Klicka på övriga faktasidor och sedan laddning av blybatterier.

Direktlänk: Laddning av blybatterier

Hälsningar
Dag
 
Senast redigerad av en moderator:

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Waeco PerfectBattery BR

Jag tror att Kurt vill veta hur man optimerar inkommande ström till husbilen när man står still. Eller hur Kurt? Vi har träffats på flera träffar (träffats på flera träffar) och Kurt funderar alltid på hur man kan bli oberoende batteri. Min åsikt är att Kurt & Monica får ladda sina batteri även i fortsättningen så länge vi inte kommit på hur vi skall ta vara på jordens egen energi.
Dom som jobbar med solen energi i människans tjänst kanske vi skall hylla mer.

Jag kan ingenting av det här men är naturligtvis nyfiken på all ny teknik. Den dan när vi Husbilsfreak är helt oberoende av elektrisitet så lovar jag att det "går för mig" så får man inte säga men det känns så. Tänk att leva i husbil och inte behöva tänka på strömmen. Det vore stort!

Kanske dumma tankar men ändå/ Sven-Åke
 
Toppen