• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kondens på vindrutan

M

mikkis

Guest
Hej

Har en fråga angående kodens på insidan vindrutan.
Vi har insynsskydd som vi täcker insidan av vindrutan på kvällarna , Varje morgon är det väldigt mycket kondens på insidan vindrutan. någon som vet hur man blir av med det problemet ?

/
Mikkis
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kondens på vindrutan

En mycket bra lösning är att sätta upp en isolerad vägg mellan bodel och förardel, vilket skulle få till följd att skillnaden i temperatur på insidan resp. utsidan av vindrutan blir mindre. Besvärligt, javisst, men fysikens grundlagar ruckar man inte på hursomhelst. Jag har för mig att det kallas "kalla väggens princip" eller något liknande. Ett isolerande skikt i form av en isoleringsmatta på utsidan skulle möjligen hjälpa.

Jappe
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Kondens på vindrutan

Hej det som hjälpte för mej var mycke riktigt som jappe skriver ett täcke på utsidan och så var kondensen väck (i alla fall på framrutan)
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Kondens på vindrutan

Vi har vägg att dra ner mellan hytt och bodel . men det är ingen lösning på problemet.När vi skall iväg och åter öppnar upp så strömmar varm fuktig luft från bodelen ut i den kalla hytten och rutorna immar igen på en halv minut.Vilket har till följd att man får starta upp motorn och vänta till fläkten gjort sitt.men en filt på utsidan borde kanske hjälpa.Mats o Cilla
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kondens på vindrutan

Vi har vägg att dra ner mellan hytt och bodel . men det är ingen lösning på problemet.När vi skall iväg och åter öppnar upp så strömmar varm fuktig luft från bodelen ut i den kalla hytten och rutorna immar igen på en halv minut.Vilket har till följd att man får starta upp motorn och vänta till fläkten gjort sitt.men en filt på utsidan borde kanske hjälpa.Mats o Cilla

En modifikasjon som er utført av enkelte er å lage en omkobling slik at viften for defroster kan startes uten tenning, står varmeapparatet på omluft så tas den varme luften fra inne i bilen og blåses over ruten utenfor veggen og varmer opp glasset fra innsiden.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Kondens på vindrutan

Jag har dragit fram ett luftutsläpp från truman jämte passagerarstolen som blåser ut varmluft i hytten. Detta räcker för att hålla kondensen borta och värmer ju även hytten. Funkar bra vår och höst utan att täcka framrutan. Enkelt och effektivt.
 

Monika & Örjan

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Haninge
HBK-Nr
7509
Medlemskap
2024
Sv: Kondens på vindrutan

Vi hade samma problem. Köpte ett täcke för framrutan som sitter utanpå, sen var kondensen borta. Beställt från fritidstillbehör, ca 2400 kr, det var det värt, kan använda det sommar som vinter.:)
 
Toppen