• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Multimeter

F

F.d. 5210

Guest
Hej
Är det någon som har förslag på en multimeter att mäta upp status på bodelens batteri?
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Mulrimeter

Hej från nybliven medlem i götet
Det var trevligt namn på en db mätare(decibelmätare)mulrimeter:).Försök att hitta en där det går att byta säkring lättvindigt och att den tål över 10 amp
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Multimeter

Batteritesteren fra Biltema er beregnet på startbatterier på opp til 120 Ah. Et fritidsbatteri vil kunne ta skade av belastningen når en trykker på test kanppen og belaster med noen hundre Ampere.

Et vanlig multimeter og Volt instillingen gir en kjapp indikasjon på ladningsgraden:
11,7 V eller lavere . . . . . . . . . . . . . . . . 0 %
12,0 V . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 %
12,2 V . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 %
12,4 V . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 %
12,6 V eller høyere . . . . . . . . . . . . . . . 100 %
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Multimeter

Hei!

Bare å bestille fra Reimo, der linken kommer fra, flott firma å handle av. Koster 229 euro og den kommer rett hjem i postkassen :)
Jeg synes dette hjepemiddelet er suverent og gir alltid korrekt bilde av batteri og uttak/påfylling. Man ser med en gang om noe er feil i anlegget. Anbefales.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Multimeter

Hej JanneEkan, här har du en svensk hemsida med samma mätare. Det finns flera att välja på i olika prislägen. Jag har inte läst på vilken som stämmer bäst till våra behov eller om priset som vanligt ökar i kvadrat så fort en firma i Svedala skall kränga prylar. Så kolla och lycka till, det verkar att vara en mycket bra grej för att ha full kontroll över läget.

Campnet | camping tlt husvagnstillbehr husbilstillbehr husvagn husbil

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Multimeter

Hej igen. Kollade lite på prissättningen, den ökade visserligen inte i kvadrat men med ca. 500kr på den med 100A shunt. Som vanligt alltså, mycket billigare från Tyskland och enligt min erfarenhet minst lika enkelt och ofta snabbare leveranser från seriösa firmor.

JANKRO.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Multimeter

Har nåt liknande på min bil kanonpryl fungerar till å med som väder station tack vare solcellen står den på laddning är det i regel uppehåll tror att den gick lös på strax under 2 lappar med 100 shunt återkommer med pris och modell (tror den framtogs för fritidsbåtar);)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Multimeter

I denne sammenheng så er en shunt en liten motstand i hovedledningen som er laget for å tåle 100A strøm. Strømforbruket måles ved å måle spenningsfallet over denne motstanden ut i fra formelen I = U / R.
Er motstanden 0,01 ohm og spenningen faller med 0,1 V så viser måleren 10 A.

Tipper at en shunt for 100 A er mellom 1 og 10 milliohm for ikke å lage for stort spenningsfall.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Multimeter

Hej lovade å återkomma med fabrikat å pris ,den heter trimetric å har ett utpris på ca 2200 och försäljaren har lovat att lämna mellan ca 10 till 15 procent på denna till medlemmar ,finnes på nobelius elektronic 08-211155;)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Multimeter

Vad betyder en "shunt 100A"? Ack, det är så mycket man inte vet.

Göte J och Knugrone har beskrivit hur en shunt funkar, jag vill bara tillägga att Ampertalet i detta fall 100A är max vad denna shunt kan mäta i förbrukning elller laddning. I de flesta husbilar skulle förmodligen 50A räcka då de blir dyrare ju fler Amper de klarar av att mäta, men enda alternativet var en ännu kraftigare som klarar 200A såg jag.
När vi är inne på ämnet så vill jag fråga. Ni som har nyare husbilar med kanske en 150A generator monterad hur mycket laddning har ni sett som max till bodelsbatterierna ?

Nyfiken........JANKRO.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Multimeter

När vi är inne på ämnet så vill jag fråga. Ni som har nyare husbilar med kanske en 150A generator monterad hur mycket laddning har ni sett som max till bodelsbatterierna ?

Nyfiken........JANKRO.

Heisann!

Jeg har ved oppstart og når bodelbatteriet er kanskje 80% sett over 30A som faller meget hurtig med til 10-15A hvor det stabiliserer seg og faller rolig med fyllingsgraden.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Multimeter

Jag har på min Volv 950 uppmätt 18V (!) minuterna efter start!
Detta resulterar i våldsam ström till startbatteriet.

VARFÖR?

Den kraftiga strömmen beror på att regulatorn avkänner ökad laddningsström p.g.a.
fordonsbatteriet har lämnat mycket ström till startmotorn och alltså har lägre spänning.

Regulatorn försöker, via magnetiseringsslingan på generatorns rotor, att snabbast möjligt ladda tillbaka denna energimängd till fordonsbatteriet.
Laddspänningen stiger och därmed laddströmmen.
Tyvärr så ligger bodelsbatteri-et/erna och "sörplar i sig ström" vilket förlänger den hårda
belastningen på generatorn.

Bättre vore att spänningsstyra ett laddningsrelä, att då generatorspänningen klättrar
över c:a 14,5V så bryts styrströmmen till laddregleringsreläets styrspole, reläet bryter och endast startbatteriet får all laddning.

Övriga batterier är bortkopplade.

Detta tills generatorspänningen sjunkit till c:a 14,5V då relästyrningen ger styrström till
reläspolen och kopplar in även de övriga batterierna som nu laddas mindre brutalt.

Generatorn, framför allt de 2 kolborstarna, blir mindre mekaniskt och elektriskt belastade
och lever längre.
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Multimeter

Tyvärr så ligger bodelsbatteri-et/erna och "sörplar i sig ström" vilket förlänger den hårda
belastningen på generatorn.

Bättre vore att spänningsstyra ett laddningsrelä, att då generatorspänningen klättrar
över c:a 14,5V så bryts styrströmmen till laddregleringsreläets styrspole, reläet bryter och endast startbatteriet får all laddning.

Övriga batterier är bortkopplade.

Detta tills generatorspänningen sjunkit till c:a 14,5V då relästyrningen ger styrström till
reläspolen och kopplar in även de övriga batterierna som nu laddas mindre brutalt.

Generatorn, framför allt de 2 kolborstarna, blir mindre mekaniskt och elektriskt belastade
och lever längre.

Detta trodde jag elblocket i bilen skötte om? eller ?

// Pär
 
F

F.d. 52911

Guest
Sv: Multimeter

Detta trodde jag elblocket i bilen skötte om? eller ?

// Pär

Har skaffat en multimeter hos Biltema,den har en amper tång och kan mäta
ström i enkla lädningar typ solpaneler mm.
Förutom vanliga multimeter funktioner,kostade drygt 400 sek och den
har funkad bra.
Hälsningar ifrån Spanien (LaMarina ,söder om Alicante)
PaulKaj
 
Toppen