• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Multimeter

F

F.d. 5210

Guest
Hej
Är det någon som har förslag på en multimeter att mäta upp status på bodelens batteri?
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Multimeter

Är det inte bättre att ta ett syraprov :confused: så vet du direkt om batteriet är kass finns på biltema kostar 300 spänn:wink: obs om du inte ska mäta gelbatteri alltså ....
// Greven
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Multimeter

Hejsan alla.
En multimeter borde finnas i alla hubilar. Med den kan man mäta batteriets laddning på ett ungefär se Krugnores tabell. man kan mäta hur mycket generatorn laddar eller laddning vid inkopplad 230v.
Man kollar lätt med ommetern om ej lysande baklampr är hela, eller varför vattenpumpen ite går får den stöm, mm. Flör mej ett oumbärligt hjälpmedel.

Jägarn
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Multimeter

Jag håller med "Pär och Marianne",
här far det vida kring.

Leifson,
tyvärr finns det ingen multimeter/universalmeter som kan mäta ett batteris "laddningsstatus".
De "instrument" som sitter i moderna husbilar har en hel del elektronik i sig för att beräkna och
minnas urladdningar, uppladdningar och ackumulatorkapacitet.
En tångaperemeter kan bara visa strömmen i sladden just nu.

"Pär och Marianne",
jag beskrev och försökte förklara vad som hände i en personbil!
Förmodligen sker samma sak i en husbil, men jag är inte bekant med SCHAUDT:s "elblock"
även om jag kan ana mig till några av dess funktioner.

Att låta elblocket styra generatorns laddning innebär extrakablar till generatorns rotorlindning
via kolen med risk att en okunnig mekaniker "river labbruskan" då den inte stämmer med
hans uppfattning av hur det ska se ut.
Det tycker inte jag är säkert!
 
Toppen