• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

använder vi blinkers

Bosse Marianne 2075

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2075
Medlemskap
2024
hej medtrafikanter. jag själv kör efter det jag har lärt mig i trafikskolan 1964. Nu skiter man i allting i trafiken bara jag kommer fram, jag blinkar i rondell för att visa var jag skall köra för att minska väntetiden för dom som skall köra in i rondell. man använder blikers sällan, jag tro inte att vi med husbilar kör som dom med personbilar.jag vet att det har kommit nya trafikregler sen 1964.både på gott ont. kör vi annorlunda med våra personbilar än med husbilen en huvudregel för mej, när jag kör om på motorvägar är att inte köra in i högerfilen för än jag ser bakomvarande i backspegel.jag är på vägarna 8 tim om dagen så man ser en hel del kör servicebil. fortsätt järna på denna tråd det skull var kul var ni andra har för uppfattning om trafiken. vi kanske har en bilskolelärare i klubben.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: använder vi blinkers

Håller till 100 med Dig. Blinkers verkar inte finnas på moderna bilar. Jag har ringt och talat med Vägverket varför dom inte gör någon reklam i TV för att använda blinkers. Men det har inte hänt någonting. SKÄRPNING!
/Kurt.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: använder vi blinkers

Jag blinkar när jag skall ut ur rondellen för att visa dom som är på väg in i rondellen att jag är på väg ut så slipper dom vänta i onödan .
Jag blinkar även på motorvägen när jag skall ut i vänsterfilen för omkörning dock blinkar jag inte när jag skall tillbaka i högerfilen där jag hör hemma .
Jag blinkar även när jag skall svänga av vägen jag kör på .

Lite "off-topic"
Jag hör även till dom som "stör" mej på dom som inte orkar blinka samt varför kan inte bilister "flyta" in i en rondell , om någon bilist kommer i rondellen 90* till vänster i ex. 30 km/h så kan man väl för 17 åka in i rondellen för man kommer ju upp i 30 på nolltid .
En del vill ju ha hela rondellen tom innan dom kan köra in .
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: använder vi blinkers

Håller fullständigt med föregående skrivare!!
Det är underligt att vi Svenskar är så urbota dåliga på stt blinka,var på Cypern ett par månader i vintras tillomed infödingarna där svänger absolut INTE utan att använda blinkers,vi vill ju framhålla så exemplariska vi är på alla sätt,men när vi S hamnar bakom ratten så åker vi bil, andra kör bil.
Det värsta tycker jag är att tillomed yrkestrafiken inte går med gott föredöme,har (åkt) efter många yrkesförare som inte har en aning om var blinkersspaken sitter skäms,
Du Anders W, hade aldrig Ni några synpunkter på detta under Din yrkesutövning,vad jag fattade i Vägverkets trafikkungörelse så kan man få böter på 500:- om man ej ger tecken vid sväng,(detta borde inbringa stora summor för stadskassan),
Hoppas att alla HBK:are föregår med gott exempel,inte bara blinkers utan över huvud taget i trafiken.
MVH Bernt
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: använder vi blinkers

Ja du Bernt, det är nu 21 år sedan jag slutade och jag hade då kört skrivbord på Rikspolisstyrelsen i nästan 20 år. "Riktig" polis var jag i Göteborg i slutet av 60-talet och då agerade vi även mot den sortens tilltag i trafiken. Idag- och jag har aldrig lyckats begripa varför - bryr man sig uppenbarligen inte om att vare sig reagera eller agera. Det tillsammans med en "sköt-dig-själv-och-skit-i-andra-mentalitet" i trafiken är nog de viktigaste skälen till att det ser ut som det gör. Utan sanktioner inga förbättringar. Beträffande den uniformerade delen av polisen idag, kan jag bara med djup suck konstatera att en synlig närpolis blev en osynlig fjärrpolis och detta i en tid då det finns fler poliser i landet än nånsin tidigare. Hälsn/AndersW
 

ÅLEG

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Åland
HBK-Nr
1583
Medlemskap
2024
Sv: använder vi blinkers

:rolleyes:
Ett ömtåligt ämne med mängder av invinklingar.

Köra helt efter gammal lära eller rutin kan straffa sig.
En del nya påfund underlättar den egna "anpassningen" till
omköring på "fel sida" eller
avarterna för liten- & stor rondell (ibland oclså med körfält).

Blinkers & Backspeglar har underordnats
det viktiga
t.ex. spara MP3-låten, lyssna på dagens matrecept etc. -
"man har ju inte händer till allt" -
"oj då, här skulle jag svänga" -
"blinkersreläet måste ha kärvat"

Vi är väl inte ofelbara - någon av oss (inkl. bilskolelärare):rolleyes:
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: använder vi blinkers

Vägverket föreslog i en skrivelse i april i år till Regeringen att det skulle införas lagstadgat förbud mot användning av handburen telefon när man kör bil. Nu är jag inte fena på det här med länkar o d, så jag hänvisar till www.vv.se och sökning där på ordet "mobiltelefon". En bit ner på den sidan finns såväl pressmeddelande som skrivelse; en formidabel kovändning av Vägverket som genom en (engelsk?) trafikforskare de senaste åren med påtaglig envishet hävdat att mobiltelefonerande inte är värre än vanligt samtal i bilen. Fan tro't. Hälsn/AndersW
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: använder vi blinkers

Jo jag är väl en som håller med om att mobiltelefoni inte hör ihop med bilkörning men samtidigt så verkar det ju inte finnas lagar som hindrar folk från att äta glass , plocka upp nappar , byta CD skivor osv när dom kör och det är ju även det distraherande i bilkörningen .

Jag anser ju att det går an att snacka i mobilen men att hålla på att skriva sms det bör man inte göra !!
Jag köpte min 1:a mobil 1989 och den 1:an gången jag krockade var 2003 men då snackade jag inte i mobilen utan mötte ett rattfyllo som hade 1,8 i promille .
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: använder vi blinkers

Ja Du Anders ??vad månde bliva?ute och åker 100 mil på svensk väg utan att se skymten av en polis,förvånas över att i södra sverige varnas det tillomed i radion att " i dag har vi stor trafikkontroll efter väg 22 där o där"mycket ska man höra innan öronen trillar av.
Åkte efter en bil som vinglade betänkligt,körde om såg att föraren pratade i mobiltelefon samtidigt hade han ett papper på ratten som han skrev på!! i 90-100 km, i tim, i tät trafik i morgonrusningen in mot St,holm.
Under min körkortstid sedan 1952 har trafiken ökat enormt men övervakningen är ett minimum.


Mhv Bernt
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: använder vi blinkers

Ursäkta det var ju blinkers som gällde,men osökt kom jag in på annat viktigt,
Bernt
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: använder vi blinkers

Alla ni (kankse inte husbilsförare) som blinkar 1 gång när ni byter fil! Skärp er!!!!

Jag sitter då inte och tittar i baken på framförvarande bil OM han förmodligen ska blinka. Man hinner ju inte registrera en blink.

Ligger man på motorvägen i Tyskland kan man ge sej 17 på att en långtradare blinkar vänster SAMTIDIGT som han kör ut i vänsterfil. Inte kan ha ge sej tid att blinka en eller två ggr innan han svänger.
 
F

F.d. 20998

Guest
Sv: använder vi blinkers

Det är riktigt dåligt att dom som ska vara föredömmen i trafiken många gånger också slarvar. Förutom att det finns yrkesförare som slarvar så är det också väldigt illa att det tyvär finns poliser som struntar i att använda blinkers. Det sänder ju ut väldigt dåliga signaler. Men det visar val bara på den allmänna slappa inställningen i samhället till det mesta.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.653
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: använder vi blinkers

Det slarvas otroligt i trafiken. Man vet ju snart inte om man blir omkörd på höger sida, om vägen och dikesrenen är bred. Blinkers är tydligen något som sitter i vägen vid ratten. Ibland råkar man snubbla på den när man vrider ratten:(.
Jag upplever att enda sättet att se vart bilen framför tänker ta vägen, är att kolla hans beteende.
Allra typiskt är väl detta när dom har ett släp efter sig som blinkar höger och skall svänga vänster:rolleyes:!
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: använder vi blinkers

Även jag irriterar mig på de som inte blinkar och inte placerar sig rätt, l korsningar ligger de i vägens mitt blinkar ej men svänger höger efter att ha blockerat för de som skall rakt fram eller svänga vänster.

Det här med att bli omkörd till höger och vänster. Vad som inte verkar vara allmänt känt är att numera skall man om fler än en fil finns i samma körriktning och det är max 70 i tillåten hastighet inte köra tillbaka till höger efter en omkörning utan ligga kvar i filen då omkörning istället är tillåten till höger på dessa vägar. Försök ligga kvar i vänsterfil den som vågar, jag har sett dem som försökt, andra trafikanter tillåter inte vad lagen tillåter utan tutar och blinkar.

Däremot tillåter inte lagen att någon på vägar med högra hastighet än 70 ligger kvar i mitt eller vänsterfil efter omkörning. Där verkar många tycka att det är tryggt och fint att ligga i mittfil. Där ligger de till strax innan de skall svänga av vägen. Detta innebär att den med dyra skattepengar byggda högerfilen ligger outnyttjad eftersom omkörning inte får ske till höger på dessa vägar.
 
Toppen