• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinteruppställning utan el, batterier?

F

F.d. 6481

Guest
Har letat och sökt i forumet men inte hittat svar på det jag undrar..

Vi har en uppställningsplats som e kanon, men det finns inte tillgång till el.

Hur ska man göra med batterierna?

Vi har gel-batteri i bodelen och bly under huven (tror jag)

Ska man ta ut batterierna och ta hem och underhållsladda? Om så är faller hur sitter bodelsbatteriet fast? Det sitter under förarstolen, trångt som attan...

Tar batterierna skada av att urladdas under vintern?

Någon som har några bra svar till mig? :confused:

Tack på förhand!!!!!!
 
F

F.d. 16688

Guest
Sv: Vinteruppställning utan el, batterier?

:yes:Hej

Som gammal båtägare har jag fått lära mig att om batterierna förvaras kallt under vintern räcker det ofta med en uppladdning innan uppställning. (Om batterierna är någorlunda färska). Se till att samtliga förbrukare är bortkopplade, även elektronik kan tjuvdra låga strömmar. Bäst är att koppla bort strömkablarna från batteripolerna. Om batterierna inte kan förvaras kallt måste man ladda batterierna vid ett eller flera tillfällen under vintern. Batterierna tar definitivt skada av att urladdas under vintern. Hoppas att ovanstående är till någon hjälp. Lycka till, Mvh Tommy HBK 2626
 
F

F.d. 6481

Guest
Sv: Vinteruppställning utan el, batterier?

Gäller det både bo och bil batteriet? Att man ska koppla bort strömkablarna från batteripolerna?

MvH
Nicklas
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Vinteruppställning utan el, batterier?

HEj bäst är å ta båda kablarna har själv samma problem men brukar åka dit
(till husbilen)var 14 dag för å kolla och har med mej ett litet elverk som jag drar i ström med säkert överkurs men funkar bra för mej. Ja båda batterierna
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6481

Guest
Sv: Vinteruppställning utan el, batterier?

Jag plockade ut bo-batteriet, vad tungt det var! men relativt lätt att få bort.
Köpte en CTEK XS 3600 laddare som får underhållsladda batteriet i förrådet under vintern.
Verkar lite smidigare än att åka ut var 14:e dag med ett elverk :)

Jag kopplade loss batterikabeln på startbatteriet, tänkte ta ut det med det var så trångs med en massa sladdar till + sidan. Det fick sitta kvar. Får hoppas att det överlever vintern.
 
Toppen