• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

0,9 amp

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Jag har en Burstner i 710 , 2007 och med all stöm bruten förlorar jag 0,9 amp på bodels batterierna trots solceller på 75 w .Om bilen står utan el tillkopplad och är full laddad 100% så visar mätaren 77% efter ett dygn,jag har varit in på verkstad 3 gånger för detta och dom har inte kunnat finna något fel.Någon annan här som varit ute för detsamma ???
 
B

Bengt & Gunni

Guest
Sv: 0,9 amp

På vår Home Car finns en elektrisk säkerhetsavtappningsventil för vattnet.Den drar ström även då all annan strömförbrukning är avstängd.I instruktionsboken rekomenderas att ventilen öppnas manuellt om bilen inte ska användas under längre tid ,då bryts kretsen.

MVH Bengt
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: 0,9 amp

Hej Sony LT

Jag har inte själv någon solcell ännu men har sett att den finns i tillbehörsaffärer i Tyskland och kostar ca 750:-. Jag har en kompis som har varit iväg i går och skulle få sin solcell inkopplad så att det visar rätt värde på disp. har inte pratat med honom ännu men vi träffas i helgen och då kan jag återkomma hur dom har gjort i hans bil.
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: 0,9 amp

Hej

Den tillsats LRS 1214 som Röris skriver om passar inte till Burstner frågade i går när jag talade med Östgöta camp .
Och den ena hjärncellen måste varit på fika när jag gick på lögnen om att det är stereon som drar ström från bodels batterierna,då denna är kopplad över bilens batteri som endast har en marginell ström förlust./ Claes
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: 0,9 amp

Hej!! nu har det jag kollat laddningen av batterierna,i vår 710:a sitter 2 st, 75 Amps, bodelsbatterier ,efter en veckas laddning från ( 227 volts in) visar panelen 100% bo,13,9 v ,start 13,7 v,
tar ur sladden mäter syravikten = 1,24--1,25 ska ju ligga på 1,277 vid 10 grder för 100% ,således är batterierna bara 75% laddade ,efter en 1/2 tim varnade displyen 48% kvar LADDA.??????
Har försök ställa om Amperm, från 104 till 150 Amp,med menyn men ej lyckats,de gamla värdena eller andra Ampersiffror dyker upp ,samma sak vid färd det går ej att ladda batterierna fullt trots 5-8 tim körning .
Bilen är 14 mån,och 2000 mil gammal,med grundlig omsorg.
Slutsats SCHAUDT DT 220B elblocket är för lågt ställd, ??eller,,??någon som vet och kan.
Det har alltid varit låg batterikapacitet men inte förrän nu när det år mörkare som det blir varse .
Mvh Bernt
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: 0,9 amp

Skam den som ger sej,var ut och kollade batteristatus nu efter gårdagens vedermödor och kan ni tänka Er!!! det var 128 Amp i bobatterierna och syravikten något högre en igår ,så mycket har det aldrig varit förr.
Slog på alla förbrukare ca: 10 Amp under en tim, sjönk till 119 Amp,fantastiskt,
Provade höja värdena i menyn igen ,det finns en del fasta ,fick stopp på 160 Amp få se i morgon om det blev bra resultat.
Den här manöverpanelen är väldigt svårflörtad tycker jag,ÖC manual på svanska är ju bara en översikt på panelen,för vidare iställningar se tillverksrens manual har dom skrivit,den är på utrikiska så det är inte att tänka på för gamla gubbar,till råga på allt fotokopior smått som fan.
Inväntar morgondagen med spänning
Bernt
 

sonyLT

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Motala
HBK-Nr
54
Medlemskap
2024
Sv: 0,9 amp

Jag talade med Anders Ekman Östgöta Camping på Elmia i går.
Han sa att det var en lösning på gång, så att man kan koppla solcellen
direkt på El.blocket. så det fungerar riktigt med laddningen.
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: 0,9 amp

För det första måste man tala om för panelen att det är 2 batterier han skall läsa av det betyder ingrepp i panelen.
Panelen talar om vilket utag du har.
Solcellen skall kopplas rakt på batteriet med en egen regulator.
Där du kan se skillnaden mellan batterierna är vad startbatteriet har och bodelsbatterierna.
Tex
Startbatteriet 13,7volt
Bodelen 14,9 volt ja sen kan man skita i panelen.
Det som gäller är ju att du har ström på bodelen Kolla om generatorn orkar ladda upp det du hoppas på det är inte säkert.
mvh
Reidar
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: 0,9 amp

Hej Bernt!
Jag var igår ute och fick höjt värdet i menyn till 120 Ah, kollade idag efter att bilen laddat 1 dygn, och konstaterar att urladdningen är 0,4-0,5 Ah, detta avläser jag när 12 V är tillslaget, jag misstänker att antennen är en av dom strömtjuvar som finns, larmet vet jag inte riktigt hur det ligger kopplat.
Jag har nu tagit bort laddströmmen för att se hur mycket bilen laddar ur på ett dygn.
Återkommer i ärendet.

Mvh

Bosse
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: 0,9 amp

Hej!
Är en tripp till härjedalen för att kolla ( laddningen ?), omställningen till 150 Ah,lyckades ej .displayen hoppade tillbaks på 128 Ah, och batterierna blir laddade mad displayena inställda värden på Ah,då bryts laddningen .kör man på % så är inte 100% INTE 100 på disp,100 i batterierna utan på sin höjd 75 %.Detta har jag kollat med syramätning.Det laddas i den mängd Ah, max som disp,anger,i mitt fall nu 128 Ah,
Strömmen räcker i många fler timmar nu än förut,men ändå för lite,det fattas ju 22 Ah,som orginal var inställningen på 104
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: 0,9 amp

Hej!
Jag har kontrollerat hur mycket batterierna har tappat över ett dygn sedan jag fick upp det till 120 Ah och då har det endast tappat 2 Ah, jag har försökt att ställa om flera gånger till 150 Ah, då signalerar displayen Charge, trots att elanslutningen är kopplad så kommer detta fram sdan går den tillbaka till 120 Ah.
Det känns som detta får bli ett fall för verkstaden.

Mvh

Bosse
 
Toppen