• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mäta ingående el?

F

F.d. 50609

Guest
Om man står (längre tid) hemma hos exvis en kompis' och uppkopplad på deras elnät vore det käckt att veta hur mycket el man förbrukar. Så att man kan betala för sig och behålla sina vänner :D
På vissa campingplatser betalar man numera bara för den el man förbrukar, så de måste ju kunna mäta det på något sätt.

Finns det någon "portabel" mätare eller någon annan smart lösning för att mäta mängden el man drar in i sin husbil?
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Mäta ingående el?

Önskvärt vore att ha en sån här mojäng på utsidan och mäta all inkommande ström, men där har jag en CEE-anslutning.
 
F

F.d. 4380

Guest
Sv: Mäta ingående el?

Om man står (längre tid) hemma hos exvis en kompis' och uppkopplad på deras elnät vore det käckt att veta hur mycket el man förbrukar. Så att man kan betala för sig och behålla sina vänner :D
På vissa campingplatser betalar man numera bara för den el man förbrukar, så de måste ju kunna mäta det på något sätt.

Finns det någon "portabel" mätare eller någon annan smart lösning för att mäta mängden el man drar in i sin husbil?


Skulle aldrig själv ta betalt av en vän/kompis för elkostnad en helg eller vecka......
Så var dom hos mej en helg o förbrukade för 43kr, så skulle varja fall vi aldrig någonsin ej aldrig ens tänka tanken att ta emot betalningt...snicket tänkande....
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Mäta ingående el?

Du kan väl även mäta utgående ström från elstolpen och det blir ju samma sak som mäta ingående ström fast det skilljer ett antal meter kabel .

Viktig är ju att man som jag skrev tidigare att man fuktsäkrar den alt. även monterar en jordfelsbrytare .



PS : Det är inte dåligt att få 4 svar på 9 minuter med både länkar och blider .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Mäta ingående el?

Skulle aldrig själv ta betalt av en vän/kompis för elkostnad en helg eller vecka......
Så var dom hos mej en helg o förbrukade för 43kr, så skulle varja fall vi aldrig någonsin ej aldrig ens tänka tanken att ta emot betalningt...snicket tänkande....

Bara för att ingen ska tro att jag har extra snikna kompisar:twitcy:
så var min fråga rent hypotetiskt och min tanke var mera - typ en månad eller hela sommaren.

Håller verkligen med Bengt-Åke - många bra svar på kort tid.
Uppenbarligen en enkel fråga att besvara :spinny: för somliga i alla fall.

Men icke desto mindre - stort tack.
Inga frågor är ju dumma för den som ställer dem.:p
 
Toppen