• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinter och husbil?

F

F.d. 6197

Guest
Vi är en familj som funderar på om husbil är rätt val för oss. Vi gillar skidåkning och frågan är om husbil och vinterväglag är att rekommendera?

Vi tar tacksamt emot dina erfarenheter av vinterkörning.

Också tacksamma för tips på saker att ta ställning till då inköpet ska göras av en husbil som ska klara vinter i fjällen.

Alla inlägg tas tacksamt emot!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vinter och husbil?

Det store spørsmålet er hvilken prisramme dere har. Løsningen er uansett todelt: Med den tyngden en husbil har er det best med bakhjulsdrift (hvis en ikke finner med 4x4) på glatte vinterveier. For et behaglig inneklima og en vannforsyning som fungerer om vinteren så må en ha en bil med kjeller (dobbelt oppvarmet gulv) helst med vannbåren varme.

Løsningen på isolasjon i førerdelen er flere, billigst er en isolasjonskåpe til å kle på bilen når en parkerer. Uten en slik kåpe har en to valg, en alkove med isolert vegg / dør mellom førerhytten og bodelen (mister masse plass) eller en helintegrert med isolert vegg til å felle ned innenfor frontruten og isolerglass i sidevinduene foran.

Desverre så er kombinasjonen helintegrert med isolerglass / rullevegg og bakhjulsdrift bare på forholdsvis nye biler, med unntak av eldre Cloeliners på lastebil understell fra Niesmann+Bischoff, disse har blitt produsert fra ca. 1985.

Av nye biler som passer inn så er det N+B Flair, Carthago, Concorde og Phoenix alle på Iveco Daily eller Mercedes Sprinter understell. Alle bruker den klassiske oppskriften fra Cloe, robust alu-styrofoam-alu sandwich i huset og en kjeller med varme og alle vanninstallasjoner, samt en isolert alu-rollo innefor frontruten.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Vinter och husbil?

Har en Dethleff 6840 -02 alkov med vattenburen värme, vinterisolerad. Dessutom värmeväxlare med ventil för återföring av bodelsvärme till motor vid rejäla minusgrader. Som skidintresserad så åker jag till fjällen och åker skidor med mina barn ganska ofta. Hur varmt och skönt som helst, ligger backen vid en parkering kan jag också välja att köra gas, av sparsamhet eller tillfälligt fullbelagt på elparkering. Allvädersdäck och till detta har jag köpt en s.k strumpa av norsk modell (rättare sagt två) som är hur behändigt som helst att lägga på däcken när tillvaron blir för glatt..!

Mvh Marita
 
Senast ändrad:
F

F.d. 297

Guest
Sv: Vinter och husbil?

Fint märke Ni har. Vi har Dethleff Esprit i6840 helintregread 08 vi tycker det är bra värme men klart vi har ju bara haft den i tre månader. Så vi har inte hunnit kännat efter hur värmen är på vintern men vi inbillar oss att det är en bra vinterbil. Dubbla golv vattenburen värme samt nya Aldepannan samt extra stort bobatteri. Men andra sidan så åker vi inte ut på vinterhalvåret fast vi har årsplats på en privat camping så vi brukar åka ut dit på vintern så får vi se hur varm den är på vintern. Men den är nog minst lika bra vinterbil som Kabe Travel Master fast kabe har ju tjockare isolering och riktig golvärme men vi tror att Dethleff är likvärde man betalar för märket kabe tycker vi för den är ju så dyr samt trång. Vi hade bara kaben i 10 månader den var också ny 07. Men vi är mer än nöjda med våran Dethleff.

Anita o Risto i Täby
 

repuls

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Nacka
HBK-Nr
1445
Medlemskap
2024
Sv: Vinter och husbil?

Har en Cabby 24 LB med vattenburen värme, vårmeväxlare och ett tjockt isoleringdraperi i bildelen (standard) Detta + Cabbys fantastiska isolering gör att det alltid är varmt o skönt. Kör dubbat.
Leif
 
F

F.d. 297

Guest
Sv: Vinter och husbil?

:spinny::spinny::spinny:Hej o hopp! Vi har blivet husbilstokiga kan inte låta bli att ställa av för vinter. Så nu håller vi på att leta vinterdäck. Har tittat under annonser i klubben men det är ingen som har våran demution på däcken det ska vara 235x70x16 på våran nya Esprit. Å dom är ju tusan så dyra att köpa nya mellan 17 till 20 tusen trodde våran försäljare med fäljar då. Skulle vara glada om någon visste var man ska titta efter bättre beganade 6 däck istället.
Vi är tacksamma för alla svar som går att få.

Tack på förhand

Anita o Risto i Täby:spinny::spinny::music-icon::music-icon::wink::);):music-icon::music-icon::spinny::spinny:
 
F

F.d. 297

Guest
Sv: Vinter och husbil?

:):):):):spinny::wub:Nu har vi löst vårat bekymmer med vinterdäck billigt blev det också o kr. Min manb läste på vägverkets sida klokt gjort. Våran bil väger 5 ton så det finns inga krav av att våran bil behöver ha vinterdäck. Men kravet finns alltid ändå att man är väl säkrare med vinterdäck. Så det blir att tuta vinka köra glatt i vinter. Fast man behöver ju inte ge sig ut i snöstorm precis. Man får väl räta sig efter väglagets makter ändå. Men bara veta att man får gör suget mindre kanske i vinter. Vi tar väl hem den och sover utanför sovrumsfönstret om inte annat. Ja inte visste man att man skulle bli så här galen i husbil när man var husvagnsägare.

Anita o Risto i Täby:yes::yes:;););):music-icon::music-icon::music-icon::):wink::music-icon::music-icon:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vinter och husbil?

Kjøp dekkene uten felger, da har du en god unskyldning for å ikke gjøre jobben med hjulbytte selv. Prisen på felgene tilsvarer flere omleggninger. Har selv praktisert dette for forrige bil i 8 år - helt grei løsning.
 
F

F.d. 297

Guest
Sv: Vinter och husbil?

:yes:Ja vi tänkte på det vi med. Men nu när vi läste på vägverket att det fanns inga krav på vinterdäck när bilen var lätt lastbilsregistriad och så pass tung så bryr vi inte om vinterdäck. Man behöver inte ge sig ut om det är busväder heller för all del. Man ger sig ju inte ut med vanlig personbil som har vinterdäck då behöver man inte ge sig ut med husbil heller det finns ingen anledning till det. Vi åker ju inte till fjällen och åker skidor heller utan vi håller oss runt Stockholmsområdet med dess nejder.

Anita o Risto i Täby:spinny::music-icon::);):music-icon:
 
F

F.d. 297

Guest
Sv: Vinter och husbil?

Jag har ringt till Vägverket i dag. Fick svarit att våran bil behöver inte ha vinterdäck. Läste det på deras hemsida i går kväll att det var inget krav men ändå. Ville ju kolla upp det så man är säker. Så hon tog vårat regnr så kom hon tillbaka långt om länge och sa. Nej ni behöver inte ha några vinterdäck på eran bil. Så blev man glad sparade man dom pengarna. Men tack ändå för erbjudandet.

Anita o Risto i Täby
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Vinter och husbil?

Hej Aljas. Bilen ser stor och fin ut, så min tanke är den att vid relativt lite sidvind så kan det bli jobbigt att hålla den på vägen. Behövs inte mycket till dåligt väglag förrän det kan börjar "kasta". Kör lastbil i jobbet och det som är problemet med vinterväglag är just sidvinden, och då är det bra däck som gäller. Själv har vi skaffat dubbfria och hoppas dom funkar bättre än sommardäcken med tanke på en sväng upp till Jokkmokk. Vinterdäck skall klara kylan bättre (hålla sig mjuka), sommar däck blir som hockeypuckar.
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Vinter och husbil?

Vi har rest med husbil sedan 2001 och då företrädesvis under vinterhalvåret då vi, liksom ni är skidtokiga. Vår nuvarande bil är en Adria 655 SP med luftburen värme. Vi har aldrig haft några problem med att vare sig vi eller vattnet fryser. Vi åker till Schweiz nu på fredag för en tre-veckorstripp på jakt efter snö och det ser onekligen lovande ut...

Jag kan varmt rekommendera husbil i kombination med vinter. Vår bil är en framhjulsdriven Fiat och i vissa lägen hade jag önskat att jag haft bakhjulsdrift alternativt mer tyngd på framdäcken. I och med att vi kör i Europa är det dubbfria vinterdäck som gäller. När vi kommer till de värsta bergspassen lägger vi på kedjorna.

Skida lugnt!
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Vinter och husbil?

Hej :)

Själv tycker jag att A & O är att husbilen har hög markfrigång. Det får man bäst med orginal chassi. Kanske inte den bästa understället men, med tanke på vinterväglag så spelar det roll.

Förresten borde inte denna tråd vara på en annan plats än på omröstning. :)

MVH
Markus Vesala :snow-icon:
 
Toppen