Sv: Vinter och husbil?
Det store spørsmålet er hvilken prisramme dere har. Løsningen er uansett todelt: Med den tyngden en husbil har er det best med bakhjulsdrift (hvis en ikke finner med 4x4) på glatte vinterveier. For et behaglig inneklima og en vannforsyning som fungerer om vinteren så må en ha en bil med kjeller (dobbelt oppvarmet gulv) helst med vannbåren varme.
Løsningen på isolasjon i førerdelen er flere, billigst er en isolasjonskåpe til å kle på bilen når en parkerer. Uten en slik kåpe har en to valg, en alkove med isolert vegg / dør mellom førerhytten og bodelen (mister masse plass) eller en helintegrert med isolert vegg til å felle ned innenfor frontruten og isolerglass i sidevinduene foran.
Desverre så er kombinasjonen helintegrert med isolerglass / rullevegg og bakhjulsdrift bare på forholdsvis nye biler, med unntak av eldre Cloeliners på lastebil understell fra Niesmann+Bischoff, disse har blitt produsert fra ca. 1985.
Av nye biler som passer inn så er det N+B Flair, Carthago, Concorde og Phoenix alle på Iveco Daily eller Mercedes Sprinter understell. Alle bruker den klassiske oppskriften fra Cloe, robust alu-styrofoam-alu sandwich i huset og en kjeller med varme og alle vanninstallasjoner, samt en isolert alu-rollo innefor frontruten.