• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Huvudströmbrytare

F

F.d. 16416

Guest
Hej,

På vår husbil finns batterierna till bil och bodel under förarstol resp passagerarstol. För att komma åt dom krävs demomtering av stolarna, som är en rätt bökig åtgärd. Inför vinterförvaringen har jag tänkt ta bort bodelsbatteriet och ha det på underhållsladdning hemma, medan bilbatteriet får sitta kvar fulladdat i bilen. Har inköpt en bra huvudströmbrytare till detta för att för att slippa demonteringen av förarstolen och bortkoppling av bilbatteriet på uppställningsplatsen, där det är trångt och mörkt. Har tänkt koppla in denna på minussidan från batteriet. Är detta rätt? Det finns tydligen olika uppfattningar om detta.

Mvh Owe
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Huvudströmbrytare

På min Hymer finns en strömbrytare som sitter till vänster och är Rödmärkt. Är det någon som känner till på vilken sida den bryter strömmen till Bodelsbatteriet??. Frågas?? / Kurt
 
F

F.d. 2151

Guest
Sv: Huvudströmbrytare

Bland annat så behöver man inte vara rädd för att kortslutning eller fukt mellan brytarens anslutningar och resten av karossen ska skapa otrevliga händelser.
en kortis är väl alltid en kortis oavsätt polarisation?
På dom huvubrytare jag sätt på marknaden så är det en ganska bra bit mellan anslutningarna och för att elen ska kunna "hoppa" i luft så gäller ca 1000V/mm.
Varför minus?

Själv monterar jag alltid på den posetiva sidan för att göra späningslöst.
 

Gun & Roland

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
1725
Medlemskap
2024
Sv: Huvudströmbrytare

Man ska alltid bryta minussidan! Då skyddar man hela plussidan av elsystemet mot ev. kortslutning mot jord (som Håkan redan nämnt). Det är inte kul att t.ex. råka komma åt chassiet med skiftnyckeln medan man tar bort kabelskon på batteripluspolen och inte minuspolen är bruten. Det kan bli en riktig knall om man har otur...

/Roland
 
Toppen