• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En ljus ide !

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
När jag för ett tag sen var på IKEA och kollade på deras LED-belysningar såg jag att de hade en serie med små belysningar med namnet "JANSJÖ". Bl.a. en variant med böjlig arm och klämmfäste som skulle vara perfekt som punktbelysning i husbilen vid läsning och korsordslösning. Enda problemet är att de bara är för 230v.
Att köra en sådan belysning via en växelriktare är ju lite bakvänt, men det finns en lösningpå problemet. Lampsladden är pluggad in i nätdelen och det går att skaffa en LED-lamp-driver för 12v i stället t.ex. från Kjell & Co . Färdigbyggd 3w 88-131 129:- , eller byggsats 88-903 89:- . De måste sedan kompetteras med kontaktdon i båda ändar !
Försök inte köra lampan direkt på 12v, för då har du förmodligen uppfunnit en bixtlampa, engångs.
// Göte J
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: En ljus ide !

ps köp nga billiga dioder å kör i serie så slipper du drivdornet har för mej att 4
st var lagom rätta mej gärna.;)
ska vara diodlamper istället för dioder eller billiga ledlampor sorry
 
Senast redigerad av en moderator:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: En ljus ide !

Dioder i serie fungerar nog inte så bra för LED-lampan ska drivas med konstantström 650 mA. Med bara dioder blir det ju mer åt konstansspänningkållet, även om du lyckas få rätt spänning vid starten kommer troligen LED-lampan att haverera efter en stund pga termisk överlastning. Prova ! -den som törs !
Dessutom är drivaggregaten swithade med mindre effektförluster än med linjära aggregat ( LM 317 ).
// Göte J
 
Inlägg
508
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2024
Sv: En ljus ide !

När det gäller LED-lampor tror jag att Carthagoanders är rätt man att tala med. Vi fick i alla fall god information och hjälp till bättre belysning både i husbilen och även hemma. Kommer med ny inköpslista till Elmia fär Anders är där och har givetvis med sig ett lager med lampor, hoppas jag. Denna information är bara en "upplysning" till intresserade.
Anne-Louise som nu lever i en ljusare värld.
 
F

F.d. 297

Guest
Sv: En ljus ide !

Vi har liksom en ljusslang med tejp under som man sätter över skåpen och i sovrummet bak likså som går på 12 W Men det var som standard på våran bil.

Mvh
Anita o Risto
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: En ljus ide !

När det gäller LED-lampor tror jag att Carthagoanders är rätt man att tala med. Vi fick i alla fall god information och hjälp till bättre belysning både i husbilen och även hemma. Kommer med ny inköpslista till Elmia fär Anders är där och har givetvis med sig ett lager med lampor, hoppas jag. Denna information är bara en "upplysning" till intresserade.
Anne-Louise som nu lever i en ljusare värld.

självklart kommer jag till ELMIA och har lagret välfyllt för de som vill ha energisnål belysning i sina bilar
tejpen som beskrivs i ett inlägg har även jag men till ett väsentligt bättre pris än dit länken bär
 

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Sv: En ljus ide !

Hej Anders!

Förstår Ni kommer till Elmia, men hoppas verkligen Ni även kommer till Ragglanda.

Tänkte Du skulle gå igenom vår bil och byta de lampor som anses behövas, tror det handlar om en 20-30 st.

Ha de B&K
 
Toppen