• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Finland

F

F.d. 9520

Guest
Hej!
Vi åker till Finland i morgon och undrar om någon vet hur man får stanna o övernatta? Vi åker båt till Åbo och vidare mot Tammerfors, Jyväskylä och till Karstula. Det är ganska långt så vi tänkte sova efter vägen.
Tacksam för tips!
Hälsningar Ylwa o Tapio
 

Rapido

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Finland
HBK-Nr
2346
Medlemskap
2024
Sv: Finland

Hej, det är i stort sett samma regler här som i Sverige. Det är fritt fram att övernatta t.ex på parkeringar. Trevlig resa önskar Dan o. Gun-Britt
 
F

F.d. 12848

Guest
Sv: Finland

Aura är ett litet samhälle där finns det ställplatser höger sida kan vara c-a 8 mil öster åbo har ingen kordinat men ni finner denna plats kolla annars på ställplatser som jag la i i går
 

Homecar

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Olofström
HBK-Nr
225
Medlemskap
2024
Sv: Finland

Hej.Jag använder samma väg till Jyväskylä.Första bra ställe är bara några mil efter Åbo.Auranportti snart efter att motorvägen slutar på vänster sida.Bensinstation och på andra sidan vägen en rastplats.
Sedan ett par mil före Tammerfors(Tampere) i Lempäälä platsen heter Pirkanhovi ,också en bensinstation med rastplats.Ganska omtyckt bland husbilsfolket. Tillgång till ducsh när man frågar peronalen .De ger nyckel.
Nästa 3-4mil efter Tammerfors i byn Orivesi Bensinstation med stor parkering på backsidan Heter Oritupa på vänster sida av vägen.
Nästa ca 2 mil före Jyväskylä ABC servicestation på höger sida.Där kan man övernatta på bussparkeringsplatserna lite avsides men bara 50 meter till servicestation med restaurang toalett .Möjlighet för latrintömning.Säg på kassan så öppnar personalen latrintömningsstället.Det här brukar jag använda själv för övernattnig.ca 4-5 timmars körning från Åbo.Spana efter ABC skyltarna.De är placerade i höga torn längs vägen och syns från långt håll.
I allmänhet ABC servicestationkedjan har i flesta fall bra möjligheter för övernattnig.Och de finns lite överallt.De har mataffär ,restaurang och bensinstation öppna dygnet runt.Alla dessa ovannämnda platser är gratis. I Finland gäller allemansrätten som i Sverige.Du får dock inte göra eld på en annans mark utan tillstånd eller slå läger för nära bostadshus så att det stör.(300-400 meter)
Jyväskylä -Karstula är okänd för mig men det känns som om någonstans mellan Orivesi-Jyväskylä skulle vara bra ställe för övernattnig.Det är fortvarande ganska säkert att övernatta i Finland.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9520

Guest
Sv: Finland

Hejsan!
Nu har vi komit hem från Finland och det har varit en bra resa. Ställplatsen i Lämpäälä var jättebra förutom att toaletterna var låsta. Det gick ju bra ändå och antagligen hade de låst upp om vi tjatat på lite. under färden hittade vi fler fina platser vid sjöar och en av dem hade t o m elplatser. Kan inte riktigt säga var det var men troligen i närheten av Multia. Finland är otroligt vackert och förvånansvärt lite skräp efter vägarna!
Semestern fortsätter nu med en tripp till Ragges och Elmia.
Hälsningar Ylwa o Tapio
 
Toppen