• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stillastående kupefläkt

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Vet någon om det är möjligt att byta "kolen" i fläktmotorn till kupen??
Eller måste man byta hela fläktmotorn??

:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Stillastående kupefläkt

Hej om kolen är så nedslitna att de måste bytas är nog "statorn"den del som kolen släpar mot så sargad att den tar kol ";)" på de nya kolen alldeles för snabbt så de bästa är nog komplett fläktmotor byte,ps tack för sist.



ps om man skriver med stora bokstäver skriker man.
 
Senast redigerad av en moderator:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Stillastående kupefläkt

Har man tillgång till svarv, går det att fixa statorn också. Det är bara sånt som är underhållsfritt som inte går att reparera när det går sönder. Fast ibland lönar det sig att byta till nytt om man räknar med sin arbetstid.
Det värsta brukar vara att få ut fläktmotorn. Jag har en känsla av att när dom bygger en bil, börjar dom med att hänga upp kupefläkten i luften, och sen bygger dom bilen runt denna.
Calle
 
F

F.d. 55334

Guest
Sv: Stillastående kupefläkt

Hej,
håller med om att skriver man med fetstil höjer man rösten men om man SKRIKER skriver man MED VERSALER. Tycker ni verkar så mysiga alla, suger fortfarande på om en katt /eller två/ vågar sig in bland hermelinerna. Ha en bra dag!
Agneta W Vikbolandet
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Stillastående kupefläkt

Tack för svaren. Det var inte så svårt att få ut fläkten. Den återfanns under instrumentbrädan till höger.
Fick tag i "kol" med kabel, som jag skall löda samman med den "gamla" kabeln imorgon. Sen får vi hoppas att det håller ett tag. Bilen har ju inte gått mer än 9000 mil.
Håller med dig Bonath, det brukar vara svårt att få ut, komma åt fläkten. Men som tur är har jag lite tid att trixa och baxa lite.
Hade en MB 508 som jag byggde iordning som husbil. Hade stora problem med att få ut kupefläkten och för att inte tala om startmotorn. Undrar ibland om montörerna har väldigt små händer. annars är det som du skrev.

Tack för senast själv Mikael det var en mycket trevlig räkfrossa. Hör av er om ni skall norröver.
 
Toppen