• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovering och ombyggnad

F

F.d. 9232

Guest
Mina gamla föräldrar har haft husvagn i många år och berättat om en del konstigheter när det gäller renovering eller uppfixning av just husvagnar.
De har en stor fin vagn, men dynor och lite annat började bli lite slitet så de klädde om dem och det blev väldigt snyggt och bra. MEN det sänkte tydligen värdet på vagnen. Den var tydligen värd mer som sliten så länge allt var i orginal. I mina öron låter det tämligen fånigt.

Själv har jag ju köpt en Campmobil Monaco från 1984. Det är en hel del som behöver fixas till och kanske bytas innan den blir riktigt bra (dvs som jag vill ha den). Men försämrar jag värdet på den genom att "snygga till den" invändigt? Utvändigt? Ska även "förbättra" motorn, och det är ju inte sådant som syns, så jag antar att det har omvänd effekt, dvs höjer värdet?

Det jag funderar på att göra är att förbättra elen, kanske klä om dynorna, sy nya gardiner, kanske byta ut något skåp, osv.
I och för sig spelar inte det framtida värdet på husbilen någon större roll för min del, eftersom jag inte har för avsikt att sälja den om jag inte blir tvungen till det. Så mest undrar jag bara för att höra om resonemangen är lika bakvända när det gäller husbilar som när det gäller husvagnar.
mvh Lars
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Renovering och ombyggnad

Skyll på Antikrundan, allt som har några år på nacken SKA se slitet och oreparerat ut. Fixa du din bil och strunta i vad andra tycker, Det är ju du och din familj som ska trivas i bilen.
Ove.G
 
F

F.d. 9232

Guest
Sv: Renovering och ombyggnad

Hehe! Kruxet är att det här konstiga resonemanget fanns redan på 70-talet, långt innan Antikrundan. Men det är skönt att höra att fler resonerar som jag.
mvh Lars
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Renovering och ombyggnad

Själv föredrar jag att det är orört:cool:
 
F

F.d. 9232

Guest
Sv: Renovering och ombyggnad

Varför? I min bil är lister runt luckor etc, trasiga och bitar saknas. Är det inte bättre om jag byter dem då, även om det inte blir mot exakt likadana?
Har givetvis all respekt för de som vill ha sina husbilar och husvagnar i orginalskick, men jag är nyfiken på varför.
mvh Lars
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Renovering och ombyggnad

Man kan ju kombinera - vi har t ex trädetaljerna kvar fast lackade typ 7 ggr med båtlack!
Men stolarna är i original, sunkiga och slitna i rosa plysch, men de matchar ju taket! Och sen har vi byggt en massa nytt i själva bodelen enligt egen smak och önskemål.

Jag bryr mig inte så mycket om andrahandsvärdet på själva Chevan - vi köpte den för att göra en husbil av den och det har vi gjort. Värdet är för oss därmed väldigt högt, men kanske inte för någon annan?

Nu har ju vår bil totalt kostat lika mycket som en ny framruta till en 10 meters Concorde - så vi ska väl inte ge oss in i andrahandsvärde-diskussionen!

Jag hade en gång en arbetskamrat som inte lagade mat i sitt kök för att matoset kunde sänka värdet på lägenheten - hur tänker man då? Och hur kul har man?

Lev livet nu - inflationen äter i alla fall upp pensionen! :wink:

/elisabeth
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Renovering och ombyggnad

Bästa vän. Du skall inte bry Dig om vad andra tycker att DU skall göra. Du skall lyssna på EN person och det är Dig själv.
Andrahandsvärdet gäller bara EN gång och det är när Du skall sälja bilen. Men jag antar att Du har köpt bilen för att använda den som Husbil. Kan garantera att Du har många lyckliga stunder framgent med Din utmärkta Bil.

Lycka till och VÄLKOMMEN i klubbgemenskapen, /Kurt
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renovering och ombyggnad

Håller absolut med Monica o Kurt. Strunta fullständigt i vad folk omkring dig säger och tycker. Gör så att du trivs med ditt fordon. Typ Antikrundan kan vänta......
Vad skall man säga om min husbil. Köpte den fuktskadad, tog hem denne och rakade bort hela bodelen och började bygga nytt. ( Du kan läsa om detta under sköt om husbilen - fortsatt renovering) Andrahandsvärdet torde därmed vara borta enligt vissa MEN det är inget problem just nu. Nu skall bilen bli som jag och min familj vill ha den och därmed basta
Lycka till
Hälsningar Bror
 
Toppen