• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Farbror Claes, var är korkskruven?"

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 2549

Guest
I bilen fanns bärplockare och hinkar av diverse slag för att vi skulle kunna forsla hem c:a 50 liter blåbär. Bärplockardräkter lämpliga för skiftande typer av väderlek fanns med och dessutom allt det där andra ni vet som man måste ha med, och det som man måhända kan få användning för och dessutom det som förhoppningsvis inte kommer att nyttjas. Kylen var laddad, så även barskåpet. Kristallglasen var synade och de hade fått klinga ut, efter att ha fått den där lilla knäppen med långfingernageln, för att därmed få visa att de hade klarat vinterförvaringen i husbilen.
Varför kristallglas?
Jo som de välorienterade, i Jappes ceremonityngda akt vid inmundigandet av den röda hälsodrycken, väl känner till, så skulle hans intagande av nämnda dryck i annat än i nämnda glas, kunna liknas vid mjölkintag direkt från ett juver – alltså helt oacceptabelt.
För tänk tanken kära vänner: Om man till äventyrs skulle få träffa på Jappe i blåbärsskogens mörka djup, och om erbjudandet att få se honom på ett glas rött skulle få bifall; tänk om han då skulle se sig nödsakad att hämta eget glas ur egen bil – även det skulle vara helt oacceptabelt. Alltså, kristallglasen är minst lika viktiga som alla de övriga köksutensilierna. Kontroll av kristallglas ingår faktiskt i de obligatoriska åtgärderna före körning.

Kylen ja. Nog tyckte jag att den hade tagit alltför lång tid på sig för att komma ned till 6-7 grader. Den, från förra året monterade, tystgående fläkten bakom kylskåpet, den hade inte ”fläktat på” trots det ganska varma vädret. ”Nåja, det där får du titta på senare”, det kom jag överens med mig själv vid en inre dialog – innan vi for iväg norrut mot de blåbärsskogar som i år, på grund av vädret, rentav skulle kunna vara renons på sina bär.

Det verkade kanske som denna lilla skrift skulle handla om blåbärsplockning, men naturen hade i år en låg profil för sin framställning av skogens bär, så efter att ha plockat 1,5 liter små och halvtorra bär var det dags att lägga blåbär- och lingonplockningen på is till nästa säsong.

Låt oss istället besöka en av våra nattplatser under denna lilla korta resa. Vi har funnit att vi ytterst sällan blir besvikna när vi lämnar de större vägarna och tar av på någon liten grusväg – skyltad med Sveaskogs vägskyltar – för att där förhoppningsvis finna en lugn och rogivande ställplats. För dem, som har som mål att finna rader av husbilar och långbord dukade vid sin ankomst, är Sveaskogarna inte något alternativ. Därmed har jag inte sagt att det skulle kännas som en besvikelse om en HBK-bil hade kommit inrullande på ”vår” domän.

Knappt 30 km. söder om Vetlanda, på vägen mot Lenhovda, svängde vi av från vägen till höger på en Sveaskogsväg för att efter 1 km. hamna vid vägens slut vid Änghultasjön. Där fann vi förutom tystnaden en väl tilltagen vändplats för 24-metersekipage, en brygga med båt och en bit ut i sjön ett förankrat badlusthus.
075 31 juli Nattplats vid Änghultasjön.JPG


076 31 juli Badlusthus i Änghultasjön.JPG


Det blev ut med markis, stolar och bord medan mitt multiverktyg tog sig an procedurerna kring en tvårätters. Nu var det dags för mig, efter att ha konstaterat att fläkten bakom kylskåpet fortfarande befann sig i viloläge, att ta reda på varför och att eventuellt åtgärda felet.
Under en lucka i golvet i vår Dethleffs finns det mesta man kan tänka sig behöva när det händer som helst inte skall hända. Jag tänker då på allt från ståltråd, säkringar och skruvar till skruvdragare, tänger och ja jag vet inte allt, men det är bara till att leta – ännu har jag inte saknat något. I det aktuella läget var det skruvmejsel och mätinstrument som var punkt ett.
När väl dessa hade gjort sitt konstaterade jag att 12-volts pluskabeln till fläkten var utan ström. Kabeln var nerstucken i ett litet hål till utrymmet under kylskåpet. Nu var det ficklampa och sunt förnuft som skulle till. Ficklampa fanns under luckan bland verktygen. Via en oanvänd luftutgång för Trumaluft fick jag, med ficklampans hjälp, syn på den röda strömlösa kabeln bland ett gytter av kablar av diverse slag. Med en ståltråd, bockad till krok i ena änden fick jag tag i kabeln. Men vad nu? Kabeln var avsliten så att de många trådarna spretade åt alla håll.
De möss jag tidigare har berättat om och som nu är utrotade, de hade huserat även under kylskåpet bland alla kablar och andra godsaker. Ett par andra kablar (-) hade små avskalningar med någon centimeters mellanrum.
För att komma åt att dra ny ledning till fläkten var jag tvingad att skruva bort en hylla under diskbänken. Det blir ju så när man är fullvuxen. Problemet för stunden var att det fanns ett multiverktyg som uppehöll sig just där vaktmästaren skulle till att skruva. Men det var ju endast att vänta. Det där jobbet kunde jag utföra mellan mat och solnedgång. Då blev det en stunds paus för en stackars utarbetad vaktmästare. Jag skulle just sätta mig ner och pusta ut då ropet ekade i skogen: Farbror Claes, var är korkskruven?

För en del av mina läsare ställs säkert två frågor:
Kan det vara rätt och riktigt att kvinnan i huset skall utföra den typiskt manliga sysselsättningen, nämligen att korka upp?
Vad föranleder hustrun i ett långvarigt äktenskap att kalla sin make för ”farbror Claes”?

För dem som har glädjen och lyckan att ha blivit tilldelade ett äkta multiverktyg, de finner det helt naturligt att verktyget oftast utför en mängd sysslor, oberoende av arbetsuppgiftens eventuella könstillhörighet, och helt utan tanke på annat än att det skall utföras nu och i ett sammanhang. De vet dessutom att det oftast tar längre tid att förklara vad som skall göras än att själv se till att det blir gjort.

Varför hustrun i detta speciella fall låter orden ”farbror Claes” ljuda istället för det mera naturliga Claes – eller om särskilda omständigheter råder låter ordet ”älskling” få klinga ut – det har sin förklaring, även om det för den utomstående kan verka besynnerligt.

För att det inte skall råda någon som helst ovisshet om allvaret i partnerns uppmaning: Nu jäklar är det allvar. Hör upp nu och avsluta all annan tankeverksamhet eller eventuella sysselsättningar; nu talar jag, så hör det inte till ovanligheterna att de båda i ett parförhållande har sina knep för att åstadkomma denna totala uppmärksamhet, och då med en kortversion av kommandot.
I det aktuella förhållandet har det skapats en högst allvarsam stämning när hustrun använder makens artistnamn, nämligen ”farbror Claes”. Då skärper han till sig och står nästan i givakt – då är det skarpt läge.
Och visst är det skarpt läge när korkskruven inte finns på plats. Den fina hopfällbara korkskruven med dubbla skruvenheter, som inte gav korken en chans att trilskas, den var borta och nu var det vaktmästaren uppgift att snabbt lösa problemet. Jag dök på huvudet ner under den förut beskrivna luckan i golvet, efter att jag avfärdar mina första tankar att slå av halsen eller trycka ner korken i flaskan. Det gällde att avhända flaskan sin kork under värdiga former, och därför syntes jag strax med skruvdragare, kraftig träskruv med hög stigningsfrekvens och en polygrip. Efter en knapp minut syntes jag stå vid min hustrus högra sida och med värdigt rörelsemönster fylla hennes höga glas till drygt hälften.

Efter måltiden var det dags för vaktmästaren att uppfylla sina arbetsuppgifter som elektriker och snickare, och snart var fläkten igång och kylskåpets termostatratt kunde skruvas ner från 7 till 3.

Vad månde hända vid nästa utflykt undrar farbror Claes och tackar för er uppmärksamhet.
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: "Farbror Claes, var är korkskruven?"

-Härligt att få läsa dina runor igen,farbror Klas!
Hoppas att du har haft en underbar sommar med många upplevelser att skriva om!

Lasse W
 
H

hianders

Guest
Sv: "Farbror Claes, var är korkskruven?"

Fylld av beundran har jag njutit av denna berättelse!
fru hianders/Inger
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: "Farbror Claes, var är korkskruven?"

Äntligen är han igång igen, vår kära Farbror Claes.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: "Farbror Claes, var är korkskruven?"

Du har fattats oss ett tag, Claes, så det är extra härligt att få njuta av din ordbehandling igen. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: "Farbror Claes, var är korkskruven?"

Det var på tiden att vi fick höra från Dig Farbror Claes. Hoppas att väntan till nästa gång inte blir lång, / Kurt.
 

Julle o Gunvor

FD HBK Medlem
Inlägg
232
Kommun
Motala
HBK-Nr
567
Medlemskap
2021
Sv: "Farbror Claes, var är korkskruven?"

Vilken underbar läsuplevelse för husbilsälskare

Hjärtligt tack för Ditt underbara roliga berättande

Julle
 

Anita o Dan

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2024
Sv: "Farbror Claes, var är korkskruven?"

Dina berättelser blir alltid till spännade läsupplevelser där man aldrig kan ana hur det slutar.
Hoppas din berättarkonst ger oss mer, snart.
Hälsn Anita o Dan
 

NIESMANNEN

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
2277
Medlemskap
2025
Sv: "Farbror Claes, var är korkskruven?"

Tack för dina välskrivna och underfundiga texter. Det var ett tag sedan och efterlängtat.

Mvh Örjan:cool:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11948

Guest
Sv: "Farbror Claes, var är korkskruven?"

Härlig läsning !!

Någon mer utflykt att återge ??

Majsan :wub:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11948

Guest
Sv: "Farbror Claes, var är korkskruven?"

Någon som vet var man finner andra trevliga berättelser som Farbror Claes skrivit ?
Verkade ju vara på väg mot nya äventyr i berättelsen !

Finns det liknande berättelser som andra medlemmar skrivit o vart finner man dom isåfall ??



Majsan :wub:
 
F

F.d. 11846

Guest
Sv: "Farbror Claes, var är korkskruven?"

Hej Majsan !
Farbror Claus är inte medlem här längre tråkigt nog , många som saknar honom med sina berättelser
Mvh. Fralle .
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: "Farbror Claes, var är korkskruven?"

Citatet raderat då man inte behöver svara med ett citat när inlägget ligger direkt ovan

Hmm Farbror Claes inlägg fins kvar och kan läsas här

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -

Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11948

Guest
Sv: "Farbror Claes, var är korkskruven?"

Får bara upp detta meddelande när jag klickar på länken :

Tyvärr - inga träffar. Var vänlig och försök med andra söktermer (Minst 4 tkn).

Gör jag något fel ?

Majsan :wub:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: "Farbror Claes, var är korkskruven?"

Jag kan inte se vad Gurra hade tänkt länka till men det finns en hel del reseberättelser under ämneskategorin Artiklar o Länkar Husbil, därunder Reseberättelser.

Du hittar de olika ämneskategorierna enkalst genom att gå till förstasida. Klicka på loggan högst upp på varje sida eller på Husbilsklubben.se längst upp och längst ner på varje sida.
 
F

F.d. 11846

Guest
Sv: "Farbror Claes, var är korkskruven?"

Får bara upp detta meddelande när jag klickar på länken :

Tyvärr - inga träffar. Var vänlig och försök med andra söktermer (Minst 4 tkn).

Gör jag något fel ?

Majsan :wub:
SAMMA HÄR , VARFÖR , FRÅGA TILL WEB :confused:
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: "Farbror Claes, var är korkskruven?"

SAMMA HÄR , VARFÖR , FRÅGA TILL WEB :confused:

Var inte farbror Claes en av dem som rensades ut förra året? Kanske känns det lite pinligt för klubben att medlemmarna då fortfarande kan läsa hans trevliga inlägg. Kan det t o m finnas upphovsrättsliga frågor?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: "Farbror Claes, var är korkskruven?"

Det finns ingen som är "utrensad" från klubben. Däremot valde Farbror Claes och andra att förena sig med dem som startade en egen hemsida och förtalade klubben, styrelsen och webadm.

Därmed uteslöt de sig själva, det finns ingen förening som skulle låta ett sådant agerande passera och fortsatt acceptera dem som medlemmar.

Farbror Claes hade dessutom enligt egen uppgift långt tidigare bestämt sig för att inte förnya sitt medlemskap 2009.
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: "Farbror Claes, var är korkskruven?"

Ok, alltså en missuppfattning från min sida.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen