• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Samma jord/minus på bodel och bilbatteri?

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Hej!
Jag har en fråga angående minus/jord. Kan man utgå ifrån att det är densamma för bodels- bilbatteriet. Jag har lampor över framstolarna som har 3 lägen. 1. Helst avstängt, 2. Lyset tänds när man öppnar framdörren, 3. Tända lyset manuellt. Problemet är att strömmatningen är från bilbatteriet och i läge 3 så släcks det efter 3 min som en säkerhetsåtgärd. Jag vill kunna sitta och läsa lite längre, så jag tänkte om man matar en pluskabel från bodelsbatteriet till lägge 3 och kopplar bort den befintliga kabeln.
Får jag problem då ? eller skall jag ta med minus och sätta en omkopplare för det.
Tacksam för svar.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Samma jord/minus på bodel och bilbatteri?

Är bodelsbatteriet jordat i karossen (det har det varit på mina bilar) så borde det fungera att bara ändra pluss kabeln som du tänkt
Bosse B
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Samma jord/minus på bodel och bilbatteri?

Jag skulle nog tittat i lamparmaturen och se om jag inte kunnat hitta kondensatorn eller relät som sköter fördröjningen på tre min.
kanske man behöver löda i kretskortet och koppla förbi den funktionen.
Kanske lite mer pyssel men hellre det än ny kabeldragning.

// Pär
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Samma jord/minus på bodel och bilbatteri?

Benndix: Jag vet inte var du har ditt bodelsbatteri. Men det är ganska enkelt att koppla en sladd från bodelsbatteriets pluspol via en lampa till någon jordpunkt i bilens chassie. Lyser lampan så är bodelsbatteriet jordat i chassit.

Beträffande kabeldragning till instrumentbrädan och/eller upp i taket är det tämligen enkelt på din bil. Det finns färdiga kanaler och hållare för detta under fotstegslådan och i den övergång mellan dörrkarmen och inklädnaden under instrumentbrädan. Om du ändå drar kablar så passa på att dra fram en hyfsad tråd till bilradion och eluttagen (12V) på instrumentbrädan. Du kan också enkelt byta ut cigarettändaren och eluttaget bredvid till två uttag från Biltema så får du lika utseende på dessa.
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Samma jord/minus på bodel och bilbatteri?

Jag har kollat och det är samma jord. Mätte vid en lampa som sitter lägligt att dra vidare, fick att brun ledning var plus. Är det generellt i bodelen att ljusblått är minus och brun +.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Samma jord/minus på bodel och bilbatteri?

Hej benndix, är du säker på att det är + som styr innerbelysningen på din bil ? Det vanligaste är annars att det ligger + matning hela tiden till lampan och och att strömbrytarna jordar ner lampan och tänder den. Detta för att förenkla vid dörrkontakterna så att de bara behöver komma i kontakt med jord när man öppnar dörrarna. Men nu när elektronikboxarna styr det mesta så kan man inte vara säker på något.

M.v.h. JANKRO.
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Samma jord/minus på bodel och bilbatteri?

I vår bil är det samma jordpunkt mellan bodelsbatteri och startbatteri. Men i stället för att gå in och löda i bilens original elsystem så har jag monterat 2st lässpotlampor i hytten som drivs från bodelsbatteriet och som lyser mycket bättre än bilens lampa i taket. Tricket är att dra kablarna någorlunda snyggt och naturligtvis skall det sitta en säkring i batterieänden. Hälsningar Hasse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Samma jord/minus på bodel och bilbatteri?

Enig med Hasse, egne leslamper for forsetene med forsyning fra bobatteri er beste løsning. Her kan en benytte halogen eller LED lampe med bra leselys og moderat strømforbruk, kan godt monteres slik at de kan benyttes som kartleserlampe under kjøning. Osram har halogen lamper med lang hals som egner seg bra til dette bruket, selv på vår integrerte har vi montert en for kartleserbruk. Lesespottene i taket er forsynt med led-spots fra Cartago-Anders
 
Toppen