• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Toptron

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Toptron laddare

Någon som är bekant med toptrons produkter, med avseende på laddare och elektroblock som sitter i Hobbys husbilar.
Efter mycket vinklande på huvud och användande av kamera så har jag lyckats läsa skyltarna på ovanstående utrustning i vår husbil

Kan konstatera att vi har en Toptron laddare CH 240 V1 artikelnummer EL227 och Toptron elblock med artikelnummer EL226.

Har förgäves letat på nätet efter information, men fått tji i detta sammanhang, dock vet jag att laddaren ger 17 amp.

Är det en tillräcklig laddning för 2 st 115 amp batterier?
Bilen generator ger 85 Amp är detta tillräckligt för ovanstående batteri?

/Bosse
 
Senast ändrad:

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Toptron

Hejsan
Är ej så insatt i elektroniken men jag kör med fyra stycken paralellkopplade 85amp. batterier, frikampar mest och har alldrig hafft problem.
Har dock även en 85W solcell som väl hjälper till något.
MVH KEJO 20
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Toptron

Tror mig ha läst någonstans möjligen på en tråd här på forumet att man skall ha 10 Amp laddning per 100 Amp batteri.
Men enda skillnaden är väl bara att det åtgår mer tid vid laddning från nätet!

Jag har mailat Toptron angående manual och schema!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Toptron

Hej Ingela & Bosse, det stämmer delvis, "normalt" räknar man med att laddaren skall ha en styrka av en tiondel av batterierna, inte för laddtidens skull, utan för att den skall orka trycka batterierna fulla. Men med elektronikens hjälp så stämmer inte det längre. Ex. CTEK's 7A laddare klarar av ett batteripack på 225 A/h och den på 25A klarar ett 500 A/h paket.
Så det enda rätta är att kolla med tillverkaren som du har tänkt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Toptron

Det där att en CTEK 7A laddare skulle klara att ladda 225Ah batterier stämmer dåligt enligt min erfarenhet. Jag hade denna kombination och efter två dagar hade fortfarande inte batterierna fått full laddning. Desstom kändes det som att vattenavgången var hög eftersom det bubblade friskt i dem. Antagligen jobbade laddaren med hög spänning hela tiden för att få max laddning. När jag bytte till en 25A laddare gick laddningen på "nolltid".
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Toptron

Om man ex. går in på www.waeco.se och tittar på deras laddare så står det ganska preciserat att max. rek. batterikapacitet är 150 A för en 15 A laddare.

Det här styrker ju det jag tidigare läst och det som Michael beskriver.

Detta innebär enligt mitt sätt att se det att den laddare som finns i bilen på max 17 A och nominellt 12A, klarar det batteriet jag har idag men att stoppa dit ett till så behöver jag utöka laddarens kapacitet till 25 A.

Jag har mailat Toptron samt Forsbergs i förhoppning att få ett schema och på det sättet kanske byta ut laddaren till en Waeco alternativt en Ctec-laddare!

Återkommer i ärendet när jag fått svar på mina frågor
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Toptron

Hej Michael, min erfarenhet av CTEK 7A laddare är att den funkar utmärkt med tre st. paralella 75 A/h batterier. Men jag vet också av erfarenhet att den aldrig verkar bli klar om batterierna har lite ojämn kvalite' eller olika laddning vid första försöket. Den har förmodligen inte tillräckligt "klös" för problemet. Då är nog den bästa medicinen en kraftigare laddare.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Toptron

Det är möjligt att det kan vara olika förhållanden på batterierna som skapade problem för mig. Men jag har svårt att tro det eftersom jag köpte laddaren och de tre batterierna samtidigt och var noga med att kontrollera märkningen på dessa så att de var från samma produktionsserie. De var inte tomma när jag köpte dem, utan i princip ganska välladdade att dömma av elinstallationerna i bilen som fungerade normalt. De borde därför vara näst intill identiska. Jag hade också lite mailkontakt med CTEK och teknikern där höll med om att den lilla laddaren inte skulle klara att fulladda batterierna inom rimlig tid.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Toptron

Hej igen, jag tror att vi kan enas om att det är ett gränsfall om det funkar tillfredställande eller inte, och om någon plockar i fler bodelsbatterier än ett och redan äger en 7A Cetek kan det vara värt att prova. Om denna någon däremot skall köpa en ny laddare så bör man nog rekomendera att satsa på en kraftigare direkt.
Min 7Amp. har nyligen fått laddhjälp av en 85W solcell och ytterligare en 50W väntar på hyllan så den har fått lite halvsemester och verkar nöjd med tillvaron.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen