• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkering

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Hej på HBK
Vi med flera stod på Guleskär i Sotenäs komun 04/08 blev väckt av en parkeringsvakt kl 0900.
Han förklarade att personbil 2 och husvagnar får inte parkera här.
Tillläggs tavla med texten parkering förbjuden var uppsatt vid infarten till Guleskär endast personbilar får parkera här husbilar är inte tillåtna att visstas här.
Är det någon som vet om kommunen har lagen på sin sida i detta agerande?

Lillian o Reidar
 
Senast ändrad:
F

F.d. 418

Guest
Sv: Parkering

Om skyltningen anger att parkeringsplatsen är avsedd endast för personbilar, får man parkera där med såväl klass I som klass II. Tilläggsskylten bör ha texten "Endast personbil klass I" om den skall exkludera Pb II (husbil). Hälsn/AndersW
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Parkering

Hej!
En husbil är väl en husbil oavsett om det är en PBII eller en lätt eller tung lastbil.
Rätta mej om jag har fel.
Hälsningar
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Parkering

Hos myndigheterna finns inga husbilar.......
Om jag förstått det hela rätt
ds
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: Parkering

Du har nog helt rätt Hundvakten. Det är vad som står i registreringsbeviset som räknas, dvs personbil eller lastbil.
Att sedan bilen är utformad som husbil är en annan sak. Av mindre vikt tror jag när det gäller parkeringsjuridik.
 
F

F.d. 7998

Guest
Sv: Parkering

Hej på Er, Lillian och Reidar,

Hørte even at noen hadde fått parkeringsbot i løpet av natten på Gulskär for noen uker siden:mad:.

I fjor var det en del som fikk bot etter å ha overnattet ved Hasselösund, rett på andre siden av Smögenbroen. Men jeg leste om noen som overklaget boten og fikk medhold, fordi det var skiltet med forbudt for husbil, og dette var ingen gyldig betegnelse.

Det sto den gang å lese at om skiltet skulle være gyldig, så måtte det stå forbud mot personbil kl 2.

For øvrig har vi for første gang i sommer opplevd at polisen i Norge også har jagat bort husbilar fra et sted hvor vi har brukt å fricampe i mange år, og her står det ingen skilt i det hele tatt, så det er tydeligvis mange som ikke forstår at vi husbilsturister er et godt tilskudd til de lokalsamfunnene som vi besøker.

Tror nok at vi legger igjen vel så mye penger som andre turister, men de blir mer fordelt rundt om i affärene og ikke bare på campingen.

Utpå høsten i fjor så tok dom ned skyltarna om campingforbud på Guleskär, så vi får vel heller arrangere et høsttreff:yes:

Fortsatt god sensommar önskas från Munkedal
 

Irén & Christer

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Ale
HBK-Nr
1461
Medlemskap
2025
Sv: Parkering

Angående Guleskär
Jag har varit i kontakt med Fredrik Torstensson 2ggr i sommar, han arbetar på
tekniska avd sotenäs kommun.Första gången var den första skylten om all form av boende eller övernattning kommer att anmälas ,den var inte juridiskt bindande.Efter vårt samtal hade Fredrik varit nere och kollat skyltarna .Vad han inte visste då ,var att det låg ett beslut i byggnadsnämden,fabriken skall byggas ut, fiskfabriken har köpt 45% av p-platsen och en bostadsrättsförening har köpt en del till parkeringsplatser.
Det är i Fortsättningen förbjudet för husbilar och husvagnar att parkera
där Mejladress:regestrator.kommun at Sotenas kommun
Långtidspark i Kungshamn:skolgården, Bäckevik,Hälsans hus grusplanen.

Guleskär är bortagen från HBK-platser

Christer & Irén /kul på hjul:):)
 
Toppen