• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12 Voltsuttag

F

F.d. 4035

Guest
Hej! Vi har just köpt en ny husbil på Husbilslandet (en Knaus) och vi är jättenöjda med allt. Men.. Det 12 voltsuttag som finns original på Knaus är ett med "litet" uttag. Det fungerar ej T.ex till min mobiltelefonladdare. Är det någon som vet vad man skall göra. Finns det adaptrar? Eller är det bara att byta uttag.
Hoppas på svar.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: 12 Voltsuttag

Köp en liten skarvkabel eller liknande med en hankontakt med en röd fnutt på som kan tas bort och då blir det en smal kontakt...

ds
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: 12 Voltsuttag

Vi hade samma på vår gamla! Jag bytte till ett vanligt uttag! Fanns att köpa stickproppar som passade men om man vill ha olika saker i så måste man ju byta den på varje sådan!
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: 12 Voltsuttag

Hundvakten, förstod vad du menade nu! Självklart smart att göra så!

Jag är dock av ordningen att jag inte gillar lösa hängande kablar etc. därför bytte jag hela uttaget! :)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: 12 Voltsuttag

Biltema har cigarettändaruttag till bra pris som är mycket bra för att montera i panel från någon millimeter upp till ca 25mm tjocklek. Ofta går det att bygga om ett uttag för liten propp till stor genom att montera bort det gamla uttaget, borra eller fila upp hålet till 29mm och sedan sätta dit ett Biltemauttag. Var noga med att ta bort säkringen eller göra elsystemet strömlöst innan du kopplar ur det gamla uttaget. Samma flatstifthylsor som till det gamla kan användas i det nya.

Lite utanför ämnet kanske: Jag köpte vanliga 220V uttag med lock som jag modifierade så här: Först tog jag bort kontaktdonet på baksidan som var av porslin. Sedan sågade jag upp botten i uttaget med en 29mm hålsåg. Därefter fick jag fila av flänsen på Biltemauttaget så att det passade mellan "jordspåren" i eluttaget. På detta sätt fick jag snygga 12V cigaretttändaruttag med lock.
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: 12 Voltsuttag

Lite utanför ämnet kanske: Jag köpte vanliga 220V uttag med lock som jag modifierade så här: Först tog jag bort kontaktdonet på baksidan som var av porslin. Sedan sågade jag upp botten i uttaget med en 29mm hålsåg. Därefter fick jag fila av flänsen på Biltemauttaget så att det passade mellan "jordspåren" i eluttaget. På detta sätt fick jag snygga 12V cigaretttändaruttag med lock.

Får jag forsätta lite utanför ämnet?:wideeyed:

Var hittar jag vanliga 220 uttag med lock?:eek:
Behöver komplettera med ett eller två till i bilen.

/Thomas
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: 12 Voltsuttag

Jag köpte mina uttag med från Tyskland. Jag valde kanske inte bästa leverantören men det är en annan historia.

KAMA har uttag med lock så jag gissar att de flesta tillbehörsaffärerna har eller kan ta hem.
 
Toppen