• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köksfläkt eller takfläkt

F

F.d. 50105

Guest
Håller på att bli husbilsägare. Tittar på olika modeller. Har blivit rekommenderad av gammal hbilägare att köksfläkt är ett måste. Försäljare i Ängelholm tycker att takfläkt är mycket bättre. Vad säger ni ?? Eller klarar man sig utan fläkt ? Dessutom - varför finns det inte en elkontakt i köket på vissa modeller, för ex vis en kaffekokare/brödrost !



Tonny
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Köksfläkt eller takfläkt

Hejsan
Har ingen fläkt alls, men ett litet fönster, vi lagar all mat i bilen och har inga problem.
MVH KEJO 20
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Köksfläkt eller takfläkt

Hej,
Har köpt en liten fläkt för 12 V med klämma på Biltema, tror jag gav runt 70 för den. Klämmer fast den i det öppna köksfönstret och ansluter den till ett inmonterat ciguttag. Fungerar bra och den suger åt ånga mm. Enkelt och billigt.
Owe
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Köksfläkt eller takfläkt

Vi har en utsugsfläkt, men den låter ganska mycket. Lättare att öppna fönstret vid spisen.

Lasse, / Snart på väg mot Franska:music-icon: Rivieran, skall Ni med? /
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Köksfläkt eller takfläkt

Hej!
Vi har köksfläkt i våran Pilote, den använder vi alltid
när vi lagar mat kokar kaffe m.m den är bra att ha men den låter
lite grand.

Mvh
Pilot
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Köksfläkt eller takfläkt

Om en takfläkt sitter bra placerad i förhållande till spisen kan en sådan vara att föredra eftersom den även är användbar som ventilator när det är varmt. Jag föreställer mig att den bullrar mindre också. De små fläktar som sitter över spisen brukar inte vara särdeles effektiva även om de är betydligt bättre än inget. Som tidigare skrivits så bullrar de ganska mycket.

Att det inte finns något 220V-uttag vid köket kan kanske bero på att det är extrautrustning som kanske inte väljs till om man inte har för avsikt att stå vid elstolpe.
 
F

F.d. 4380

Guest
Sv: Köksfläkt eller takfläkt

Vi har en Dometic köksfläkt som vi är mycket nöjda med.
Sitter precis över hällen som hemma, med två hastigheter och även 2st halogenlampor.
Rekommenderas !!

Britt
 

karwis

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Linköping
HBK-Nr
318
Medlemskap
2024
Sv: Köksfläkt eller takfläkt

Vi har nyligen eftermonterat Dometics nya kolfilterfläkt. Har inte provat den om vi steker något men har kokat vatten och sett att den tar upp ångan jättebra. En annan sak är också jättebra nämligen att det inte behövs göras hål i taket för skorsten, man får byta kolfiltret ca 1 gång/år istället.

//Karwis
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Köksfläkt eller takfläkt

Vi har en Fiamma takfläkt som är omkopplingsbar för utsug eller inblås och anser att det är allt vi behöver. Fungerar utmärkt vid matlagning och bra med inblås vid varma dar.
Grillar gör vi ute på gasolgrillen vi köpte samtidigt med husbilen.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Köksfläkt eller takfläkt

På våran gamla så satt det en fläktkåpa men ingen fläktmotor och sedan så var det en rund väggventil som insidan kom i skåpet så även jag köpte en fläkt på biltema men den var avsedd för motorummet i en båt och den har väldigt stor kapacitet så suget blev det inget fel på .
 
Toppen