• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GEL- eller AGM-batteri?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag satt och slöbläddrade i en katalog från Büttner Elektronik (Büttner Elektronik - Mobile Technology - Produkte) och upptäckte en egendomlighet.

I vår bil sitter ett Exide G85 GEL-batteri i orginal och jag har kompletterat med ett identiskt extrabatteri. De är på 2*95Ah vid 100h urladdningstid och väger 30kg styck. Men sedan ser jag i katalogen att AGM-batterier på 90Ah vid 100h bara väger 19kg och ett 110Ah väger 24,5Kg. Dessutom är de betydligt billigare än GEL-batteriet.

Att ha AGM på 110Ah till lägre pris, något mindre volym och lägre pris verkar klart bättre än GEL-alternativet. MEN eftersom jag misstänker att husbilstillverkaren väljer det billigaste alternativet på utrustning där så är möjligt undrar jag vad haken är med AGM eftersom tillverkaren inte valt detta.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: GEL- eller AGM-batteri?

Hej,
Själv har vi numer AGM(bytta våren 08), på grund av att original batterierna "Exide-gel" ej höll kapacitet, även med ett byte till ett nytt par Exide hösten 07, fungerade det dåligt.
Våren 09 lär avslöja om kapaciteten är kvar på detta par!
Stephan
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: GEL- eller AGM-batteri?

Vi bytte till dubbla AGM batterier i samband med att vi köpte bilen. Vi tyckte att strömmen verkade ta slut väldigt fort i början - någon timme med datorn på via inverter så hade halva kapaciteten försvunnit - enligt staplarna i panelen (Calira 20). Efterhande verkar det som om panelen är lite missvisande. Efter tre dygn har vi fortfarande närmare 50% kvar.
Panelen verka ljuga??
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: GEL- eller AGM-batteri?

Roland & Viola:

Att panelen visar 50% kvarvarande kapacitet kan bero på att ni satt in ett extra batteri. På vår elpanel från Schaudt fick jag programera om storlek på batterierna när jag kopplade in ett extra. Det kan kanske vara lika på Calira.
 
H

hianders

Guest
Sv: GEL- eller AGM-batteri?

Hej Micke!

Hur gjorde du när du programerade om panelen? Jag kollade med adriafolket i Karlstad och man trodde att panelen måste bytas för att passa för en batteribank om två batterier.
Den är ju specad för upp till 160 Ah och då är det ju rimligt att den har två eller fler mätområden.

Hasse A
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: GEL- eller AGM-batteri?

När jag satt in ett extra batteri programmerade jag om Elektroblocket från Schaudt enligt deras anvisning som finns i manualen. Jag har inte tillgång till den just nu men det var inte speciellt svårt. Det var bara att följa ett par steg och trycka på knapparna i rätt ordning. Om jag inte minns fel stegade man upp till rätt antal Ah genom att trycka på en knapp erforderligt antal gånger.

Jag kan kolla upp det hela lite noggrannare senare.
 
Toppen