Jag satt och slöbläddrade i en katalog från Büttner Elektronik (Büttner Elektronik - Mobile Technology - Produkte) och upptäckte en egendomlighet.
I vår bil sitter ett Exide G85 GEL-batteri i orginal och jag har kompletterat med ett identiskt extrabatteri. De är på 2*95Ah vid 100h urladdningstid och väger 30kg styck. Men sedan ser jag i katalogen att AGM-batterier på 90Ah vid 100h bara väger 19kg och ett 110Ah väger 24,5Kg. Dessutom är de betydligt billigare än GEL-batteriet.
Att ha AGM på 110Ah till lägre pris, något mindre volym och lägre pris verkar klart bättre än GEL-alternativet. MEN eftersom jag misstänker att husbilstillverkaren väljer det billigaste alternativet på utrustning där så är möjligt undrar jag vad haken är med AGM eftersom tillverkaren inte valt detta.
I vår bil sitter ett Exide G85 GEL-batteri i orginal och jag har kompletterat med ett identiskt extrabatteri. De är på 2*95Ah vid 100h urladdningstid och väger 30kg styck. Men sedan ser jag i katalogen att AGM-batterier på 90Ah vid 100h bara väger 19kg och ett 110Ah väger 24,5Kg. Dessutom är de betydligt billigare än GEL-batteriet.
Att ha AGM på 110Ah till lägre pris, något mindre volym och lägre pris verkar klart bättre än GEL-alternativet. MEN eftersom jag misstänker att husbilstillverkaren väljer det billigaste alternativet på utrustning där så är möjligt undrar jag vad haken är med AGM eftersom tillverkaren inte valt detta.