• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kroatien,Italien och Österike 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 1082

Guest
En liten dagbok från semestern 2008 i Kroatien,Italien och Österike.


Dag 1:Måndag 7 juli

Äntligen,efter diverse sjukdomar som försenade avresan kom vi då äntligen iväg.
Klockan 18.15 startade vi ifrån Åsa,2 dagar försenade,vår resa till södra Europa.
Första etappmålet var Trelleborg,varifrån vi skulle åka med färjan till Rostock kl 8 dagen efter.
När vi kom till T-borg på kvällen var det väldigt många bilar på vägverkets parkering,ett tag undrade vi om det verkligen skulle finnas plats för oss också,men som uttrycket säger ”finns det hjärterum så finns det skärterum”.
Vi avnjöt en luxuös kvällsmat bestående av bullens pilsnerkorv och grovt bröd,
Mmm så gott!, vi kom i säng framåt 11 tiden,och sov väldigt gott ända till morgonen.ZZZZZZZZZZZ.

Dag 2:Tisdag 8 juli

Äntligen morgon så att man då fick känna på semestern med färjor och alla ”tillbehör”,överresan gick väldigt lugnt och behagligt förrutom att vi efter ungefär 3,5 timmar helt plötsligt stod stilla,det visade sig att en mindre motorbåt hade fått haveri och skickat ut ett larm via radion,och eftersom vår båt låg närmast så avvaktade den en stund,efter ca: 20 minuter så kom vi då vidare mot Rostock,följaktligen blev vi försenade iland samma tid som det lilla intermezzot hade tagit.
Vi startade vår resa på autobahn i regn, m.a.o. exakt samma som hemma,vädret växlade väldigt under dagen med regn och sol men hela tiden blåste det kraftigt.
Första stoppet gjorde vi strax söder om Berlin och fixade till lite mat, schnitzel,ris och brunsås,mmmm det smakade som vanligt väldigt gott.
Vi hade tänkt att fösöka ta oss till Nurnberg eller i dess närhet innan vi skulle stanna till för natten,efter att ha varit inne på 3 st. ställplatser och konstaterat att det var fullbelagt bestämde vi oss för att lägga oss på första bästa bensinstationsparkeringen,”hu et så långt ord”,den första stationen vi kom till var ganska fullbelagd,men vi hittade till slut en plats för oss vid personbilarna, och eftersom det stog långtradare där så tänkte vi att det inte gjorde något att vi gjorde detsamma.
Efter kvällskaffe och nattfösare kom vi till slut i säng,upptäckte att det gick en järnväg alldeles bakom vår husbil, m.a.o. ett j-a skramlande och levande efter ca. 10 min.,nåväl tillslut kom man då till hyfsad ro och sov sisådär fram till morgonen.ZZZZZZZZZZZ.


Dag 3:Onsdag 9 juli

I dag gick vi upp vid 8 tiden,käkade frukost och kom iväg vid 9 tiden,vädret var rätt så hyfsat.Efter det att vi var klara började resan söderut mot Villach där vi bestämt att vi skulle stanna över natten.
Stannade till för att käka lunch vid ett Autohof i Österrike,det blev ”konstigt” nog gulachsoppa,den var kanongod.
Vid 5 tiden hade vi då äntligen hittat den camping som vi låg vid för 15 år sedan,när vi var på hemresa från Italien,den ligger en liten bit upp i backen
mot Faakersee och heter Mittenwald camping,en liten pärla som drivs av en familj, inte många platser,men fantastiskt välskött med en liten restaurang därtill.
Dagens middag intog vi givetvis på ställets lilla matservering,det blev för min del schnitzel med schampignonsås,och för B-gittas schnitzel gordon bleu.
Till detta dracks det iskall öl,jag behöver väl inte säga hur det smakade eller?
På kvällskvisten satt vi bara och njöt av det fina vädret och att det äntligen var semester,kom isäng vid halv 11 tiden.ZZZZZZZZZZZ.

Dag 4:Torsdag 10 juli

Efter en mycket god natts sömn gick vi idag upp vid 8 tiden för att försöka komma iväg så tidigt som möjligt mot Kroatien.
Efter avklarad frukost kom vi då äntligen iväg,via Karawankeltunneln kom vi in i Slovenien,efter en på sitt sätt vidunderligt vacker väg kom vi så småningom fram till Porto Ros utefter kusten.
Därifrån var det ju endast ett stenkast till Kroatiska gränsen,det var ju några år sedan man behövde visa passen för att komma in i ett annat land,men det gick bra det också.
Väl inne i Kroatien hamnade vi på en som det verkade alldeles nybyggd motor-
trafikled,som det kostade 20 Kuna att köra på,det slog oss plötsligt att idag hade det varit väldigt många avgifter för att bara kunna köra bil.Karawankeltunneln,
avgift för vignette i Slovenien och så då motortrafikleden,det kostar att ligga på topp.
Väl framme i Rovinje hade vi bestämt oss för ett par olika campingar att försöka få plats på,den första som kom var Valdaliso,där fanns faktiskt plats över för oss
vi hittade en ganska fin plats ganska nära allt,stranden,toa och duch samt affär.
När vi kommit i ordning tog vi oss en promenad runt området som det visade sig finnas 2 olika stränder på,givetvis blev det semesterns första dopp på vägen,vi såg då att vi hade haft tur med vår plats då det var uppdelat i 2 olika områden,den ena ”vår” med mycket träd som gav en hel del skugga och den andra som var ganska öppen och väldigt varm.
På kvällen satt vi bara och njöt och fanns till,vi kom isäng vid 11 tiden och somnade som stockar.ZZZZZZZZZZZ

Dag 5:Fredag 11 juli

Idag vaknade vi utsövda och pigga vid kvart över 8,när vi är ute så här ligger det på min lott att fixa bröd på morgonen,konstigt va jag tror bara att det är så i vår familj,hmm.
Efter en frukost bestående av kaffe,yougurth,vitt bröd ”också konstigt” och tomater som pålägg kom vi oss iväg ner till stranden i hyfsad tid,väl där så gällde det för mig att uppsöka skuggan,eftersom den antibiotikan jag för tillfället äter inte är så bra ihop med sol,”suck,suck”,nåväl bara till att bita ihop,4 dagar kvar på den kuren.
Vi gick upp för att äta lunch vid 1 tiden och sedan ner igen.I vattnet är det väl ca. 25-26 grader m.a.o. kanonskönt.
Efter väl förrättat dagsverke på stranden var det då dags att gå upp och fixa till middag,idag blev det fjärilskotlett med potatis och grönsaker,det är konstigt att mat kan smaka så bra.
När vi satt och väntade på att maten skulle bli färdig kom det förbi en man som sa att han hette Per-Olof och var med i HBK,vi pratade en stund och sa på återseende.
Efter maten så hade vi bestämt oss för att ta en cykeltur i omgivningarna,vi var väl ute i ca. 1 timma och konstaterade att det inte var ett land man gärna cyklar i,
Den ena bilen efter den andra körde om oss så nära som möjligt,riktigt otäckt emellanåt.
Väl tillbaka på campingen så satte vi oss återigen för att bara vara,vid 23 tiden började dom skjuta av ett fyverkeri inne i Rovinje,vi såg inte så mycket av det men hörde desto mer,kom i säng vid 12 tiden helt utmattade,det tar på dököttet som man säger.ZZZZZZZZZZZ

Dag 6:Lördag 12 juli

Idag vaknade vi ganska sent,kvart i nio,men vad gör väl det när man har semester.
Efter en god frukost bestående av samma som dagen innan bestämde vi oss för att gå ned till stranden,idag var det inga problem att hitta skugga,det var nämligen molnigt,men det hindrar ju inte en viking från att bada,temperaturen i vattnet var det ju ingen skillnad på,nämligen ca: 25-26 gr.
Efter en lagom dag vid stranden kändes det väldigt skönt att gå upp till bilen,en liten promenad på ca 100 m,väl där så satte vi oss för att läsa i varsin stol.
Eftermiddagen förflöt på ett gemytligt sätt.När vi läst färdigt så bestämde vi oss för att gå upp och hämta våra pass och passa på att handla lite tomater som var slut.
Efter diverse dividerande om middag blev det som B-gitta önskade,mämligen råstekta potatis ”medan det fortfarande fanns några kvar” och varsin grillad ryggbiff ifrån frysen,eftersom det är min specialitet så föll det naturligtvis på min lott att tillreda detta.
Efter avnjuten middag,jag behöver väl inte säga att det smakade utmärkt så förflöt kvällen lugnt och stilla,inga fyverkerier idag.
Jag skickade in en lten påminnelse till HBK-väder om temperatur och annat eftersom jag idag kopplade upp mig trådlöst för första gången utomlands,ska bli intressant att se vad det kostade efteråt.
Kom isäng vid halv 12.ZZZZZZZZZZZ

Dag 7:Söndag 13 juli

Idag vaknade vi vid 8 tiden av att det blåste en hel del ute,frukost och andra bestyr som dagen innan,sedan ner till stranden en stund.
Det var nere vid stranden en väldig skillnad på vinden mot uppe vid bilen,det kändes som att det var full storm,men knappt några vågor.Däremot var det väldigt mycket gräs och bös i vattnet.Med anledning av blåsten så bestämde vi oss för att tillbringa eftermiddagen vid det betydligt lugnare området utanför bilen.
Idag fixade B-gitta till dom sista Svenska potatisen med strimlad skinka,purjo och grädde i stekpannan,det blev nästan som en potatisgratäng och smakade kanongott.
Efter avklarad disk m.m. tog vi oss ned till stranden igen för ett snabbdopp efter-som vinden hade lugnat ner sig betydligt.Jag säger bara en sak fy f-n vad skönt det är med semester,helt underbart var det i vattnet,för att inte prata om den lagom kalla sötvattensduchen efteråt.
Kvällen förflöt väldigt lugnt och vi kom isäng vid 12 tiden.ZZZZZZZZZZZ.

Dag 8:Måndag 14 juli

I natt vaknade jag kl. 03.05 utav att jag trodde någon stod och kastade sten på bilen,det var regn.Jaha tänkte man då,tillbaka till verkligheten samma väder som hemma,det höll väl på till och från i ca.3 timmar.
När vi vaknade av att min telefonj-l ringde vid halv 9 tiden var det strålande sol och klarblå himmel ute.
Frukost som vanligt och sedan ner till stranden en stund.
Vi hade under gårdagen bestämt att vi skulle ta taxibåten som går ifrån campingen in till Rovnije idag,så efter lunchen gick vi ner till bryggan för att invänta båten,turen över tog ca.10 minuter.
Rovinje är en fantastisk mysig stad med trånga gränder och väldigt många ateljeér som kantar vägen upp och ner med väldigt blanka gatstenar,verkar precis som man har slipat dom till att bli sådana.
När man går på sådant underlag så spänner man sig väldigt för att inte halka,och då blir åtminstånde jag väldigt törstig,så ett stopp i en liten bar var ju oundviklig,
Kall öl smakar väldigt bra när man spänt benen så mycket,vi satt där en stund och insöp atmosfären innan vi halkade vidare.
Så småningom kom vi ner till hamnen igen och såg vilken fin marknad det fanns där,givetvis blev det en stund där innan vi gick till den lite modernare delen av staden.
Bäst vi gick så såg vi att det i horisonten bortom campingen tornade upp sig en massa ovädersmoln,samtidigt började det blåsa upp mer och mer,1 timme kvar till att taxibåten skulle gå tillbaka,fick vi reda på att den p.g.a vindökningen blivit inställd,vad göra,jo givetvis får man försöka få tag på en vanlig taxi eftersom det är ca. 5 km.till campingen landvägen,och det var inte det lättaste.
Till slut fick B-gitta tag på en bil som var ledig,efter en behaglig tur med taxi 14
Vars förare hette Dalibor och var fantastiskt trevlig,han berättade att just dom vågorna som var idag älskade han,för dom kunde man klyva eller surfa med på en bräda.Han berättade vidare att om vi hade tid över så skulle vi verkligen försöka att ta oss till red island,en ö med fantastiskt fina stränder som man kom till via båt från Rovinje.
När vi kom fram och betalt vår resa med dricks o.s.v. fick vi hans kort med telefonr. Ifall vi ville bli körda till Poréc eller något annat ställe.
När vi kom till campingen såg man vad man kan lura sig på avstånd,molnen låg mycket längre norrut än vad man trott när man såg dom tidigare.
Väl tillbaka till bilen såg vi att vinden härjat även här,handdukar och allt som varit upphängt låg på backen,efter diverse plockande och bortsopande av barr bestämde vi oss för att gå och ta oss en pizza på campingens restaurang,det ångrar vi verkligen inte,degen var så där frasigt tunn och lagom med ”pålägg”som man bara får på ett par ställen hemma i svedala ,bl.a. La pizza i Åsa.Min hette Diablo,hemma är den stark,men här,ojojoj.Dom där små gröna sakerna som heter pfefferoni är ingenting mot här,herregud jag trodde att munnen skulle brinna upp,och vi som hade beställt vin,jag trodde att det skulle gå åt minst en liter vatten ”läs öl” för att släcka den elden.Behöver jag säga att det bara blev en sådan,så småningom självslocknade dock eldsvådan och resten smakade utmärkt.
Efter ett glas extra vin tog vi oss så en liten kvällspromenad runt campingen,såg ett par Svenska husbilar på den soliga delen dock inte med HBK märken på och ingen hemma.
Kvällen förflöt som vanligt dock med den skillnaden att det var totalt vindstilla och ett par gr. Svalare än kvällarna innan.Kom isäng vid 12 tiden. ZZZZZZZZZZZ.

Dag 10:Tisdag 15 juli

Idag vaknade vi utan regnsmatter vid halv 9 tiden,frukosten stökades av ovanligt snabbt för,denna dag var den första i solen för mig,yipiiiii.
Så snabbt har vi nog inte kommit ner till stranden förut,det kändes så j-a skönt att äntligen vara en vanlig människa,ca 5 timmar i solen,underbart.
Frampå eftermiddagen gick vi så upp till bilen för en försenad lunch,det är inte klokt vad vitt bröd kan vara gott.Efter avklarad måltid så tog vi oss som vanligt en liten lässtund,det känns bara så gott att kunna sitta stilla och inte behöva tänka på något annat än sig själv.
Dagens middag blev kyckling i currysås med ris,undrar var B-gitta köpt den curryn,den smakade verkligen mycket,men jädrar va gott.
Kvällen förlöpte som vanligt med ett dopp och därefter avkoppling vid bilen.
Kom i säng 11 tiden.ZZZZZZZZZZZ.

Dag 11:Onsdag 16 juli

Dagen började som alla andra med frukost,enda skillnaden var att idag så köpte jag varsin som vi kallar dom för i Göteborg,Wienerbulle med vaniljfyllning,normalt sett är den väldigt saftig och god,dessa var nog dom torraste vi ätit,vaniljen bestod i en liten liten liten klick i mitten,fy vad besvikna vi blev.
Efter frukosten tog vi oss en snabbtur över till staden idag igen för att inhandla div. saker vi glömt p.g.a. vindarna från förra turen.
Tillbaka igen vid halv 1 tiden,en snabblunch och sedan ner till stranden,jädrar vad varmt det var idag,det blev endast 2 timmar innan vi gick upp till vår ”svala” plats vid bilen.
Dagens middag blev på restaurangen,en köttbit med pommes frites,det smakade verkligen gott,en liten promenad upp till affären,bara för att kolla och köpa mer vatten blev det efter det,sedan började då detta tråkiga med att plocka ihop, eftersom vi imorgon ska förflytta oss till Italien.
Det blev ett underbart kvällsdopp,det sista i Kroatien,kom i säng vid 11tiden
ZZZZZZZZZZZ.

Dag 12:Torsdag 17 juli

Denna den sista dagen i Kroatien gick vi upp kl. 8,åt en snabb frukost och började plocka ihop resten av grejorna,vi var och tömde gråvattentanken innan vi checkade ut halv 10.
Det var som vanligt varmt och skönt väder och vi sa båda två att hit kommer vi att åka tillbaka igen.
När vi närmade oss gränsen började det att köa till sig,stundtals stod det helt stilla,sista 5-6 kilometrarna tog över 1 timma att köra.
Väl över i Slovenien flöt det på igen och vi var snabbt inne i Italien,vädret var ganska disigt men varmt,perfekt att åka i m.a.o.I och omkring Trieste var det väldigt mycket vägarbeten och vägomläggningar men gick väldigt bra ändå.
Vi kom fram till camping Sabbiadoro vid halv 2 tiden och fick en bra men liten plats,det här med 4 m mellan ekipagen gäller tydligen inte här vi hade ca. 2.5 m till nästa vagn och lika mycket på andra sidan,om man räknar bort tälten.Nåväl när vi kommit oss iordning tog vi oss en cykeltur ner till stranden,där var förvanansvärt lite folk tyckte vi, Men när vi stog ute vid vattnet och tittade inåt
land såg man att det allt var en hel del människor,stranden är ju så otroligt mycket större än den vi var vana vid ifrån Kroatien.
Kl 18 var vi bortbjudna till vänner från Sverige som hyrt lägenhet i Lignano i 2 veckor,vi cyklade bort till dom och fick en underbar pastasallad,kyckling och grillat bröd med riven permasanost,det smakade verkligen gott,vi kom överens att vi dan efter skulle träffas vid stranden.
Framåt kvällskvisten cyklade vi åter hem och kom i säng vid 12 tiden.
ZZZZZZZZZZZ.

Dag 13:Fredag 18 juli

Inatt vaknade vi åter av ”gruskastning” på bilen,till det hörde ett otroligt åskväder,en av knallarna kreverade nog alldeles ovanför oss,det blev en otrolig tryckvåg efter den,jag märkte hur B-gitta ryckte till bredvid mig.
Ännu kl 13 har vi inte kommit iväg till stranden,det regnar nämligen till och från,undrar om det blir något bad idag tro?
Det blev inget bad men vädret stabiliserade sig och blev riktigt bra framåt 16 tiden.
Kvällen tillbringades på restaurang med våra vänner som ska åka hem i morgon,idag blev det en entrécot som smakade kanon,B-gitta tog pasta med gorgonzola och spenat samt en mixed sallad,väldigt gott enligt henne.
Efter maten tog vi oss en liten sväng på byn och efter som det är fredag kväll så fanns det väldigt mycket folk i rörelse.Vi tog farväl vid torget och travade hemåt i makligt tempo,väl framme vid bilen så satte vi oss ner en stund och tog oss en sängfösare,kom i säng kl 00.30.ZZZZZZZZZZZ.

Dag 14:Lördag 19 juli.

I dag vaknade vi kl. halv 9,det är väldigt skuggigt på vår plats m.a.o. ganska svalt och skönt.Frukosten avklarades i makligt tempo,och sedan ner till stranden,för idag var det återigen fint väder.
När kl. var 2 så bestämde vi oss för att cykla upp och äta lunch,idag grillade vi oss faktiskt varsin hederlig Svensk lunchkorv och till det ett bröd,det är inte klokt vad det kan smaka gott,sedan blev det avslappning med vila,för min del 1 timmes sömn medan B-gitta lyssnade på bok.
När slappstunden var över så gick vi och kompletterade kylskåpsinnehållet med det som saknades inför middagen som idag blev foliegrillad fläskfilé,ris,lök och kall zigenarsås.Är man hungrig så smakar mat otroligt gott,och det gjorde detta.
Efter avklarad disk och dusch,givetvis faller det på mig som alla andra dagar,
gick vi in till stan en sväng.När man går omkring och tittar så ser man vilken turistfälla alla sådana här ställen är,i vilket fall som helst så blev det ju en klänning till lilla Matilda,barnbarn nr 1,inhandlad,vi får väl se om vi inte kan hitta något till nr.2 Alva en annan dag.
Tillbaka till bilen så blev det ju ovanligt nog en sängfösare och sedan isäng kl 01.00.ZZZZZZZZZZZ.

Dag 15:Söndag 20 juli.

Dagens uppvaknande blev som alla andra dagar varmt och skönt,frukost, slappning en stund innan stranden.
Besöket vid vattnet avklarades idag på 3 timmar,sedan upp till en lätt lunch och sedan avslappning igen.
Under eftermiddagen kom det en Holländsk husvagn som tydligen hade bokat platsen mittemot,för avspärrningarna åkte nämligen ner.När man tittade på återstående plats mellan ekipagen och nedhängande grenar från träden undrar man hur campingägarna tänker,förmodligen bara med plånboken.
För att dom överhuvudtaget skulle kunna få upp någon sorts tak utanför vagnen så måste dom föra in vagnen med draget först,resultat,avstånd till nästa vagn ca. 30 cm,undrar just vad vår vän f.d. brandförman Gottner sagt om detta,det är nog tur att han inte är med här!
Middagen idag bestod av restaurangbesök,för B-gittas del pasta med någon olja,vitlök och spenat,helt okej tyckte hon.Jag själv beställde en pizza med skinka,ost,tomat,champinjoner och till det beställde jag lök,som dom har väldigt svårt att komponera ihop på någon av sina pizzor här.Det smakade i alla fall mycket gott.
Efter maten så började vi så smått att plocka ihop inför avresan i morgon,såg nämligen på väderrapporten att det lovades regn under natten.
Sänggående vid 11 tiden.ZZZZZZZZZZZ.

Dag 16:Måndag 21 juli

Idag gick vi upp klockan 8,fixade frukost,checkade ut vid 9 tiden och for iväg mot Gardasjön.Vi anlände till Lacicce vid 1 tiden och började söka plats på campingplatser,det visade sig vara väldigt svårt att få någon plats då det var fullt överallt.
Vi var säkert inne på 10 platser och överallt fullbelagt,vi fortsatte att köra utefter sjön,det var väldigt vackert med dessa små samhällen som låg uppefter bergssidorna.Till slut bestämde vi oss när vi åter försökte att få plats på något ställe i den norra änden av sjön,och det var omöjligt förrän dan därpå,att fortsätta till nästa mål som var schlosscamping i Volders utanför Insbruck,dagens körning blev således dubbelt så lång som det var tänkt.
Av detta har vi lärt oss att nästa gång vi ska till Garda så ska vi boka plats före.
När vi så småningom kom fram till Volders så kändes det så skönt att få prata med värden på campingen för första gången på 10 år,så längesedan är det vi var där sist,men han kände igen oss trots alla åren,och det bästa är att han börjar prata Scandinaviska med en utan att man sagt något enda ljud.
Kvällens middag avnjöts på campingens restaurang,vi tog båda schnitzel och delade på en sallad till detta,det smakade verkligen bra efter en lång dag på motorvägarna.
Efter maten gick vi upp till bilen och slappade ett par timmar innan John blund ville hälsa på.Kom isäng vid 11 tiden.ZZZZZZZZZZZ

Dag 17:Måndag 22 juli

Idag när jag vaknade var det min födelsedag,så följaktligen blev jag uppvaktad av hustrun med kaffe på sängen,väldigt trevligt.
Vädret var ungefär som i Svedala fick vi reda på genom barnen,alltså molnigt och ibland någon skur.När frukost och alla bestyr däromkring var avklarade så gick vi iväg på en liten promenad ner till byn,för att där försöka hitta något gott till kaffet senare,vi hittade ett konditori där vi inköpte varsin apfelstrudel.
Innan vi gick upp till campingen så var vi och fyllde på diverse saker till kylskåpet,i en Sparaffär.
Åter i husbilen så satte vi på kaffet,och till det plockades fram den inhandlade strudeln,den smakade verkligen gott.
En stund efter fikat så kände vi för att gå upp till schloss Aschach som gett namn åt campingen,där uppifrån är det en hänförande utsikt över campingen och dalen nedanför.
Sedan var det då dags för middag,idag min favorit nämligen tacos,fy f-n rent ut sagt vad det smakade gott.
Kvällen förlöpte lugnt och sansat med diverse göromål inför resan hemåt i morgon.Kom i säng vid halv 11.ZZZZZZZZZZ.

Dag 18:Tisdag 23 juli

Denna dag var det samma väder som dagen innan med den skillnaden att det regnade,och som det regnade.
Vi hade när vi kom till campingen satt ut stolarna och fällt upp bordet,det hade vi inte haft någon som helst nytta av,dels för att det varit alldeles för kallt ute och dels för regnet,m.a.o. ogjort arbete.
Nåväl vi plockade snabbt ihop reten av atiraljerna och kom iväg vid 9 tiden,vi körde mot Achen-see som vi väldigt gärna ville se igen,trots regnet.
När vi väl kom fram till sjön så sprack det upp lite grand,herre min skapare vad grant det är däruppe,1 timma senare beslöt vi oss för att fortsätta vår resa hemåt.
Vid 1 tiden,lunch som avklarades vid ett auotohof mellan Munchen och Nurnberg,vi bestämde oss då för att försöka köra så nära Heiligenhafen som möjligt,för att inte ha så långt kvar inför morgondagens shoppingtur på orten.
Det gick så bra så att vi kom ända fram och var där 23.30.Helt otroligt bara ett enda stau på hela dagen,och det var på kvällen vid Hamburg där dom höll på med diverse vägomläggningar.
Man ser vad Tyskarna brer ut sig,markiser,stolar och cyklar utställda,vilket innebar att en redan på en välfylld stellplatz blir det ännu svårare att få en plats,men det lyckades till slut även om vi fick ställa oss på bussparkeringen.
Efter en väldigt god öl och nedvarvning kom vi i säng vid 00.30.ZZZZZZZZZZ.

Dag 19:Onsdag 24 juli.

Den här dan,den sista i utlandet denna semester vaknade vi kl.8,efter avklarad frukost åkte vi fram för att tömma tankarna.När vi körde iväg mot Fleegaard där vi alltid handlar ”p.g.a. det är en väldigt lugn miljö där inne” såg vi att KuMaNi hade stått ca. 7 platser ifrån oss,och dessutom en bil till från HBK som vi inte såg numret på,det är så mörkt på den parkeringsplatsen när man kommer så sent som vi gjorde och efter 110 körda mil dagen innan att man missar väldigt mycket tydligen.
Efter avklarat inköp styrde vi fronten mot Puttgarden.Väl framme där var vi inställda på ett par timmars väntan,men ack vad fel man kan ta,bara att betala och skynda bort till färjan,näst sista bil på innan avgång.
Resan genom Danmark klarade vi av utan intermezzon,när vi anlände till Helsingör var vi återigen beredda på en viss väntan,återigen blev man överaskad.Han i luckan sa att om vi körde väldigt snabbt fram till båten så kanske vi skulle hinna med,och snabbt gick det,när vi kom fram var dom precis på väg att stänga bommen,men lyfte den igen och vinkade frenetiskt fram oss,yes vilket flyt man kan ha ibland.
När vi närmade oss slutdestinationen så passerar vi ju laxbutiken,och den kan man ju inte fara förbi när det är öppet där.
På denna utsökta restaurang tog vi för ovanlighetens skull dagens,som bestod av kall varmrökt lax med en krämig potatissallad,jag säger bara en sak kommer ni dit någon gång beställ det oavsett om det är dagens eller inte,det var så jjj-aaa gott så det finns inte.
Vi kom fram till Åsa nästan prick kl. 5,lastade ur dyrvarorna,parkerade husbilen,
Kokade en kopp kaffe och summerade semestern i ”främmande länder” och kom fram till att nästa år så försöker vi nog att hålla oss till ett land som slutmål,för att få så mycket inte körtid som möjligt.Vi var i år av olika anledningar tvungna att vara hemma innan den 25 juli.
I vilket fall så kom vi i säng vid 11 tiden,totalt utmattade men nöjda.ZZZZZZZ.
Ha det bra med er allihopa och kör lugnt så ses vi säkert någon gång.

Lennart.



Visa bilaga 9184
 

Bilagor

  • Semestern-08 029.JPG
    Semestern-08 029.JPG
    2,7 MB · Visningar: 9
Senast redigerad av en moderator:

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Kroatien,Italien och Österike 2008

Tack för en väldigt trevlig beskrivning. Det gav mersmak.

mvh
Werner
 
F

F.d. 55262

Guest
Sv: Kroatien,Italien och Österike 2008

Tack för din trevliga berättelse om resan till Kroatien. Vi var nere vid samma tid som Ni fast på Istrien och Umag. Helt underbart. Vi låg där i 3 veckor på samma ställe och njöt som bara den. Nästa år funderar vi på att åka till Rovinj också. Ha det så bra och en trevlig helg. Stig o Gittan.:cool:
 
F

F.d. 1082

Guest
Sv: Kroatien,Italien och Österike 2008

Hej på er Stig och Gittan.
Kroatien kommer vi med all säkerhet att åka till igen,kanske redan nästa år,vilket badvatten,totalt kristallklart!!!

Lennart

:msn_sun::msn_sun:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen