• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

A

Argos9595

Guest
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Jag säger bara som bonden sa: Man spänner väl inte för hästarna bak vagnen heller hahahah.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Det är skönt och völgörande att läsa en sådan testrapport! Ambitiöst upplagd och genomförd under alla förekommande förhållanden och där man också tar hänsyn till faktorer som motorstyrka, kopplingsfunktion och - framför allt - hur bilen är lastad.

Jag har själv idag en 2007 Ducato med Maxichassie, 3,0 l / 157 hk motor, vikt 4 t och framhjulsdrift. Att tolka denna test rätt vore att nästa bil bör ha bakhjulsdrift med tvillinghjul eller treaxlad och - än en gång - med så mycket som möjligt av bilens last midskepps.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Tack Allis, för din sammanställning av testet! Jag orkade nämligen inte läsa hela rapporten!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Hmm Jappe, ska man ana en viss sarkasm mellan raderna, tro? Nej, sån´är inte du ju.

Jag hade ingen ambition att göra någon allmängiltig sammanställning av testen eller att dra några slutsatser annat än för min egen personliga del. Andra må tolka och uttyda på annat sätt; om det mesta i livet finns ju oftast mer än en sanning.

Likväl, tidningen intresserade mig med det proffsiga upplägget av testen. Tyvärr kunde jag inte hitta den i affärerna här i Kungsbackaområdet. Jag vill få reda på om de gjort någon test av drivmedelsförbrukningen på motsvarande proffsiga sätt.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Allis! Jag menade vad jag skrev! Jag tyckte det var bra att du "läste det åt mig" för jag tyckte det såg lite jobbigt ut och jag tror nog att jag kan lita på din konklusion! Tack så mycket!

Jappe
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Slutliga diskussioner med stammisar.
Um sich nicht länger mit Spekulationen über die verschiedenen Konzepte und Einflussfaktoren von Reisemobilen abzufinden, schickte promobil vier verschiedene Basisfahrzeuge in drei kritische Fahrsituationen.​
Att inte längre med spekulationer om olika metoder och påverkande faktorer av husbilar abzufinden, skickas Promobil fyra olika fordon i tre grundläggande kritiska trafiksituationer.
Und denen begegnen selbst erfahrene Mobilisten nur mit Respekt:​
Och där även erfarna Mobilisten uppfyller endast när det är fråga:
  • plötzlicher Seitenwind​
    Plötslig vind
  • Anfahren am Berg auf festgefahrener Schneedecke​
    Köra på berget på frysta snö
  • überhöhtes Tempo in einer regennassen Kurve​
    för hög hastighet i en regnig åt kurva
Diese drei Testansätze sollten den fahrdynamischen Grenzbereich ausloten.​
Dessa tre strategier bör testa bilens köregenskaper gränsområdet Plumb.
Die Mobile dafür stammten allesamt von LMC.​
Den mobile alla till förmån för LMC.
Und so gesellte sich zu einem Ford Transit mit Frontantrieb ein zwillingsbereifter Transit mit Heckantrieb.​
Och så gick en Ford Transit med FRAMHJULSDRIFT zwillingsbereifter Transit med ett drev.
Ein heckgetriebener Sprinter und ein frontgetriebener Fiat Ducato komplettierten das Testfeld.​
Heckgetriebener en sprinter och en front-Fiat Ducato avslutat test område.
Natürlich spielen die Reifen bei den Tests eine große Rolle.​
Naturligtvis är trötta prov på en stor roll.
Um identische Bedingungen sicherzustellen, waren vier Reifensätze vom gleichen Typ nötig, die Michelin zur Verfügung stellte.​
För att garantera lika villkor, var fyra däck av samma typ som behövs, Michelin tillgängliga.
Aufgrund der verschiedenen Reifendimensionen fiel die Wahl auf den bewährten Michelin Agilis 81.​
På grund av de olika dimensionerna av trötta valdes de bästa Michelin 81:a agilis
Um während der Versuche auch den Beladungseinfluss zu analysieren, stand für jedes Fahrzeug ein Ballast von 300 Kilogramm in Form von Sandsäcken parat.​
Under lastning tester för att analysera inflytande, stod för varje fordon som barlast på 300 kg i form av sandsäckar redo.
Diese wurden bei jedem Fahrtest zunächst zentral im Bereich der Sitzgruppe platziert und anschließend in der Heckgarage verstaut.​
Dessa var varje ursprungligen Driving centralt när det gäller sittplatser, och sedan placeras i den bakre garage förvaras.
Das ist zwar ein extremer Ansatz, da viele Heckgaragen nicht so viel Zuladung erlauben, aber mit einem am Heck montierten Motorradträger ist diese Beladungssituation durchaus realistisch.​
Även om detta är en extrem metoden, eftersom de bakre garage inte så mycket nyttolast, men med en bister monteras på motorcykeln beslutsfattare laddas denna situation helt realistisk.
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Massmediashow: Bekläda mot bakre framdrivning - föreställer till testa







Förlägga av detta scenario: crossen-wind testar spänner av Daimler AG i Untertürkheim. Här kunde dessa försök avslutas säkert och med stor upprepningsexakthet.
Stunden som kör förbi 50na, mäter den långa blåsaren distanserar noterat mest modern mäta teknik som sidorörelsen till det reser mobil exakt. För att utesluta påverkan av stoja, för mäta delar upp med rusade 85 lösgjordes, och samtidigt styrningbeståndsdelen fixades. Varje medel avslutade så flera resor med mer ladda för tiger för central och för svan läs-.
Med det Resultatanalys det är att vara ansett att resa tog omkring två understöder vid crossen-wind distanserar och chauffören inte ingrep korrigera därmed. I verkligheten reagerar en skulle genomsnittlig chaufför, efter ungefärligt en har understött med styrningförehavanden till crossen-wind.
Kommer därför det första 25 mäter ett specialt menande för. På denna distansera chauffören har stilla ingen möjlighet för Gegenlenkenen. Här skjuts Mobil åt sidan av crossen-wind utan counterreactions.
Generalen ska vara beslutsamatt Ford med framhjuldrev, till som Ducato (framhjuldrev) och den Sprinter (bakre framdrivning) vinsten fullständigt klart från en centralbarlastplacering. Så laddad, delar upp avviker Sprinteren upp till uppehällena 25-Meter-Marke mäta den bäst tracen och endast 28 cm från sidan. Klart mer influenceable visar Ducatoen upp. Det avviker med 40 något cm mer än Ford med framhjuldrev med 36 cm. Detdrivande genomreser reagerar känsligast. Med central framkallar sig när du laddar den 46 cm till sidan.
Orsaka för den ska ses bestämt i kombinationen av dess styvare dubbel tröttar, och släktingen till axeln för baksidaen för beklädaaxelkicken laddar. Båda blytak till faktumet, att den bakre axeln återstår tendentious mer stabil i tracen, fördriver tändare, och inte något liknande, som styvt bekläda axeln, kringgår till lateralen pressar av den snarlika linda.
De Ladda i svangarage försämrar resultaten delvist dramatiskt. Så bepackt, stillar jämnt, så spåra-stall Sprinter under cross-windpåverkan avviker till 25 mäter vid 44 cm från jaga. De Ducato flyttningarna även omkring 48 cm från tracen och Ford med framhjuldrev försämrar på 46 cm.
En överrrakning levererar detdrivande genomreser: Som det endast förbättrar från 46 cm till 36 cm - optimaln i det körande försök med att ladda för svan.
Ett litet sidoavsteg med att anfalla vindkastar av lindar är en klar säkerhetsaffärsvinst, därför att det gör lättare för att chauffören lämpligt ska reagera i tid och. Violently ett medel som reageras till cross-wind, med svårighet, är mer det som rymmer medlet, jagar.
Upperen föreställer - centralen laddar: Med barlasten som hysas i närheten av medelbetoningen, reagera einzelbereiften goda-naturedly för mobil ganska. Endast genomreser dubbel-trötta kan skjutas åt sidan av crossen-wind mycket långt.
Lägre föreställa - ladda i svanen: Alla einzelbereiften mobil reagerar med barlasten i svanen känsligare till den slående crossen-wind. Endast genomreser förbättrar dubbel-trötta vinster från skurkrollsvangarage och.
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Massmediashow: Bekläda mot bakre framdrivning - föreställer till testa







Och här regnar graden och användasnow funnit optimalt villkorar, för att simulera på en bevattnad sakkunnig sluttar med nio procent av den uppåtriktade lutningen en start på en passväg med festgefahrener Schneedecke med temperaturer knappt över nolla. Det Friktion värderar av det speciala fodrar för blöta exakt till dessa motsvarar vintern villkorar.
Också avslutade de starta försöken på berg det mobilen en gång med centralen som laddar inom spänna av gruppen av, placerar och en gång med 300 kg i svangarage.
För det Genomresa med framhjuldrev start på hala bergruttar rangordnar inte enligt erfar bland ståtadisciplinerna. Bekräftat också detta testa. Med centralen som laddar balansera, agera mellan proportionerad motorstyrka, och rusa upp rullar efterföljande endast med mycket känsla.
En orsaka för den är den starta svagheten och det kopplingen av 130en-PS-Motors som kan proportioneras med svårigheten, som kräver när start för higher numrerar av rotationer. Därefter emellertid delvis passformar för för mycket motorkapacitet, så att rullar upp varv. Å ena sidan visar mätningarna att bekläda tröttar Ford endast mot strassenoberflächen trycks på förhållandevis svagt. Dessa vinkelrätt till körbanaarbetet, av so-called det normalastyrkor är emellertid avgörande för det hur den ska överföringen som kör mycket driver från trötta till vägcanen.
Redan med central har när du laddar genomresa knappt stillbild reserverar, för att förhöjning efter rusad start.
Med det Sanden hänger lös i svangarage stilla en annan mer ytterligare negationpåverkan tillfogas: Vid det förhållandevis kort rulla baserar i kombination med den långa svanoverhangen förminskar det normalastyrkan på drevaxeln med den läs- tigern för svan som laddar omkring 25 procent i jämförelsen till ladda för central. Således kan genomresa endast startas med extremt känsligt gasar foten och med mycket kopplinganställning. Endast i snailen rusa den erklimmt den uppåtriktade lutningen. En betydlig acceleration är så inte möjligheten.
I kontrast till den som upptar Ducatoatt också ett framhjuldrev på snow-täckte uppåtriktade lutningar kan få längs brunnen. Kontakten pressar av tröttar förminskar av svanen som också laddar vid 19 procent med den, men italienare har en andra lekar trumfkortet i muffen: dess på lowest numrerar redan av four-cylinder starkare för rotationer, mycket väl för att doseras. Således kan man koppla ihop på lowest numrerar av rotationer fullständigt och kontrollerar framdrivningen över accelerotorpedalen. Eller man kopplar ihop och låter Mobil med villkora gasar numrerar av rotationer högt rulle, också tillstånd 130na - HÄSTKRAFTmotorn.
Det Skillnad mellan de ladda variantsna i tillägg är klart märkbart med Ducatoen. Med sanden hänger lös i svanen märkbart mer kopplinganställning, och känsla är nödvändig än med centralbarlast när start på berg.
Från ändringen av placera av ladda som är det, visar upp svan-drivande genomresa unbeeindruckt till en stor grad: Alla samma med sanden hänger lös huruvida i gruppen av placerar, eller i garage, som dubbel-trötta till, lämnar sig even man alltid ganska avkopplad till starten och accelererar rimligen. Rullar upp varv endast med starkare accelerationsförsök. Knappt är en skillnad att vara klädde med filt mellan de ladda variantsna. Också bekräftar en beskåda av diagrammet i massmediashowen: Av svanen som laddar det normalastyrkan på drevaxeln av kN för 19.9 förhöjningar (KiloNewton) till kN 22.7. Således säkras framdrivningen alltid.
Det Mercedes gagnad det okända den bakre framdrivningen också från dess automatiska överföring med vridmomentomformaren. I en sådan långt utrustad LMC kan startas på det halt sluttar lättast. Utan fattningsförmåga till nödbromsen tar kör en enkelt foten av bromsapedalen och högt - fullständigt löst. Och endast med ett provocera fotsteg på accelerotorpedalen, som låter, mycket rullar stark cylinder sex upp varv kort. På det starta uppförandet på berg som placera av sanden hänger lös, har praktiskt ingen påverkan.
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Således buktar medlen in uppför

Quietschende tröttar kunnigt högt det tredje körande försök på. På bevattnat cirkulär en bana med försening-svagt asphaltic ytbehandla de bör den för- mobilen till gränsar av tröttaadhesionen. Hur pålitligt stillar de därefter känselförnimmelse? Och hur placerar av den ladda affekten sig själv?
Massmediashow: Bekläda mot bakre framdrivning - föreställer till testa







Som första med framhjuldrev kliver Ford genomreser med centralen som laddar in i ringa. Med dess möjlighet klassa maximally av vänd som den lutas ned för att skjuta i gränsen över framhjulen yttre, men den meddelar dess glidbana gränsar tidig sort. Således tillräckligt kontrar tid för mäter remainsen för chauffören. Med sanden hänger lös i svanen som medlet fungerar emellertid märkbart jerkily, och gränsen blir mindre så märkbart: Meddela nå av deras försening gränsar bullersamt, medlet bryter ut också just nu/omgående, så snart som Michelinen tröttar. Chauffören har därmed praktiskt inget realistiskt att riskera för att gripa anslår kontrar mäter.
Det svan-framdrev Ford äger med centralen som laddar en klart mer smal gräns. Det fungerar förhållandevis neutralt emellertid på glidbanan gränsar också, för Mobil snedsteg över alla fyrana rullar jämnt yttre från bukta. Erhåll en bestämd säkerhet.
Men också här hänger lös sanden i svangarage har en negationpåverkan på bruket. Så snart som rusad är för kicken i bukta endast något och meddelar tröttar deras begränsar akustiskt, börjar Mobil att skjuta över framhjulen yttre.
Ett fullständigt liknande uppförande sätter också till det Sprinter till dagen. Med balansera agera på förseningen gränsar den fungerar identiskt till centralen som emellertid nervously laddar, än dubbel-trötta genomreser laddat. Dess Mercedes flyttningar först jagar förhållandevis calmly,
till ganska plötsligt snedsteget med att nå klassar de kritiska av vänd över alla fyrana rullar yttre. Det återstår emellertid ganska friläget. Med ladda i svanen tendensförhöjningarna också med Sprinteren som först framhjulen bryter ut yttre. Mobil fungerar inte any longer så neutralt som med platzierten centrically sanden hänger lös.
Det Fiat lies med his den estimatable gränsen för brunnen i centrera zonplanerar. Med ladda i gruppen av placerar honom meddelar hans kritiskt klassar av vänd unmistakably på beklädaaxeln, whereby chauffören har möjligheten för att kontra mäter. Också med Ducatoen förminskas spänna med det laddade svangarage, som chauffören kan stilla i ingriper besparingen, för Mobil från buktasnedstegen.
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Resultat: Många dela upp i faktorer, en härska

Med ämnet bekläda mot bakre framdrivninglekar som många dela upp i faktorer en roll - som visade testa. En är emellertid klar: Vem laddar centrically, kör säkrare.
Sascha Zdrahal, redaktör
Massmediashow: Bekläda mot bakre framdrivning - föreställer till testa







Det visas att medlen reagerar delvis ganska olikt till en svan som laddar, men i summan fördelarna av central-orienterat ladda väger mycket än klart.
Detta blir bestämt fri med framhjuldrevet. I tillägget testar show att framdrivningprinciperna inte kan betraktas isolerade. Ha så motorteckenet, styrningbeståndsdelen, såväl som enheten som göras av kopplingen, och den avgörande överföringen portionr av som styr travelmobilely kritiskt köra villkorar.
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Ja det vart kanske inte så bra men något kanske går att tyad ut.

Jag vet att med nästan all vikt fram så är inte backjulsdrift så bra när det börjar bli ett tjockare snölager. Det vill bara spinna bak och framtyngden bromsar. Nu kan man ju lasta tyngder bak, man har man från början problem med vikten så är det inte så lätt.

På vinten skulle jag personligen välja framjulsdrivet. Men på sommaren har det inte så stor betydelse.

Vad tycker ni ?
 
M

Majja

Guest
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Hej alla!
Tycker att denna fråga skall besvaras av kunnigt folk som har varit med om båda delarna.
Fråga en yrkeschaufför på både stora och små lasbilar. Svaret är givet.
Fråga campingägare vad dom tycker om framhjulsdrift när det är blött på gräset.
Fråga dom i norra Sverige vad som händer med turister som ska upp för hala backar.
Dom flesta husbilar eller väldigt många har Fiat som chassi som endast tllhandahåller framhjulsdrift.
Varför bygger Kabe i stort sett alla sina modeller på Fiat. Kan det vara av kostnadsskäl?
Dom flesta vanliga husbilar har redan innan man lastar in alla nödvändigheter i stort sett maxlast ofta med en viktfördelning som inte gynnar framhjulsdriften.
Många av oss husbilsägare har säkert inte haft Fiat som något förstaval utan det har bara blivit så eller?
Jag har inget emot Fiat som bil om nu någon skulle tro det, men framhjulsdrift hör nog bättre hemma på personbilar och då framförallt rallybilar.

Ha en bra dag

Majja
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Försökte en gång att dra en släpvagn med skoter mm upp till fjälls med en liten framhjulsdriven Opel, det blev väldiga problem och nästan omöjligt att ta sig fram i uppförsbackarna!
Bakhjulsdrift ger inte alls samma problem vintertid, tvärtom så förskjuts bilens tyngdpunt bakåt när man ska dra igång och man får då mera vikt på bakhjulen - även utan släpvagn!

Och sedan kan man ju spekulera i varför inga framhjulsdrivna bilar finns på rundbanorna, 24-timmars, Daytona, Nascar mm?
Svaret är mycket enkelt, man vill inte förbruka väggreppet på framhjulen till något annat än styrningen av bilen...
:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Vi må skille mellom halvintegrerte og andre. Både Alkover og Helintegrerte er normalt nesten på maks tillatt aksellast foran hele tiden. En halvintegrert har ingen ekstra påbygging foran og lite lastemulighet som virker positivt på forakselen. Er aksellasten på drivhjulene for lav så fungerer det dårlig på snø og is.

Hovedgrunnen til at 80% av alle husbiler er bygget på Fiat Ducato skyldes god markedsføring av Fiat i Tyskland. Selv om eurochassi som benyttes er identisk med Citroen og Peugot sine så har de liten markedsandel. Fiat sitt samarbeid med ALKO har også økt bruken av Ducato hos påbyggerene. Det er først de siste par årene at andre enn Fiat kunne leveres med ALKO lavramme.

Største svakheten jeg ser med forhjulsdrift på så tunge biler som husbiler er belastningen på drivverket i bratte serpentinerveger. Klarte selv å knekke en drivaksel på min forrige bil, 15% utfor og krappe svinger med nesten 5 tonn totalvekt på en Ducato - motorbremsing er ikke trygt.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.527
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Hello friends!

Allt hänger inte på framkomlighet. Inte för oss i alla fall som inte kör på vintern.
Visst kan det vara så att man med en framhjulsdriven bil riskerar att slira och fastna om det är mjukt och lerigt på en gräsmatta, men det får man ta höjd för när man parkerar. Har själv aldrig fastnat ännu.

Jag prioriterar istället att ha ett ALKO-chassie bakom hytten med alla fördelar som det ger.
- Bredare avstånd mellan bakhjulen
- Lägre tyngdpunkt
- Stabilare gång
- Mindre vindkänslig
- Möjlighet till ett riktigt dubbelgolv med alla fördelar som det för med sig i form av stuvutrymmen, ökad komfort, varma golv inne, frostskyddade vatten o gråvattentankar.

:) :)

Åke
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Håller med dej Åke ALKO-chassi med (3axlar) är suveränt efter vägen,sen får man ju se sej för extra noga utanför vägen!!
Bernt
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Videomannen har varit ambitiös och presenterat en översättning, vilken jag gissar han har fått genom någon datoriserad översättningslänk på nätet. Detta ska han inte ta som kritik och får han gärna rätta mig om jag har fel.

Eftersom jag tycker det är synd att rapporten i Pro Mobil inte översätts korrekt vill jag här ge mitt bidrag till bättre översättning. (Jag har tyska som andra modersspråk.)

Sidan 1
Jämförelsetest: Körsäkerhet - bakhjuls- contra framhjulsdrift
I gränsområdet

Fram- eller bkhjulsdrift? Vilken bil med något av dessa grundläggande alternativ klarar sig bäst i kritiska körsituationer? Pro Mobil genomför testen.

1 i gränsområdet
2 så reagerar fordonen på stark sidvind
3 så förhåller sig fordonen vid start i uppförsbacke på hal vägbana
4 så förhåller sig fordonen vid körning i kurvor
5 facit: många faktorer, en regel

Bilder .........

Slut med kafferepsdiskussionerna. För att inte endast nöja sig med spekulationer över de olika koncepten och påverkansfaktorerna hos husbilar, lät Pro Mobil testa fyra olika konstruerade husbilar i tre kritiska körsituationer. Och dessa betraktar även erfarna förare med stor respekt:

plötslig sidovind
start i uppförsbacke på körbana med hårt packat snötäcke
hög fart i kurva på regnvåt vägbana

Dessa tre testområden skulle ge besked om de kördynamiska förhållandena.

Samtliga husbilar kom från LMC. Och så sällade sig en till en Ford Transit med framhjulsdrift en Transit med tvillinghjul och bakhjulsdrift. En bakhjulsdriven Sprinter och en framhjulsdriven Fiat Ducato kompletterade testfältet.

Naturligtvis spelar däcken en stor roll vid dessa test. För att säkerställa identiska förhållanden, var det nödvändigt att ha fyra uppsättningar däck av samma typ, som Michelin ställde till förfogande. P g a de olika däckdimensionerna föll valet på det välkända Michelindäcket Agilis 81.

För att också analysera belastningsinflytandet vid testerna, stod även en ballast om 300 kilo i form av sandsäckar till förfogande för varje fordon. Dessa placerades vid varje test först centralt i bilarna, i området vid sittgruppen och därefter lagda i garaget på bilarna. Detta är visserligen en extrem påfrestning eftersom många garage inte tillåter så hög belastning, men med en motorcykelramp monterad baktill på bilen är en sådan belastningssituation helt realistisk.

Sista sidan med Facit följer i separat inlägg efter detta
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Här följer sista sidan med slutsatserna av testerna:

Facit: många faktorer, en regel

När det gäller temat framhjuls- contra bakhjulsdrift spelar många faktorer en roll - det har detta test visat. Ett är emellertid klart: att den som har lasten i bilens mittområde kör säkrare

1 som tidigare
2 "
3 "
4 "
5 "

bilder

Det visade sig att bilarna visserligen och delvis reagerade tämligen olika på belastning baktill, men totalt sett, så överväger entydigt fördelarna med att ha en mot mitten orienterad belastning.

Särskilt viktigt visade sig detta vid framhjulsdrift. Testerna visar emellertid också, att fram- eller bakhjulsdrift inte får bedömas isolerat. Motorns karaktär, styrningen liksom enheten koppling / växellåda visar sig också ha avgörande betydelse hur en husbil klarar av kritiska körsituationer.

(kanske kan jag senare lämna översättning även på mellanliggande sidor)

mvh Ted S
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Bästa testen är "självtesten".

Efter nio år och över 16000 mil med en Frankia på Fiat och boogie var det dags att byta husbil. Med mina erfarenheter, jämförelser och moget övervägande blev valet nu en Carthago, men också den på Fiat och boogie.
 
Toppen