• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skäms

F

F.d. 50021

Guest
Vi har haft besök av en bekant som har varit på Öland och semestrat med husvagn. Utanför campingen stod 5 husbilar som alla var inne och utnyttjade
toa och duschar utan att betala för sig en av husbilarna stog där i 5 dagar.då är det inte konstigt om vi får dåligt rykte. någon av dom frågade till och med vad det var för kod till toa andra passade på att smita in när någon som kunde koden gick in.
man hoppas att det inte var några från våran klubb.
Man Skäms
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Skäms

Hej Rolf!
Klart som amen att det skulle aldrig någon i Husbilsklubben.se bete sig så. / Kurt
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Skäms

Ett sådant beteende, bör vi alla medlemmar hjälpa till att stävja. Så var inte rädda att säga ifrån!

Vi såg något liknande i Frankrike, men där var man snabb att rapportera det till campingledningen som krävde en hel dags campingavgifter eller hot om anmälan för hemfridsbrott/bedrägeri. Där är husbilisterna rädda om sitt rykte.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Skäms

Det är beklämmande att det finns så kortsiktigt perspektiv hos en del husbilister (i just detta fall). de inser tydligen inte att de inte bara förstör för många andra utan även för sig själva genom ett sådant beteende. Det där med hemfridsbrott är ju intressant. Undrar om det skulle vara applicerbart här i Sverige. Förmodligen, men det medför em massa merjobb för campingägaren som antagligen är överlastad redan under högsäsong.
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Skäms

På vår favoritcampingplats i Jyderup, Danmark, är det inte ovanligt att se husbils- och husvagnsägare stå och hänga utanför dusch- och toalettbyggnaden. Stora vägen med en parkeringsplats går bara 100 meter från campingen och hygienbyggnaden utövar en stor lockelse för vissa som inte bor på campingplatsen.
De står där liksom av en händelse och är reptilsnabba att slinka in då någon betalande gäst går ut genom dörren. Från att stå 5 meter från dörren och titta på molnen till att ta tag i dörrhandtaget kan det ta mindre än 1,5 sekunder. Måste vara något slags rekord.
Det är roande att titta på men lite snålt är det i alla fall.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Skäms

Att beträda annans mark utan lov kan i vissa fall betraktas som hemfridsbrott, om inte allemansrätten tar över.

Om du anmäler din granne för hemfridsbrott för att ha beträtt din gräsmatta utan lov, så kan det rubriceras som hemfridsbrott, men antagligen kommer åklagaren att lägga ned anmälan pga av resursbrist.

Suck, men så illa är det... i gamla Svedala.

ds
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Skäms

Döm nu inte alla med husbil stående just utanför en camping som snyltande, de kan ha betalat för att använda sig av campingens faciliteter.

Själva har vi till campingplatser i bla Spanien betalt en mindre avgift för att få fylla vatten, tömma och duscha, utan att behöva övernatta där. Detta är en service de ser som en extra intäktskälla som dessutom inte kräver utrymme på campingplatsen.
 

Egil 84

HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
84
Medlemskap
2024
Sv: Skäms

Vi skulle ta in på en camping i Uleåborg i Finland. Campingen var överfull så vi fick inte
komma in på den. Men vi blev erbjudna att stå på parkeringen utanför, vi fick använda
dusch o toa för detta fick vi betala en ringa summa vilket var helt ok för vår del.

// Gunilla
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Skäms

Vi har sett quick stop utanför campingplatser - typ light varianten av camping.

Men även om man betalar en begränsad avgift för att utnyttja faciliteterna ska man väl ha en kod eller en nyckel för att komma in där? Annars kan ju vår vän av ordning Ville Rådig bara slå igen dörren framför nosen på den som inte satt upp förtältet?

/elisabeth
 
F

F.d. 17112

Guest
Sv: Skäms

Det är ofta så att någon hör något av en vän eller bekant och ofta okritiskt tar till sig allt som sagts.
Ibland finns det helt klart en anledning som Rolf har beskrivit det hela.
Nu var det en husvagnsägare som såg 5 husbilar.
En av bilarna hade stått c:a 5 dagar dom övriga vet man inte hur länge.
Den bilen som stått den längsta tiden kanske var av den dimensionen att platsen utanför receptionen var den bästa.
Dom övriga kanske var inbjudna till en husbilskompis som hade plats på själva campingen.
Dom kanske hade frågat receptionen om det var ok att ställa bilarna utanför campingen.
Och när det är beskrivet att dom utnyttjade toaletter och duschar, dom flesta av oss har väl utmärkta toaletter & duschar i bilarna.

Jag vill med dessa ord säga att det kan helt klart vara så och det händer nog varje dag vid någon camping i Sverige men att man inte sväljer alla historier med hull & hår.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Skäms

Knappast hemfridsbrott men möjligen olaga intrång. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Skäms

.....möjligen kan man krydda med ett bedrägligt beteende eftersom personen/personerna snyltat på en tjänst som den/de vet är avgiftsbelagd. Så är det. Hälsn/AndersW
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Skäms

6:te kapitlet, fjärde paragrafen, brottsbalken..:

Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.

Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe, dömes för olaga intrång till böter.

Mvh
DS
 
Senast redigerad av en moderator:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Skäms

Stod utanför! För något år sedan då vi följde Tour de France hamnade vi på en liten camping i bergen. Vederbörande körde in med sin husbil på campingen och fyllde färsk vatten och de båda duschade. Tydligen hade dom koll på när den lilla receptionen var lunch stängd, såg ut som om dom gjort detta tidigare. Dom hade mycket bråttom med allt dom skulle hinna med. Jag glömmer det aldrig då vår plats var bara några meter från där dom stannat. Där satt jag i min campingstol och njöt av solen och då kommer deras hund fram och pissar på min sko! Vad som sedan hände vill jag inte skriva om, men dom fick väldig brott därifrån.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Skäms

Ska vi köra det ett varv till, Dan?:)
Servicehuset där man intränger obehörigen för att duscha etc är ingen bostad; alltså olaga intrång.
Om man däremot olovligen intränger i min husbil (som då är min bostad) som står på campingen blir det hemfridsbrott. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Skäms

Jag glömde en sak: Om brottet är grovt ingår fängelse i straffskalan och då kan jag gripa ogärningsmannen om jag påträffar honom på bar gärning. Inom ramen för gripandet kan jag sedan låsa in honom på toaletten som är fönsterlös och belägen längst akterut i min KABE och lugnt avvakta länsmans ankomst. Denne måste nämligen komma till platsen för att besluta huruvida gripande skall bestå. Sådana beslut kan inte fattas per telefon utan enbart vid personligt besök. Sedan gäller det förstås att ha klart för sig vad som krävs för att brottet skall anses vara grovt annars blir det bekymmersamt för en själv. Man kanske själv hamnar på toaletten. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 4380

Guest
Sv: Skäms

När vi stod vid gästhamnen i Simrishamn, så kom det en husbil med TYVÄRR våran dekal, och parkerade vid oss,han han inte mer än parkera så rusade han ut och frågade om vi hade fått reda på koden till duschen o toaletten i gästhamnen.

Vi förklarade att vi inte löst hamnavgift utan vi nyttjade dusch o toalett i våran bil.
Förklarade för honom att han kunde kontakta hamnfogden för att lösa avgift och få kod,då tittade han på mej som jag vore galen och sa att han skulle gå vidare till dom andra bilarna och höra om dom hade hört vad koden var.

Sa åt honom att han skämde ut oss husbilsägare med hans beteende,fick till svars att vi kunde dra dit pepparn växte....

Finns tyvärr rötägg i alla klubbar...:(

Britt o Roger
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Skäms

Ja du Kabyss,

Det är märkligt hur en del tror att allt är bara till för deras egen skull och egoistiskt struntar i följderna av sitt handlande.

Personer som inte gör rätt för sig förtjänar sannerligen inte att vara medlemmar i Husbilsklubben.se
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Skäms

Hoppas att dom är väldigt få,var i Åmål på deras ställplats och han som satt i turist informationen blev så förvånad att vi kom och anmälde oss och betala han sa att de va inte många som gjorde de:confused:,och gav oss toa-duschkod och sa var det fanns vatten
och var vi kunde tömma toan på campingen mot uppvisning av kvitto kan inte ens erindra mej den servicen under min tid som husvagnsåkare å bli upplyst på de viset,kan inte säga nåt annat än strålande service ,från en som gärna återkommer till ÅMÅL
:mcride:
kör lugnt dieseln är dyr;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Skäms

Jag var utanför Råå camping i Helsingborg för ca en vecka sedan. Parkeringen utanför campingen är för gäster och badande, en stor skylt med övernattning förbjuden finns, men trots det så stod 2 Svenska husbilar med gardinerna nere, alltså låg dom och sov. I detta läge så önskar jag att jag var parkeringsvakt.
 
Toppen