• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elproblem

F

F.d. 8314

Guest
jag har skaffat en ny platt tv. Tänkte ansluta den till 12v-utag som finns på manöverpanelen. Men stickproppen på sladden från tv är lite större en utaget på manöverpanelen, så jag tog en stickpropp typ ciggarett-plug med någon röd plastgrej som gick att ta bort så den gick i , och i andra ändan har jag satt en hona och där stoppade in hanen från tv,n. Men säkringen under sätet går efter ett lite tag 10A
och skarven blir jättevarm, Varför????
tv är 60W


Stig
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Elproblem

Hej,

Du har nog för klena kablar så att det blir spänningsfall och därmed ökar troligen strömmen.
Försök att byta kontakten på TV så du slipper extra kablar.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Elproblem

Undrar om du inte har lite kortis vid skarven.

Säkringen skall normalt hålla om TV är på 60 Watt så blir strömmen endast 5 Ampere.

ds
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Elproblem

Hundvakten jag tror Håkan har rätt det behöver inte vara kortslutning/ överledning för att strömmen ska öka. 60w vid 12 volt ger mycke riktigt 5 A. Men Ohms lag säger ju att strömmen minskar om resistansen ökar, I=U/R ?? Här ligger en hund begraven !! - --
Nja TV:n har ett brett inspänningsområde (switchar aggregat) men kräver 60w för att fungera. Om man antar att kabeln ger ett spänningsfall på 3 volt, då har man bara 9 volt kvar in i TV:n. Strömmen har då ökat till 6,7 A eftersom det fortfarande krävs 60W, P=UxI . Men in i kabeln matas 80,4 w. Dvs det försvinner 20,4 w på vägen i form av värme.
Detta exempel är ju bara tagit ur luften för illustration. Så dåliga kablar hoppas jag inte skickar med.
Förresten det visar ju på varför vattenfall kör med 100 KV eller mer i sina stamnät. Ju högre spänning desto lägre ström ch därmed lägre förluster för att överföra en viss effekt.
// Göte J
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Elproblem

Mja, Göte. Det är rätt att strömmen minskar när resistansen ökar enligt gubben Ohm.
Ta exemplet om resistansen går mot oändligt värde (dvs ingen anslutning alls) så blir strömmen noll för att tillfredställa Ohms lag.
Men, TV:n kräver inte 60 watt. Den har ett inre motstånd som gör att effektförbrukningen blir 60 watt under förutsättning att tv får ca 12 volt in i sin anslutning.
Effektformeln som du säger gäller naturligtvis. Jag tror du glömmer resistansen i kabeln som skall läggas i serie med TV:ns resistans, vilket gör att sammanlagda resistansen ökar och strömmen bör därför minska.
Ett skäl för att köra upp till 400 tusen volt i många stamnät är för att hålla kabeldimensionen på en rimlig diameter.
ds
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Elproblem

Jodå jag tror nog TV: kväver bortåt 60 W , lite mindre beroende på Ljudstyrka och ljusinställning. Men så här är det TV:n börjar med ett switchat aggregat som har en återkoppling från mellan primär o sekundär som ser till att utspänningarna är kontstanta, vilket medför att strömmen in ökar om spänningen minskar.
Beträffande 400 kv ledningar så visst genom att öka spänningen kan man ta ut högre effekt med en given area på ledningen eller minska arean på ledningen och överföra samma effekt, men bibehållna värmeförluster längs ledningen.
// Göte J
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Elproblem

För nätaggregatet i TV:n måste det finnas en lägsta spänningsnivå som acceptabel.
Det räcker inte med att öka den inre resistansen för att höja ingående ström och därmed bibehållen effekt.
Menar du att om inspänningen skulle minska till tex 3 volt så skulle strömmen öka till 20 amperé för att bibehålla 60 watts effektbehov.
Vid 20 amperé skulle nog kablaget brunnit upp för länge sedan.
Om TV:n endast erhåller 9 volt så förekommer ett spänningsfall i kablaget om 3 volt vilket måste betraktas som ett fel...
Om säkringen om 10 amperé går så innebär ju detta en ström om 10 amperé i uttaget vilket skulle innebära att kablaget skulle förbruka 30 watt - omöjligt.
I så fall är det en mindre kortslutning mellan några kardeler i kablaget kombinerat med dålig kontakt i skarven eftersom den värms upp.
ds
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Elproblem

Hej Stig & Marianne.

Jag köpte en liknande plugg, i den satt ett motstånd som blev riktigt "hett". Klippte helt enkelt av motståndet och lödde om kabeln.

Kör nu 19" /60W LCD + dig.boxen utan problem.
1,5 Kvadrats kabel bör klara 10Amp... Kan ev. vara ett tips?

Dock ej rimligtvis i dignitet med svaren ni fått ang. högvolts ledningar...:wink:;);)

Mvh. Magnus
 
F

F.d. 8987

Guest
Sv: Elproblem

Hej!
Jag tänkte koppla en 19" LCD-TV med inbyggd box och DVD i ett bef. uttag som det står "Max 4 amp" på. I manualen för TV:n står det "...förbrukning Max 60W". Vad jag förstår blir det 5 Amp. Batteriet är under passagerarstolen och uttaget ganska långt bak i bilen. Funkar det eller det är risk för att det blir för varmt? Vilken area på kablarna måste det vara?
Torbjörn
 
Toppen