• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

JULA Solcellspanel i "väska"?

F

F.d. 13289

Guest
Jag har en gammal husbil som jag inte använder speciellt mycket och jag har ingen möjlighet att ha den ansluten till batteriladdare när den inte används. Parkeringsplatsen saknar ström helt enkelt.

Har funderat en del på solceller men jag är inte så sugen så här precis i början av min husbilskarriär att lägga kanske 10 000 på en riktig panel. Men såg då denna på JULA:

"Solcellspanel i väska 13 W/12V 12 V Kraftfull solcellsväska, speciellt framtagen för att ladda 12 V-batterier. Används med fördel i husvagn, båt, GPS, bärbara datorer osv. Med de utfällbara benen har man alltid rätt vinkel mot solen, de olika kontakterna gör det möjligt för olika användningslösningar. Batteriklämmor, cigarett-tändarplugg samt cigarettändaruttag. Effekt: 13 W. 12 V. Vikt: 4,2 kg. L525xB340xD40 mm. (Artnr: 604080) Nu 595:-Spara 300:- Ord.pris 895:-"

Den är ju på 13 W och om det nu stämmer så borde den väl räcka att hålla batterierna fräsha så att batterierna alltid är fullladdade när man ska ut på en tur. Jag har även ett litet elverk i husbilen om jag behöver ladda batterierna snabbt.

Och även inför vinterförvaringen som tyvärr kommer att ske utomhus så borde det ju funka hyffsat med denna solcellsväska (om man kan placera den bra) att ha igång en liten termostatstyrd fläkt som håller den värsta fukten borta.

Eller är jag för optimistisk? Är en solcellspanel från JULA för 595 kr detsamma som att slänga pengarna i sjön?

Tacksam för svar.

Mvh Den snåle nyblivne husbilsägaren/ Johanvbg:spinny:

solcellspanel.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: JULA Solcellspanel i "väska"?

Rent tekniskt fungerar det nog. Du lär väl inte ha problem med snö vintertid?!
Problemet blir säkert att få ha den kvar för långfingrade personer kanske vill ha den.
Priset är ju inte något fel på.
/Nisse
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: JULA Solcellspanel i "väska"?

Priset är ju rätt. Det borde ju gå att parallellkoppla ett par stycket och öka trycket i ledningen:)
 
F

F.d. 13289

Guest
Sv: JULA Solcellspanel i "väska"?

Tack för svaren! Stöldrisken är jag medveten om men skulle jag bli av med den så lär jag ju inte gräma mig lika mycket som om det vore en panel för typ 10 papp. Sen så funderade jag på om det kanske gick att montera den på något sätt innanför framrutan så solen kommer åt den åtminstone några timmar per dag kanske, när den är vinteravställd t ex. Eller om jag får upp den på taket, där syns den inte men kontakter osv lär ju knappast må bra av en regnig vinter.

Tänkte också att man kanske borde köpa ett par stycken och koppla ihop för mera kräm, men börjar nog med en så länge så jag får se hur den funkar.

Priset är som sagt bra i alla fall.

Mvh Johanvbg
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: JULA Solcellspanel i "väska"?

Jag tror det är att slänga pengarna i sjön för att 13 w är inte så mycket , tänk bara en liten glödlampa på 15 w är ju mer än vad den laddar .

Det är nog bättre att köpa ett extra batteri och åka ut med fulla batterier och även ha det kopplat så att bodelsbatterierna laddas när du kör .
 
F

F.d. 13289

Guest
Sv: JULA Solcellspanel i "väska"?

Jag tror det är att slänga pengarna i sjön för att 13 w är inte så mycket , tänk bara en liten glödlampa på 15 w är ju mer än vad den laddar .

Det är nog bättre att köpa ett extra batteri och åka ut med fulla batterier och även ha det kopplat så att bodelsbatterierna laddas när du kör .

Nej 13 watt är inte mycket men det är ju 13 watt mer än 0 watt:wink:. Jag vet inte hur mycket ström batterierna drar ut sig själva men tycker det borde räcka med 13 watt för att se till så att batterierna är fulla varje gång man ska ut med husbilen. Spelar ju liksom ingen roll om det tar flera dar att ladda upp batterierna om man ändå inte använder husbilen mer än kanske ett par helger i månaden.

Ska man ha solceller för att klara sig när man campar så är man nog så illa tvungen att köpa ett kit på minst 100 w för åtminstone 10 papp, då är det ingen ide´att vara dumsnål och köpa en väska för 595 kr.:D

Svend! Tackar för länken, tror jag har varit inne på deras sida tidigare och kollat runt lite. Verkar vara betydligt bättre grejjer än "Jula" varianten men priset är nog inte i närheten av Jula priset heller.:rolleyes:

Mvh Johanvbg
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: JULA Solcellspanel i "väska"?

Om vi tänker oss att panelen laddar för fullt i fem timmar om dagen så skulle det ge 25Ah på en vecka (m - fr). Sedan åker du ut och använder en del kräm till belysning, pump, fläkt, kanske TV mm. Räkna ihop hur mycket det kan bli under en helg så ser du om det skulle funka.
 
F

F.d. 29537

Guest
Sv: JULA Solcellspanel i "väska"?

13W är nog som många tillverkare uppger ett teoretiskt värde vid ideala förhållanden, rentvättad panel och solen vinkelrät mot panelen. Man skall nog inte räkna med att den laddar ens i närheten av 13W på vintern när solen står lågt i Sverige. Det framgår inte om laddaren ingår i priset, men med tanke på att en bra sådan kostar mer en den här panelen så...........
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2702

Guest
Sv: JULA Solcellspanel i "väska"?

Som sagt... bättre än inget...
Men med läckströmmar o självurladdning så passar den nog bättre till att
hålla ett fullt uppladdat batteri fullt när man e långtidsparkerad.

MvH

Fredrik

(som faktiskt har en sådan för just detta ändamål:)
 
F

F.d. 20991

Guest
Sv: JULA Solcellspanel i "väska"?

Det är nog bättre att köpa ett extra batteri och åka ut med fulla batterier och även ha det kopplat så att bodelsbatterierna laddas när du kör .

För att batterierna skall bli fulladdade krävs i sådana fall en booster eller liknande som ser till att batterierna får den spänning uppåt 14,4 kanske tom upp till 16Volt som inte är märkvärdigt vid laddning av fritidsbatterier, (då är det ytterligare någon tusenlapp) de får de inte om de är paralellkopplade till bilens startbatteri med övrig el och laddning, sedan bör man laborera med brytare/relän för att inte råka dra ur bilens egna batteri.

En god vän har en modell mindre av sin solcell i sin båt och den har fungerat förträffligt under många år för att förhindra urladdning, men jag kommer inte att satsa på den minsta när det blir dags för egen del.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: JULA Solcellspanel i "väska"?

Tack för svaren! Stöldrisken är jag medveten om men skulle jag bli av med den så lär jag ju inte gräma mig lika mycket som om det vore en panel för typ 10 papp. Sen så funderade jag på om det kanske gick att montera den på något sätt innanför framrutan så solen kommer åt den åtminstone några timmar per dag kanske, när den är vinteravställd t ex. Eller om jag får upp den på taket, där syns den inte men kontakter osv lär ju knappast må bra av en regnig vinter.

Tänkte också att man kanske borde köpa ett par stycken och koppla ihop för mera kräm, men börjar nog med en så länge så jag får se hur den funkar.

Priset är som sagt bra i alla fall.

Mvh Johanvbg

Solcellpanelen från Jula fungerar säkert för underhållsladdning av laddade batterier. Själv hade jag satt den på insidan av framrutan.

Jag hade inte använt flera sammankopplade Jula-paneler. Då hade jag lagt pengarna på "riktiga saker". Det behöver inte kosta 10.000 kr för permanentmonterade solcellspaneler på taket. Själv har jag satt två 20 w på mina takboxar. Jag använder en solcellsregulator (10 A) och jag kan koppla in fler solcellspanelar. Jag plockade upp panelerna vid genomresa i Tyskalnd och köpte regulatorn direkt från Kina. Om jag inte missminner mig helt så landade allt på knappt 2.000 kr.
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: JULA Solcellspanel i "väska"?

Hej en solcell om teoretisk effekt på 13 W skulle max ge ca 1 Ah men i realitet ger den säkert inte mer än 0.4-0.5 Ah i bästa fall..Tror att det är en S.K " Jakobsbergslösning"
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: JULA Solcellspanel i "väska"?

Hej :). Sokrates, tråden som Nobigdeal tog upp är fyra år gammal och då gällde helt andra priser än idag. Som tur är så finns det en del priser som går åt rätt håll för konsumenten.
För sex, sju år sedan betalade jag nästan 5.000:- för en 55W solcell. För ett par dagar sedan så köpte jag en 50W för 900:- :).

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: JULA Solcellspanel i "väska"?

Hänger på föregående. Istället för en 13 w ("Jakobsbergarlösning") skulle överväga att investera i en 120W(130W) med MPPT regulator. Kostar visserligen 5 575kr. Men ha i minnet att säges att du max kan få ut 60% ur denna solpanel, även om den är vinkelrät mot solen. Finns många trådar som beskriver detta i detalj. Sorry, inte svaret på ursprungliga frågan..utvikning
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: JULA Solcellspanel i "väska"?

Hej :). Sokrates, tråden som Nobigdeal tog upp är fyra år gammal och då gällde helt andra priser än idag. Som tur är så finns det en del priser som går åt rätt håll för konsumenten.
För sex, sju år sedan betalade jag nästan 5.000:- för en 55W solcell. För ett par dagar sedan så köpte jag en 50W för 900:- :).

M.v.h. JANKRO.

Schyst pris på 50W panelen. Var köpte du panelen? Jag köpte mina grejor för två år sedan.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: JULA Solcellspanel i "väska"?

Schyst pris på 50W panelen. Var köpte du panelen? Jag köpte mina grejor för två år sedan.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Sokrates, jag köpte panelen i en lokal, lite så där mystisk importbutik i Norrköping..... Du vet, lampor från Indien, möbler från obekant tillverkare, japanska katanasvärd för några hundringar, konstgjorda växter, m.m.
I o. f. rätt snygga saker.
På kopplingsboxen och märkning kunde man se att panelen kom från samma tillverkare som dyrare paneler på marknaden, men ändå fint lödd och bra inkapslad och samma mätvärden vid sol och test som den större lyxpanelen som redan satt på taket, så troligen ingen klass två vara, utan bara färre mellanhänder som skall ha del av kakan.

De har webförsäljning under annat namn än butiken ???? Men här har du den adressen.

Obs. skriv -solpanel- i deras sökruta så dyker de upp.
Välkommen till FIND-IT!

Om du har vägarna förbi Norrköping så hittar du butiken här.
Importören.se


M.v.h. JANKRO.
 
Toppen