• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Få igång elvärme???

F

F.d. 1406

Guest
Nu är jag här o kladdar och funderar igen:eek:..
Men är det någon som kan förklara hur jag får till elvärmen till husbilen,till att starta gasolen o uppvärmning det har jag nästan klurat ut hur man gör..
Men det måste ju gå att få värme i husbilen via el också ?
Vore mkt tacksam om någon vet o kan tipsa oss om det..
Det är en lt 35 neismann clue -83 som vi har..

glada sommar hälsningar:yes:
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Få igång elvärme???

Hej,

Forum är till för att man ska fråga! :wink:

Vad står det på värme pannan? Vår förra bil som var en 2002 hade endast gasolvärme. Samma panna fanns att köpa med tillvalet för el men det hade de förra ägarna inte gjort.

Det brukar stå en 230V märkning på pannan om den kan användas även på el.

12 volt tror jag inte att det är några pannor som går på, men där är jag inte säker.

Lycka till!
 
F

F.d. 1406

Guest
Sv: Få igång elvärme???

Hmm.. ja det kanske bara e gasolvärme..förra ägaren sa de va el . men samtidigt så hade han ingen pejl el koll på nåt angående husbilen..
Men det finns ett ställe där de e massa knappar o grejer.. där står det på ena knappen 12 el 220v sen på knappen bredvid är det som en blixt pil...k och v tror jag också det står längst upp över alla knapparna....
Inte klätt för er stackare o svara när jag förklarar som en kratta hi hi

men e otroligt tacksam för era svar o hjälp på vägen!!!!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Få igång elvärme???

Niesman Clue har normalt hatt en Alde sentralvarme, og på panelet for denne er det på litt nyere utgaver en bryter med 0 1 2 ved siden av de for om en bare skal ha varmt vann eller også oppvarming.

Har desverre itte vært inne i en 83 model, så hva den er utstyrt med er for meg bare en ide.
 
F

F.d. 1406

Guest
Sv: Få igång elvärme???

Har du möjlighet att ta foto på kontrollpanelen och ladda upp här så finns det kanske någon som kan hjälpa dig. /Jeanette



Har knäppt ngr foton nu.
Men kan inte lägga in dom här... Tror de e för jag inte är medlem ännu !!

Men mailar gärna bilderna till någons mailadress om de e någon som tror sig kan förklara det för mig...

Med soliga hälsningar
:)
Fast från ett kallt o blåsigt Ånge:rolleyes:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Få igång elvärme???

Du lägger in bilder genom att använda dig av knappen SVARA nere till vänster i tråden. (Du skall inte välja Svara under inläggen eftersom du då får en förenklad variant av svarsfunktionen utan möjlighet till bilder.) När du skrivit din text så klickar du på Hantera bifogade filer/bilder en bit under den blå listen undersvarsrutan. Bläddra fram din bild på din dator och klicka på Ladda upp. Stäng rutan när uppladdningen är klar.

Nu kan du ställa markören där du vill ha bilden, klicka på symbolen Gem ovanför textrutan och välj din bild. Klicka på Skicka svar eller Förhandsgranska inlägg.
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Få igång elvärme???

Hej!
Den nedre bilden ser ut att vara ett Trumareglage, men bilderna var lite suddiga. Kan du ta nya, skarpare bilder?
Hälsningar
 
Senast ändrad:

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: Få igång elvärme???

Intressant !
Den övre bilden är ju på en Aldepanel (hade en sån i förra bilen).
Vad den nedre är kan jag inte riktit se, men Truma står det ju.
M.v.h Åke
 
F

F.d. 1406

Guest
Sv: Få igång elvärme???

Ok..va bra! Men då kanske du kan förklara för mig vad knapparna är till för, vilken funktion dom har ?


Tänk tack vare er alla som svarat så har jag snart fått reda på allt jag funderat på ang husbilen. tusen tack alla !!
 
Toppen