• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

solcell o kompressor Kyl/Frys

F

F.d. 2702

Guest
Lekte med min Kyl/Frys tillsammans med min 120W solcell.

Jag har en box från Isotherm med kompressor som går på 220v eller 12v
se spec nedan. Det roliga är att de anger max 5A men när jag kopplade upp min ampmeter så visade den nästan 8A ner till -22 grader, sen gick den ner o kickade in vid 3 graders skillnad o nyttjade då 6A så man kan ju undra hur de får till att den max drar 5A.

Solcellen levereade 6,38A tiden som mojjängen arbetade nu i eftermiddags solen, sen gick den äver på batteri laddning o hoppade mellan 1,4 - 3A. Dock så är kylboxen väl isolerad så troligen kommer kompressorn inte att arbeta speciellt ofta. jag hade 32 grader i bilen nu när jag testade o det tog ca 40 minuter att få en tom box till -22.

Kanske användbar info om någon funderar på att ha en kompressor kyl i bilen, måste säga att jag e imponerad av Isotherms produkter som jag tidigare nyttjat i mina båtar. Kommer även när jag väl skaffat en stor husbil att installera isotherm kompressor, då jag ofta är i solen och solcell levererar vad jag behöver för att hålla kylen igång... slipper fundera på gas o liknande.. dessutom har de en vatten kyld kompressor som man nog kan koppla in på en värmeväxlare för att få bort värmen på sommaren eller värma med den på vintern..

MvH

Fredrik

Technical Specifications
1x1t.gif
Volume (l)50 Dimensions HxWxD (mm)480x775x450 Weight (kg)26 Power consumption
Avg/Max (12V)
0,7/5,0 A Danfoss compressor typeBD35F Freezer -6 °C Volume (l)50(-20°C)
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen