• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fler Pillos-ägare?

F

F.d. 7903

Guest
Hej gott folk!

Vi blev med "ny" bil denna säsongen. En Pillos -84 på Peugot chassi.
Vad vi har förstått efter lite letande är att detta var/är riktigt fina bilar?
Skulle vara kul om någon visste lite mer historia och/eller hade lite mer erfarenhet av dessa bilar?
Vi är otroligt nöjda med vår bil men främsta anledningen till att vi köpte den var våningssängarna. Just det är något som är svårt att hitta om man inte har lust o hosta upp pengar till en sprillans ny bil.

Mvh Setas
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Fler Pillos-ägare?

Grattis har ni ingen bild på bilen?
 
F

F.d. 7903

Guest
Sv: Fler Pillos-ägare?

Självklart har jag bilder på den! Vet dock inte hur jag lägger in? Vi är helt nya här. :)
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Fler Pillos-ägare?

Se under där ni svarar finns en knapp som heter gå till avancerat sedan hantera bifogade filer. :yes:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fler Pillos-ägare?

Det är bättre att använda Svara-knappen som finns till vänster överst och neders på varje tråd.

Där klickar du på Hantera filer, letar upp dina bilder på din dator och klickar på ladda ner. Därefter sätter du markören i texten där du vill ha din bild, klickar på gemsymbolen ovanför textrutan och väljer vilken bild du vill ha.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fler Pillos-ägare?

Hej!

Grattis till din Pillos!
Jag lät 1992 bygga en Pillos på ett Peugeoutchassie med permanent 4WD. Som du kan se på bifogade bild så byggdes den med skjutdörrar (isolerade med PU-skum) mellan förarhus och bodel. Körde denna alldeles utmärkta vinterbil framtill -98. Efter lite modifiering av avloppet så fungerade bilen perfekt även i riktigt sträng kyla; bodde i den någon natt vid 37 minusgrader!
Tyvärr lite för högt växlad och lite väl klen motor för att klanderfritt kunna hantera mitt tunga båtsläp, men annars kan jag fortfarande sakna bilen.

aake
 

Bilagor

  • img446.jpg
    img446.jpg
    1,4 MB · Visningar: 42
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Fler Pillos-ägare?

Verkar vara otroligt fina bilar, skulle aldrig gissat på en 84. Finns märket kvar än idag?
 
F

F.d. 7903

Guest
Sv: Fler Pillos-ägare?

Vad jag förstår byggdes dessa bilar från mitten av -70talet fram till -92-93? Rätta mej gärna om jag har fel.
Har dessutom förstått att "gubben Pillos" var båtbyggare från början oh byggde husbilar efter sitt båtkunnande. Det verkar okså som att det är bilar som då när de byggdes var väldigt framåt i tiden sas.

Kul att se att det finns fler Pillosar!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fler Pillos-ägare?

"Gubben Pillos"???

Som jag minns det så var Lennart Svensson i Skillingaryd inte lastgammal, i vilket fall yngre än jag.
Han byggde i liten skala på glasfiberkarosser köpta av ngn underleverantör. Utmärkt isolerade med pu-skum. Anställd möbelsnickare som tidigare hade arbetat på Öggestorp husvagnar.
Husbilarna byggdes vanligen på antingen Peugeout- eller Chevroletchassie, men i början på 90-talet såg jag en Pillos byggd på en 4WD Iveco; tung lastbil med tillsatslåda (NATO-lastbil). Den frestade mig på utställning hösten -91, men väl så klen motor, för mycket traktorkänsla, för att jag skulle nappa.

aake
 
F

F.d. 7903

Guest
Sv: Fler Pillos-ägare?

Själv är jag född -81 så lite "gubbe" är han nog. :) Förövrigt har jag ingen aning om hur gammal han är.
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Fler Pillos-ägare?

Vad trevligt att se lite yngre här, är själv visserligen 70 talare men ändå!
 
F

F.d. 3745

Guest
Sv: Fler Pillos-ägare?

Här är en Pillos ägare till

Vi har en Citroen c25 1990 års modell med pillos bygge på
dubbelsäng bak samt en koj i alkoven.
Vi använder den året om fungerar bra i alla väder
 

Bilagor

  • Bild 2008 6juli 122.jpg
    Bild 2008 6juli 122.jpg
    94,5 KB · Visningar: 35
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Fler Pillos-ägare?

Om jag är rätt informerad byggdes ca 200 Pillos. Tyvärr är tillverkningen nerlagd. Jag har sett en halvintegrerad som var till salu för ca ett år sedan och jag tror det var en ganska sen årsmodell, kanske 1994-95 men jag är osäker. Jag tror att det har byggts två halvintegrerade resten med alkov. Samtliga som jag sett har vattenburen värme (Primus eller Alde). Vissa har isolerad gråvattentank, andra inte. Isolering 35 eller 40mm i väggar och jag tror 60mm i golvet.
/David
 
F

F.d. 7903

Guest
Sv: Fler Pillos-ägare?

Kul o se en Pillos till. :)

Jag har också hittat uppgifter om att a 200 bilar byggdes, och i prinip allihop finns kvar i sverige. Ett par exporterades dock till tyskland.


Ja, jag skulle tro att vi drar ner medelåldern ordentligt härinne, men när intresset är så här stort betyder åldern sällan något.:)
 
F

F.d. 29758

Guest
Sv: Fler Pillos-ägare?

Hade för flera år sedan en Chevrolet med en Diesel V 8:a och automatlåda. Gick som en dröm och jag kan inte klaga ! Har fortfarande kvar en recuktionväxellåda till den som jag aldrig använde. På ett sätt så saknar jag den och jag måste säga att den var det som i början fick mig till att älska husbilslivet !
Finns det någon som önskar växellådan så hör av ER !
Janne -B
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Fler Pillos-ägare?

Vad är det för en låda?
Mvh Peter
 
F

F.d. 28965

Guest
Sv: Fler Pillos-ägare?

Jag letar husbil och har stött på ett par Pillos.

Det här med glasfiber, är det bra eller dåligt?

De ser ju helt täta ut utifrån, men det kanske blir nån kondens innanför så de murknar ändå?
 
F

F.d. 54222

Guest
Sv: Fler Pillos-ägare?

Jag har en Pillos byggd på Cheva G30 chassie, V8 bensin, 1,8L/Mil, -91. Ingen bromskloss, tyst och skön att färdas i.

Golvvärme och värmeväxlare.

Automat,servo, farhållare, och AC i bildelen.

Kanonbil.

Ingen kondens i bodelen över huvudtaget, så länge det finns ventilation.

Kan inte hitta någon nackdel.

Fördelen är att allt som finns i den finns i nya husbilar, men till mycket billigare pris, och att bodelen, NÄSTAN är outslitlig.

Men detta är ju förstås mina åsikter.
 
Toppen