• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fler Pillos-ägare?

F

F.d. 28965

Guest
Sv: Fler Pillos-ägare?

Tack för ditt svar.
Ska kolla runt lite vad som finns att erbjuda, men just nu är alla objekt så långt borta...
 
T

tompaline

Guest
Sv: Fler Pillos-ägare?

Har för mig att det finns en firma Marc o Polo som tillverkade dessa ligger lite syd om Värnamo ,svänger av vid samhället Bor nåra km innåt mot öster ligger/låg firman.
kolla på nätet..mvh Tommy
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Fler Pillos-ägare?

Så trevlig bil var rädd om den. Fin bild man blir varm om hjärtat.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Fler Pillos-ägare?

undran kan illos verkligen vara så bra dom är ju svenskbygda
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fler Pillos-ägare?

Företaget "Pillos" låg i Skillingaryd, där även ägaren Lennart Svensson bodde vad jag minns. Se mitt inlägg ovan från 2008-07-16. Jag gjorde flera besök i fabriken medan bygget av min bil pågick 1992.

Min bil hade jag fått som jag ville ha den med isolerade skjutdörrar mellan förarhus och bodel, varför värmekomforten vid vintercamping var betydligt bättre än i Pillos standardmodeller (en sådan hade en fritidshusgranne i Köpmannebro).

Bilarna hade inte dubbelgolv men däremot vattenburen golvvärme och en annan negativ detalj var att avloppstanken låg under bilen, visserligen väl isolerad och med en värmeslinga från den vattenburna värmen, men detta ändå inte optimalt eftersom avtappningskranen från avloppstanken kunde frysa igen. Jag gjorde så att jag grenade avloppsslangarna så att jag vid sträng kyla kunde köra avloppsvattnet till ett eluppvärmt störtavlopp.

Bilen var förvisso bra isolerad men inte i klass med min nuvarande LEV med 47 mm PU-skum runt om (och uppvärmt dubbelgolv).

Trots att min bil var försedd med fyrhjulsdrift så fungerade den inte optimalt som dragbil, alltför motorsvag och i avsaknad av tillsatsväxellåda (=lågväxlar) så slirade den på kopplingen vid uppdragning av båten.

Hur "svenskbyggda" bilarna var kan man fundera på. Pillos köpte karosserna från någon producent av sådana, varifrån vet jag inte, men det är väl tänkbart att det var någon i Sverige.

Här en sommarbild från Bornholm när bilen var ny:

img444 (Large).jpg

aake
 
Senast ändrad:

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Fler Pillos-ägare?

Bilarna hade inte dubbelgolv men däremot vattenburen golvvärme .

Hur "svenskbyggda" bilarna var kan man fundera på.

Hej.

Här har Ni en .
Intresserad , kanske blir till salu.

Mvh
 

Bilagor

  • Bild 025.jpg
    Bild 025.jpg
    2,5 MB · Visningar: 20
Senast ändrad:

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Fler Pillos-ägare?

Ja det kann du gott taga dig en funderare på jag vet var fabriken var och har varit där.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fler Pillos-ägare?

Inte helt lätt att tolka detta mumlande i tråden. Men det finns i vilket fall ett stort antal tillverkare av sandwichelement (eller för den delen mer eller mindre färdiga karosser) i Europa.

Oavsett om en husbilstillverkare köper in sådant från en annan eller tillverkar i egen regi så är det många steg till en färdig bil.

Lennart Svensson berättade för mig varifrån han köpte vid min beställning -92, men jag engagerade mig inte direkt i den frågan och har för länge sedan glömt bort vad leverantören hette.

aake
 

johannes06

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Ånge
HBK-Nr
10992
Medlemskap
2024
Sv: Fler Pillos-ägare?

Finns de möjligen någon som vet färgnummer på den ljusblå färgen som användes på stripes o logga?

Håller på renoverar....
 

pillos600

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
28726
Medlemskap
2024
Sv: Fler Pillos-ägare?

Ny medlem i klubben.

har nyligen köpt en Pillos 600i . integrerad
1995 årsmodell

läser att det byggds ca 200 bilar alkovbilar plus !!!! 2 st integrerade Husbilar av märket Pillos. Skulle vara intressant med nyare uppgifter om dessa bilar.
 

pillos600

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
28726
Medlemskap
2024
Sv: Fler Pillos-ägare?

Hej, Ny Pillosägare Pillos 600i. Läser om Pillos byggda husbilar . jag svarar på detta linje kan vara intressant med mera uppgifter om dessa bilar. svara gärna. mvh Karl Nilsson
 

Bilagor

  • DSC07885.JPG
    DSC07885.JPG
    3,9 MB · Visningar: 10
F

F.d. 27205

Guest
Sv: Fler Pillos-ägare?

Min första husbil var en Pillos byggd på Cheva Cutaway schassie. 6.2L V8 diesel med 4L80E elektroniks styrd automatlåda.
Underbar komfortbil att köra och ett härligt ljud. Tyvärr utvecklades s.k böldpest på bodelen på några ställen, bubblor som inte ser snygga ut.
Det uppstod även sprickor i plasten på något ställe.
Motorn ville koka i alla branta alppass trots att motorn var ok.
6.2L är en trött sugdiesel på endast ca: 150hk och bilen var tung.
Efter 7år och EU resor varje år vågade jag inte åka Cheva mer.
Service och reservdelstillgången är inte som Fiat om något skulle hända.
Jag har för mig att Pillos köpte sandwich elementen till bodelen från Hugos.
Kan ha fel där,,
 

B Walter

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Varberg
HBK-Nr
16613
Medlemskap
2024
Sv: Fler Pillos-ägare?

Har lite info om pillos-bilar. Från början byggde dom karosserna helt själva
men fick problem med någon myndighet i skillingaryd eller möjligtvis i vaggeryd ( plattillverkning ). Så när jag byggde min crossbuss 1990 hade man flyttat tillverkningen av karossen till vimmerby där en tidigare anställd byggde karosserna. Pillos byggde ett flertal crossbussar både före och efter 1990.
 
F

F.d. 24785

Guest
Sv: Fler Pillos-ägare?

Jag startade en grupp på facbook där man kan utbyta bilder och erfarenheter. Sök på Pillos husbilar . Jag är inne på min andra Pillos just nu en 87a .
Med vänlig hälsning, Stefan i Stockholm
 

pillos600

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
28726
Medlemskap
2024
Sv: Fler Pillos-ägare?

Hej, Ny Pillosägare Pillos 600i. Läser om Pillos byggda husbilar . jag svarar på detta linje kan vara intressant med mera uppgifter om dessa bilar. svara gärna. mvh Karl Nilsson

Skriver på min sida. finns det någon Pillosägare som har en likadan bil som min Pillos i600
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Fler Pillos-ägare?

Ny medlem i klubben.

har nyligen köpt en Pillos 600i . integrerad
1995 årsmodell

läser att det byggds ca 200 bilar alkovbilar plus !!!! 2 st integrerade Husbilar av märket Pillos. Skulle vara intressant med nyare uppgifter om dessa bilar.

Jag är också medlem, men jag får betala en hundring/ året jag. :wideeyed:
 
Toppen