• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Teknisk manual till CBE (Eura Mobil mfl.) elpanel sökes

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Hej,
i vår Eura Mobil sitter det en CBE el(manöver)panel typ PC-200T 4t EM placerad ovanför bodelsdörren och en kopplingsbox/säkringscentral DS-520 EM under ena soffan. Jag har den vanliga användarmanualen men söker något mer tekniskt dokument, såsom installations- eller servicemanual. Exempel på funderingar:
Hur öppnar man panelen?
Hur kalibrerar man tempaturmätaren (inne/ute)?
Var ansluter man bäst en solcell?
Vilka plintar i kopplingsboxen går till vilka förbrukare? et.c.
Jag har Googlat lite och även kollat CBE:s hemsida, men utan framgång. Någon som har tips om var man hittar denna typ av information?

mvh
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Teknisk manual till CBE (Eura Mobil mfl.) elpanel sökes

Bokstamkombinasjonen EM forteller at det er en spesialutgave for Eura Mobil, tilsvarende står det NB på Niesmann+Bischoff sine bokser. Plasseringen av kontakter er litt forskjellig mellom de forskjellige variantene.
 
F

F.d. 24299

Guest
Sv: Teknisk manual till CBE (Eura Mobil mfl.) elpanel sökes

Jag har också försökt att få tag i teknisk information från CBE direkt men fick bara användarmanualen,i övrigt hänvisar dom till Euramobil. Om man frågar återförsäljarna i Sverige så vet dom ingenting om in och utgångar tex. Men om du lyckas så vill jag gärna ha del av informationen.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Teknisk manual till CBE (Eura Mobil mfl.) elpanel sökes

Tar mig friheten att 'svara' på mitt eget gamla inlägg bara för att det skall hamna högre upp i listan, bli mer synligt och kanske ses av någon som kan svara...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Teknisk manual till CBE (Eura Mobil mfl.) elpanel sökes

Jeg kan legge inn en liten info, for N+B sin utgave så finnes detaljene for de nye boksene på servicewebben - bare tilgjengelig for forhandlere (återforseljare). Når det gjelder solpanel så finnes det en inngang beregnet på CBE sin egen regulator, N+B hadde informasjonen at andre regulatorer skulle parallellkobles med laderen - det har vi gjort på vår Flair og CBE boksen oppfatter at det lades og at det ikke er fra stolpe. Når bobatteriet er toppladet så lades det noe på bilbatteriet også - symbol sammenkoblede batterier. Vi har også en Efoy 1600 koblet til på samme måte, med samme effekt.
 
S

solid

Guest
Sv: Teknisk manual till CBE (Eura Mobil mfl.) elpanel sökes

Hej
Vilken Eura modell har du ?
Jag kan ej el-panel beteckningarna men det sitter olika paneler i Profila, Aktiva och Contura-Integra modellerna.
Jag kanske kan hjälpa dig om du har en Contura eller Integra att kalibrera Ute-Inne tempen.
Har gjort en liten anteckning som borde ligga i bilen någonstans. Men innan jag går ut i kylan och
rotar vill jag veta om du har "rätt" bil.
Mvh
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Teknisk manual till CBE (Eura Mobil mfl.) elpanel sökes

jag har också en CBE i min bil och jag skrev ett mail via deras hemsida och ställde någon fråga formulerad på engelska, det tog ca tre veckor men sen kom det ett svar också det på engelska
kan ju vara värt ett försök om ingen i klubben kan hjälpa dig
min fråga gällde inkoppling av solcell, symbolen för solcell finns på panelen men det var inte möjligt utan att komplettera med två nya boxar mellan solpanel och laddare/kontrollpanel så jag lät det hela bero
 
S

solid

Guest
Sv: Teknisk manual till CBE (Eura Mobil mfl.) elpanel sökes

Hej
Snön lyser vit på taken endast tomten är vaken
så han gick ut till kylan i Euran och funderade på saken...

Jo.. på våran bil sitter det en C2015-EM panel som borde
sitta i alla Contura och Integra 2003-2006.
För att kalibrera ute-inne temp måste man ta loss controll-panelen
genom att bända loss plasten ute på ändarna av densamma och
sedan lossa på skruvarna därunder.

Efter att man lossat panelen hittar man ett kretskort på baksidan.
Där letar man efter ett stift som heter JP4. Flytta byglingen som sitter intill
och slut JP4.
Tryck på Prog och stega med pilarna tills temp visas, tryck sen Mode.
Tryck sedan på pilarna för att ställa verklig temperatur, tryck sen Mode för
att bekräfta. Sätt tillbaka bygeln där den satt tidigare.
Jag reserverar mig lite angående ordningen vad gäller Prog och Mode
eftersom jag inte hittade min anteckning. Det är 4 år sedan och seniliteten
går sakta men säkert famåt. Men grejen är att sluta JP4 det kommer jag säkert ihåg.
Om detta gäller PC-200T eller andra paneler vet jag ej.
Lycka till

Mvh
 
F

F.d. 24299

Guest
Sv: Teknisk manual till CBE (Eura Mobil mfl.) elpanel sökes

Finns det någon som har en bra teknisk dokumentation på en CBE DS-500EB till en Euramobil 662 HB 04-05?:confused:
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Teknisk manual till CBE (Eura Mobil mfl.) elpanel sökes

Det kanske är att hoppas för mycket?, men
det är inte någon som har ett elschema/kopplingschema över CBE DS-500EM
även DS-320EM
jag har bland annat fel på innerbelysningen i Euramobilen, när man skall slå av belysningen så slocknar belysningen när man håller in knappen men tänds igen när man släpper knappen, detta när bilen är startad, när man då slår av bilen, ja då händer ingenting när man trycker på knappen, dvs då slocknar inte ljuset, utan det är tänt hela tiden, nån form av styrning är kaputt i DS-320Em centralen.

//Doger
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Teknisk manual till CBE (Eura Mobil mfl.) elpanel sökes

Kan det vara detta du letar efter? Om jag inte minns fel att du sa att du hade en 532LS så finns ett elschema över just den bodelen i bifogad bilaga.

Bennie
 

Bilagor

  • CBE user manual+techn.doc.ACI.13-03-01.pdf
    1,5 MB · Visningar: 332

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Teknisk manual till CBE (Eura Mobil mfl.) elpanel sökes

Det var en jättebra manual som man kan ha nytta av, tack för den, men det jag är ute efter är ett elschema på hur boxen är uppbyggd, men det lär man nog aldrig få tag i, jag har iallafall hittat reläna som sitter på kortet, ska beställa ett gäng och prova byta
 

Lhd

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
34593
Medlemskap
2024
Har provat att följa det som solid skrev om att ställa in ute och inne temperatur. Graderna ute och inne visade ca 300 grader. Ställt ner den nu men kan inte ställa den lägre än 197 grader. Någon som vet hur jag får panelen att visa rätt ute och inne temperatur?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.747
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Har provat att följa det som solid skrev om att ställa in ute och inne temperatur. Graderna ute och inne visade ca 300 grader. Ställt ner den nu men kan inte ställa den lägre än 197 grader. Någon som vet hur jag får panelen att visa rätt ute och inne temperatur?
Har du kanske ändrat till Fahrenheit från celsius?
 

Hakka

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Växjö
Sv: Teknisk manual till CBE (Eura Mobil mfl.) elpanel sökes

Hej
Vilken Eura modell har du ?
Jag kan ej el-panel beteckningarna men det sitter olika paneler i Profila, Aktiva och Contura-Integra modellerna.
Jag kanske kan hjälpa dig om du har en Contura eller Integra att kalibrera Ute-Inne tempen.
Har gjort en liten anteckning som borde ligga i bilen någonstans. Men innan jag går ut i kylan och
rotar vill jag veta om du har "rätt" bil.
Mvh
 
Toppen