• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sätta in bälten till barnen ??

F

F.d. 1406

Guest
Tänkte höra om någon vet hur man kan gå till väga.. Jag har två barn och vill att dom ska åka fastspända i bilen under färd o ena barnet kan ju sitta fram på passagerarstolen men andra barnet måste jag fixa bälte till.. Kan man köpa bälte typ skoroten o montera in ? ska den ombes då ?
E nån som vet ??:spinny:
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Sätta in bälten till barnen ??

Hej någon skrev att biltema sålde bilbälten, men om det skall godkännas i besiktningen så måste tydligen bältet sitta i en ram som i sin tur sitter i bilens ram. Vi hittade en bil som vi ville ha men som bara hade två bälten, och den gick det inte alls att montera in extra bälten tyvärr.

Lycka till

p.s du kan söka på ämnet också finns en hel del trådar om bälten.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Sätta in bälten till barnen ??

Jag troratt om man vill montera fler bälten, så måste de hållfasthetstestas.
Ha det.
 
F

F.d. 7903

Guest
Sv: Sätta in bälten till barnen ??

Vi har satt in bälten i en tidigare bil själva.
Besiktningen tippsade bara hur man skulle fästa bältena men provade ingen hållfastighet på dem.
Däremot kollade knäppningen vid varje bes.

Ska bältena fungera bra ska dom fästas i en balk i golvet.
Är det fortfarande intressant kan jag be mannen om info ang hur han gick tillväga.
 
F

F.d. 4326

Guest
Sv: Sätta in bälten till barnen ??

Ja det är av intresse. Ska också montera bälten i min bil
 
F

F.d. 1406

Guest
Sv: Sätta in bälten till barnen ??

Hej ja det vore kanon om du kunde göra det.. skulle upskatta det.. för vill ju ha bälten i bilen..
 

Annelie & Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
3407
Medlemskap
2024
Sv: Sätta in bälten till barnen ??

Väcker liv i denna tråd för att höra om någon mer har utökat sittplaser med montering av säkerhetsbälte ? Och har någon kunnat instalera ISOFIX i bilen för bilbarnstolar ? Tycker att det är något som husbilstillverkarna skulle titta lite mer på då även barnfamiljer och mor och farföräldrar :yes:börjar inskaffa husbil i större utsträckning ?
 

monica&jimmy

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Svedala
HBK-Nr
19538
Medlemskap
2021
Sv: Sätta in bälten till barnen ??

Har någon kommit längre hur ni sätter in bälten i bilen. Vi har 2 bälten fram i vår Dethleff och sedan 2 i soffan men har ofta 1 extra person med i bilen och vill gärna att alla kan sitta fast.
 
F

F.d. 27944

Guest
Sv: Sätta in bälten till barnen ??

Vi har precis blivit med en Dethleffs från 2000 och saknar också bältesplatser. Köpte 3-punkt på Mekonomen pch planerar att använda sängens stolpe samt bilkarossen att fösta bältena i. Fortsättning följer då järn osv ska inhandlas idag :)
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Sätta in bälten till barnen ??

måste man inte registrera om ,för ant passagerare står väl i instrumentet???? men frågan kanske gäller en veteranare utan bälten
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Sätta in bälten till barnen ??

Är det inte så att bilen är typgodkänd för antalet passagerare & är bilen yngre än 30 år så ska det skall finnas bältade platser för dessa? Innan man börjar komplettera med fler bälten så bör man höra med Transportstyrelsen vad som gäller, ny reg.besiktning eller inte. De flesta husbilar är godkända för 3 - 4 passagerare vilket framgår i reg.handlingarna. Är man fler än dessa (oavsett om alla är bältade) vid en trafikkontroll så åker bötesblocket fram.

Bennie
 
M

morgondagen

Guest
Sv: Sätta in bälten till barnen ??

I vår bil bakom förar o framstolarna finns ju en sittgrupp
här finns 2 bälten för de som sitter framåt, de som sitter bakåt i färdriktningen behöver inga bälte enligt svensk bilprovning
Ganska naturligt anser jag.
Eura mobil
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Sätta in bälten till barnen ??

Jovisst, men som i en del husbilar så finns det bänkar i färdriktningen. Vad gäller för dessa? I min förra HB hade jag en sittgrupp där 2 satt i färdriktningen med bälte & 2 kunde sitta (utan bälte) med ryggen åt denna. I reg.papperen stod det att den var godkänd för 3 passagerare (1 fram & 2 bak). Om man då tänker sig att platserna för dessa 3 passagerare var de som hade bälten. Om man får åka baklänges utan bälten så skulle man ju kunna ta 5 passagerare men då har man avvikit från vad HB'n är typgodkänd för. Eller, räknas dom 2 extra bara som last?

Bennie
 
M

morgondagen

Guest
Sv: Sätta in bälten till barnen ??

Jag har kollat mitt reg bevis det står 5 passagerare
 
Toppen