• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rensa gasledningar kylskap?

F

F.d. 27260

Guest
Har ett gammalt kylskap i min bil som funkar utmarkt pa 220 V och 12 V men pa gas ger det inte riktigt bra kyla.
Fick hora att jag ska rensa ledningarna bakom kylen.
Nagon som vet hur jag ska gora eller om det finns nagot annat satt att fa kylen att funka battre??

Ha en bra dag.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Rensa gasledningar kylskap?

Vi tog bort luckan utvändigt o blåste rent runt brännare o rör försiktigt men jag vet ej om det hjälper i ditt fall.
Men däremot märkte jag stor skillnad när vi var ute att när jag inte hade kylen mot solen så var det stor skillnad på kyla./susanne:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Rensa gasledningar kylskap?

I løpet av noen år så legger det seg et fint lag med sot og støv inne i skorsteinen over brenneren. Det er mulig å blåse ut det meste, men jeg ville foretrekke å ta av toppen på skorsteinen (sitter med en skrue) og trekke opp den tynne spiralplaten som henger i en ståltråd. Når dette er gjort så kan en flskebørste brukes til å feie ut soten som kan sitte ganske hardt.
Det er en fordel å legge en beskytelse over brenneren.
Heng på plass spiralen og skru på toppen og effekten skulle være som ny.

Det finnes muligheter for at det er kommet rusk inn i gassbrenneren, men det kan en lett se når en har fjernet dekselet (tynn blikkplater boks) og tenner skapet. Brenner det med en pen flamme så er det ingen problem i brenneren.

Rengjøring av brenneren er finmekanikk, pass på alle de små deler!
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Rensa gasledningar kylskap?

Det enklaste sättet att sota ur skorstenen är att använda en mässingborste till en läskstång. (används för att rengöra gevärspipor). Det finns att få tag på i vilken vapenaffär som helst och finns i dimensioner från 4,5-20mm. Borsten kostar under 50-lappen och stången finns i lite varierande prisklasser.
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Rensa gasledningar kylskap?

Lågan skall brinna med en blåaktig fast låga utan att fladdra.
Om inte Ta loss kylskåpet om du inte kommer åt brännaren på baksidan av skåpet.
Gasröret som går in i "brännaren" lossas och lossa sedan brännaren. Koppla bort elkablarna. Inne i "brännaren där gasröret går in kan det finnas "sot" . Om du kikar in där kan du se ett litet litet hål som fungerar som munstycke där kan det ha bildats sot och lagt igen det lilla hålet mer eller mindre.
Blås bort sotet försök sedan lossa "plåtbiten som fungerar som munstycke" Se upp så att inte den lilla plåtbiten försvinner när du blåser. Försök sedan att med en liten liten tunn tunn koppartråd sticka den igenom det lilla hålet. För att få bort det sista skräpet. Tag en tråd från en billedning. O.B.S. O.B.S. hålet är väldigt litet försök inte att göra det större än det varit. Skruva sedan ihop allt igen och starta skåpet blev det skillnad på lågan?. Är det gammalt skåp kan det sedan hjälpa med att vända det upp och ned ett tiotal gånger. Ej för snabba vändningar.
Var noga och kolla så att det blir tätt när du skruvar ditt gasledningen. Kolla med såpvatten om bubblor bildas vid anslutningen.

Passa också på att göra ren "skorstenen" när du ändå håller på.

Och du Lycka till!
:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:
 
Senast ändrad:
Toppen