• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SOS om Göteborg!!

F

F.d. 6238

Guest
Ja, rubriken är verkligen (häftig). Egentligen så skulle det vara ett Kroksjön i Göteborg.

Jag har skrivit om det tidigare och jag gör det igen.

ÄR DET NÅGON I GÖTEBORGSTRAKTEN som har ett bra förslag var vi Göteborgare och Grannar kan stå på en bra plats i Göteborg eller dess närhet.

Vad jag menar är ett ställe där vi i HBK kan träffas helt spontant och ha trevligt tillsammans. Skulle vara mycket tacksam att få förslag på en sådan plats.
Har jag fel eller???

Rätta mig i så fall, / Kurt.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: SOS om Göteborg!!

Kurt,
det där är ju en jättebra idé om du bl.a. menar en plats man kan spontan-träffas på både helger och vardagskvällar. Jag har åkt mycket motorcykel och vi hade ju alltid ställen som man kunde åka till när som helst och det fanns alltid någon kompis där.

Jag tycker dock det vore bättre med Ostkusten, Sveriges framsida! :)

(Huvaligen vad spö jag får nu!!!)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: SOS om Göteborg!!

AndersHj, du leker verkligen farligt. Tänk på att jag är ex-Göteborgare och med i HBK Web! :twitcy:

Skämt åsido, tanken är god och skulle nog kunna finnas lite här och var i vårt avlånga land. Vid västra utfarten från Ystad finns en sådan plats alldeles vid strandkanten. Det borde finnas liknande även i Göteborgstrakten. Kanske Björlanda Kiles småbåtshamn?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: SOS om Göteborg!!

Finns det inte nåt trevligt ställe i Göteborgs norra skärgård?
Eller är det för omständigt att ta sig dit?
Annars har vi många fina ställen här i norra Halland, och det är inte så långt från Göteborg.
MVH Annette
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: SOS om Göteborg!!

En ide, fritidsbåtarna som är parkerade på land vintertid är ju i vattnet nu, då är det ju en plätt ledig på sommaren för husbilar, kanske någon som känner till något ställe o person o fråga, kan ju bli lite intäkter på marken sommartid. + lite koll på båtarna nattetid (jag kollade lite på kart sök hitta.se - hitta företag, personer, mobilnummer och kartor på satelitkartan har man bra överblick på hur det ser ut) tänker på fritidsbåthamnar
:)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: SOS om Göteborg!!

Ja, man är väl lite "hemmablind". I 27 år hade vi hus vid Hinsholmens båtplats i Långedrag och när jag "tänkte" efter så kom jag på att vi har en alldeles utmärkt plats för en Ställplats där vi kan träffas helt spontant i Göteborgstrakten. Jag pratar om Hinsholmens Båtplats som "ägs" av Grefab i Göteborg. Jag har idag tillskivit dom att Vi i Husbilsklubben.se är intresserade av att kunna stå på deras "båtplats" nu när alla baljorna ligger i sjön.
Imorgon skall jag ringa å fråga men eftersom jag har varit med "länge" så vill jag inte att Ni har för stora förhoppningar att det skall gå vägen. Som ett extra köttben så sa jag att om vi får tillstånd att använda deras stora ytor så har dom "gratis" bevakning av Båtplatser och inte minst av stöld av koppar. Det har kostat dom flera M Å N G A kronor detta med koppar.
Hoppas att detta kommer att gå vägen för då har vi stora möjligheter att få ett nytt "Kroksjön" i Göteborg, / Kurt.
 
F

F.d. 14038

Guest
Sv: SOS om Göteborg!!

Du lever farligt min vän Anders, du vet väll att västkusten går under namnet bästkusten. Okej bara skoja Aprilo med dig.

Bra gjort av dig Kurtan, jag har återigen ringt upp och sökt vår store man i göteborg men han har semester så jag talade med hans andra sekreterare alltså inte den jag talade med sisst för hon har också semester.

Jag undrar när dom arbetar för dom är aldrig anträffbara och ids inte svara på vare sig brev eller mail.

Hoppas du löst det som du löst mycket annat i ditt kattliv (9st)

Hls kompisen Laika
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: SOS om Göteborg!!

Bästa vänner, ser ut som ni tog mitt inlägg för det skämt som jag tänkt. Tack.
Vet att det är farligt att skämta med Göteborgare om fram och baksidan av detta land.
Dock, fick jag lära mig från barnsben att hotet kom från öster och jag fick även lära mig att man aldrig skall vända fienden ryggen!!!!! Alltså bör ostkusten vara Sveriges framsida. Militären, landets ryggrad, bör ju hålla med mig. Göteborgare behöver inte kommentera, jag vet svaret.

OK, detta var svammel vilket jag hoppas ursäktas.

Jag tycker Kurts förslag är strålande. Jag vet att många åker ut på kvällsturer i närområdet för att inta sin middag eller kvällsfika och om man bara visste vart, så skulle det finnas goda möjligheter till social samvaro, även om det bara är för en kväll eller flera. Men visst, avståndet får ju inte vara för långt för att det skall fungera, det bör vara en "kommunal" lokalisering av platsen. Dom enda som protesterar mot detta är väl bensinbolagen!

Slutligen, förlåt västkustbor för mitt tidigare inlägg, men vi HAR finare skärgård på ostkusten. Vi har träd och grönska i skärgården, dom kala granithällarna spränger vi loss och säljer till mellanöstern. (Att man aldrig kan tiga!!!) :)
 
F

F.d. 14038

Guest
Sv: SOS om Göteborg!!

Håller med dig Anders att ostkusten är vackrare, men insjön är inte salt, ingen makrill, inga räkor, inte heller några havskräftor och inte att förglöma varma klippor.

Gud vad löjlig jag är vi har ju ett fantastiskt fint land oavsett vart man beger sig, överallt finns det något att njuta av.

Visst är det ett bra initiativ av Kurtan, ni ska alla veta att denna stadens styrande är det inte lätt att få kontakt med.

Jag har försökt genom att skriva brev och skikat med utskrifter från alla de skrivelser som gjorts här i forumet där medlemar talat om vilken komun eller stad som börjat ordna ställplatser.

Jag har gett förslag på ställen att anordna dessa ställplatser, man har inte ens orkat svara trotts att dom kan göra det både via telefon, mail eller brev.

Mycket svagt tycker jag, men skam den som ger sig så jag fortsätter mina mail och telefonpåringningar till dom.

Det är snart hög tid att ta fram blåslampan.

Hls Laika.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: SOS om Göteborg!!

Hej mina vänner. Ja, jag vill bara kommentera en sak med Ostkusten och att det är en MYCKET vacker kust och land. Tycker inte att det ena är bättre än det andra utan jag (vi) kan konstatera att HELA Sverige är fantastiskt vackert.

Att vi sedan håller på det stället där man bor på är nog inte så konstigt.

Tack för alla synpunkter på detta med var man skall stå. Som sagt man blir ju lite hemmablind ibland. Detta med att använda Båtplatser på sommaren är ju faktiskt inte så dumt. Tyvärr har inte våra Politiker i Göteborg (tydligen) fattat att Husbilsfolket är en köpstark grupp som behöver litet utrymme när man står stilla.

Jag vet att Laika (Johnny) har haft en stor korrespondens med Göran Johansson i Göteborg om Bananpiren som ställplats.
Göran själv fattar nog vad det handlar om men tyvärr så delas väl inte den uppfattningen med Hönsen på Liseberg.

Ja man kan skriva spaltmeter om detta men vi får hoppas att vi kommer fram till något positivt så snart som möjligt. / Kurt.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: SOS om Göteborg!!

Kan inte annat än att hålla med Kurt i det han skriver.
När det gäller båtplatser tycker jag det är lite synd att dessa inte kan användas i en större omfattning. Oftast finns det ju strömuttag ute på uppläggningsplatserna och även tillgång till toaletter och dessutom duschar ibland.
Givetvis bör man ju räkna med en smärre avgift men det tror jag dom flesta accepterar. På mindre orter är ju uppläggningsplatserna oftast ganska centralt placerade, runt t.ex. hamnen där miljön är perfekt för husbilsfolket.
För båtklubben / kommunen kan det ju blir lite extra klirr i kassan förutom det vi spenderar på butiker och restauranger.
 
F

F.d. 55328

Guest
Sv: SOS om Göteborg!!

Jag har testat och nattat över på nägot som tydligen kallas Heden, när jag någon gång besökt trollhättans Pierus.
Det har funkat bra förutom att fotboll är tydligen något man kan spela dygnet runt, utan att ta hänsyn till min skönhetssömn.
Vackrare vyer, ostördare sömn och plats för solstolen är kanske något man bör leta efter nästa gång.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: SOS om Göteborg!!

Till Jimmy vill jag nämna bara att om Du menar Heden i Göteborg så är det sista stället jag rekommenderar att du parkerar på.

Det är en av de VÄRSTA ställen i Göteborg som har mest inbrott i bilar.

Där skulle t.o.m. jag inte ställa min gamla Toyota. Där går ligor och kollar hela tiden.

Tyvärr har det blivit så, / Kurt
 
F

F.d. 55328

Guest
Sv: SOS om Göteborg!!

Tack Kurt, men alla är vi barn i början.
Det trodde jag också, men förutom fotbollspelet var det hur stilla som helst.
Jag sov i och för sig inte särskilt bra, man ligger på helspänn om det inte är tyst omkring bilen.
Nästa gång kommer jag välja ett ställe med vackrare vyer ( man kan inte kolla på frugan hela tiden).
Dessutom vill man gärna kunna sätta sig ute och njuta av kaffet, konjaken och en god cigarr.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: SOS om Göteborg!!

Jag har övernattat några gånger på Heden. Det har funkat bra men lite oväsen från motorburen ungdom som tror att ju mer oljud desto bättre. De körde antagligen race på Kungsportsavenyen starx intill.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: SOS om Göteborg!!

Hej igen vänner.
Har försökt att ringa till Grefab för att få tag på ansvarig person o.s.v. Har tyvärr inte lyckats med detta. Antagligen så har dom semester eller skall ha. Jag har varje gång ringt vid fel tidpunkt så nu kastar jag in handduken.

Emellertid har vi idag besökt platsen på ort och ställe och kunde då konstatera att det fanns MYCKET god plats för att ställa upp en Husbil eller Husvagn. Parkeringsavgiften är 3:- i timman, men för ett dygn kostar det 15:-.
Toalett finns men jag är osäker på hur det är med dusch.

Hur det är med övriga faciliteter är jag osäker på men jag kan bara säga att det går mycket bra att stå på denna plats om man vill t. ex. åka in till Centrum eller besöka Liseberg.

Det är bara att ta "snöret" (tricken =spårvagn nr 9 eller 11) in till stan. Återkommer om jag får tag i någon som är ansvarig för Båthamnen, / Ha en bra sommar på Er vänner, / Kurt
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11293

Guest
Sv: SOS om Göteborg!!

Bra jobbat, ge inte upp, som ordspråket säger "trägen vinner"
:)
 
Toppen