• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Forsøk på kapring av bobil Östersund- Storlien

F

F.d. 4755

Guest
Med tillatelse fra medlem 2830 i Norsk Bobilforening gjengis følgende:

Hei bobilvenner.
Dette er min første tråd på forumet, har vært innom her og lest noen ganger, og begynner å føle meg hjemme nok til å poste en historie.
Det blir en dramatisk historie min samboer og jeg opplevde som bobilturister i nabolandet Sverige.
Vi hadde vært i Østersund og kjørte hjemover i bobilen vår, da vi stoppet ca halveis på en parkeringsplass ved en bensinstasjon. Min samboer gikk bort til bensinstasjonen.

Jeg stod i trappa på bobilen og tok på meg mine sko, og så (og hørte) samtidig en bil med fem mørkhudede ungdommer, stoppet bak oss. De hadde et voldsomt høyttaleranlegg på bilen, bilen var svart, den var svensk registrert. (Vi har ingen fordommer mot mørkhudede for å ha sagt det)
En av dem gikk bort til bensinstasjonen, men min samboer ((E) kom raskt tilbake, da han så det samme som meg, nemlig at disse guttene var veldig interessert i bobilen vår og kretset omkring den bak, men vi fulgte godt med, uten at det var merkbart. Jeg gikk ut og møtte E og vi snakket om hva dette var for noe, jeg tok noen bilder av fjellene og naturen, men passet meg vel for å ikke ta noen bilder i retning av ungdommene. Det kunne skapt store vanskeligheter.

Vi gikk inn i bilen og var enige om å vente en stund til de var kjørt videre. Vi følte oss ikke trygge, men måtte kjøre hjemover i samme retning.

På veien over Storlien, like etter en sving, oppdaget vi bilen med ungdommene, de prøvde å sperre veien for oss og stod på tvers over veien i vår kjørebane. E rakk ikke å se om det kom noen biler bakfra, men da det ikke kom biler imot, fikk han vrengt bobilen forbi den svarte bilen i motgående kjørefelt. Vi torde ikke stoppe og følte situasjonen som veldig skremmende og truende.
Vi kjørte et langt stykke før vi kunne føle oss trygge, og torde ikke å stoppe før vi kom til et sted som var tett befolket.
Denne hendelsen sitter i ennå og vil nok gjøre det i lang tid framover.
Vi trodde vi kunne kjøre relativt fritt i Sverige, men denne episoden tyder på det motsatte.
Jeg trenger vel ikke si hva vi som bobilturister kan lære av denne historien, og de fleste av dere vet vel det meste om sikkerhet.
Vi vet ikke om vi handlet riktig, men E sier han torde ikke stoppe.
Vi har kjørt bobil siden 99, og har kjørt mye i Italia, Frankrike og Europa, har hatt ett innbrudd i Frankrike, men ellers ikke opplevd noe tilsvarende.
Må vi bevæpne oss for å besøke Sverige, hva ville dere ha gjort i en slik situasjon?
Mvh. 2830 Unni
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Forsøk på kapring av bobil Östersund- Storlien

En dag så kommer de att försöka stoppa fel bil. I dom trakterna skulle jag rekommendera dessa ungdomar att tänka 2 gångar innan de fortsätter med den hobbyn. Som sagt så är kanske risken stor att man en dag hittar dessa ungdomar i diket vid sidan av vägen.
Tidningerna som inte vet bakgrunden, kommer att skriva om ett nytt rasistiskt dåd. Så är det tyvärr i sverige idag.
Och jag står för vad jag skriver.:mad:
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Forsøk på kapring av bobil Östersund- Storlien

trodde att vi var förskonade för sådant här i Jämtland, tycker att de är för dj..... kan inte begripa att de är tydligen slut på tider när man hadde respekt för andra människr, tror att man får rusta sig me nått tillhygge.

Så den som ska in i husbilen objuden får riktigt ont i kroppen...

man blir ju förbannad när man inte ska kunna känna sig trygg i husbilen.

/Gunnar
 
Senast redigerad av en moderator:

aukja

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2024
Sv: Forsøk på kapring av bobil Östersund- Storlien

Undrar om inte ett paraply med lång spets räcker som försvar.
Man skall inte slå-lätt att avvärja men om man stöter eller sticker så blir det svårare för en inkräktare. Vi hade redan satt ett paraply vid ingången på köksbänkens sida där det fanns "gummiband" uppsatt på vår Hymer Van och när vi läst denna tråd så kanske det inte är så dumt att ha som självförsvar också!
Mvh
Frances o Lennart
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Forsøk på kapring av bobil Östersund- Storlien

Hej Gunnar,

Håller med dig det för djä..... att människor inte respektera andra människor egendom längre. Paraply låter bra men räcker inte till tycker jag istället ska i dagaran åka till Frankrike och inhandla något liknande pepparspray, ögona svullnar upp på nolltid och efter ett par minuter är ögona totalt stängd detta varar i ca två timmar under tiden kan man ringa polisen ;)

Tror inte att den sortens spray är tillåten i Sverige men göra inbrott och hotar min familj är inte heller tillåten, då gäller det att tag lagen i egna händer när sånt inträffar :mad:
 

Homecar

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Olofström
HBK-Nr
225
Medlemskap
2024
Sv: Forsøk på kapring av bobil Östersund- Storlien

Jag tror att de flesta av oss har en bransläckare i bilen.Mycket effektiv mot inräktare.Och lämnar spår efter sig i inräktarens kläder etc också för fortsatt identifiering.Pulversläckarna är fyllda med natriumkarbonat.(Ungefär det samma som bakpulver i köksskåpet)Alltså inget farligt ämne,menn svider rejält.
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Forsøk på kapring av bobil Östersund- Storlien

Hej Belgien och Homecar!

Detta med pepparspray och brandsläckare var ju bra tips, sedan man tömt brandsläckare och pepparspray så kan man slå brandsläckare i skallen på dom.

/Gunnar
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Forsøk på kapring av bobil Östersund- Storlien

Förvisso en skrämmande situation som skildras, men inte går det att veta säkert vad ungdomarna hade för avsikter. Och i vilket fall inte läge att stanna för att gå till anfall med de föreslagna vapnen! Att ringa polisen i Åre för en diskussion skulle nog ha varit en god idé. (Det är parantetiskt mycket ont om mörkhyade undomsflockar i västra Jämtland, så det lär troligen ha handlat om turister). Och om det varit ljushyllta pensionärer i den svarta bilen som blockerar bara ena körfältet (står snett?) så hade våra norska gäster kanske tolkat att det handlat om medtrafikanter i behov av assistans?

En sen natt i början på 80-talet blev jag instängd mellan två långtradare på Skälland, på motorväg. Förarna kommunicerade uppenbarligen med PR-apparater och sänkte farten nästan till stillastående innan leken (?) upphörde och jag blev förbisläppt. Jag blev också ängslig (även om stor bil inte automatiskt innebär att man själv är större och starkare än vad jag var i 40-årsåldern). På den tiden fanns inga mobiltelefoner.

aake
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Forsøk på kapring av bobil Östersund- Storlien

Hej aake!

Nog håller jag med dig, ska väl mycket till innan man börjar att försvara sig.
Å som du säger så vet man inte vad dom hadde i tankarna, kanske var det lite dum lek
men man kan ju inte var säker.

Men visst väcker det till lite efter tanke och visst blir man lite sur när man inte får vara ifred när man är ute för att ha det skönt.

Sedan kan man ju fundera på att ringa polisen?? finns ingen i tjänst i Järpen på kvällar och helger utan polisen i Östersund ska fara till Storlien en tur på ca 16 mil...?

Känns som om det är lite försent för dom att komma till undsättning. Jag tror att det
inte är helt fel att ha något lämpligt att försvara sig med.

/Gunnar
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Forsøk på kapring av bobil Östersund- Storlien

Pulversläckare=mycket att städa efteråt
:)
 
Toppen