• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

F

F.d. 24290

Guest
Hej alla,

Jag kände bara att jag var tvungen att skriva av mig lite. och trott eller ej men det handlar inte om negativa saker.

När vi köpte första husbilen så blev det en CI med Fiat chassi, jag reflekterade inte så mycket över att det var Fiat eftersom jag insett att de har 80% om inte 90% av husbilsmarknaden.

I alla fall när vi nu skulle byta så läste jag någonstans minns knappt var men det var någon motor journalist som hade hyllat den nya Ford transit som kom 2007 och fanns med framhjulsdrift, bakhjulsdrift och AWD. Den han gillade mest var den med bakhjulsdrift och tvilling hjul.

I alla fall det begav sig till handlaren och helt otroligt nog, vad står inne i hallen en bil som uppfyllde exakt det vi ville och med Ford chassit. Handlaren visste inte mycket om den då han inte ens visste att det var en ford han hade beställt utan han hade beställt modellen på boddelen och tydligen så hade tillverkaren CI det här året valt att bygga just den på Ford.

Så affären gjordes upp och jag tänkte inte så mycket mer på det. Men nu i väntans tiden på eftermontering och köer på deras verkstad så har jag roat mig med att undersöka lite mer om just den Ford Transit bilen.

När vi bestämde oss så funderade jag även på en mc louis och den fanns bara med Fiat chassi. Och den handlaren menade på att forden var rena traktorn och var mer som en lastbil.

Men nu efter att ha läst recension efter recension och vart hos olika leverantörer samt hos Ford själva så har han garanterat helt fel.

Bilen vann Van of the Year 2007, och innan dess så hade ford faktiskt vunnit 2 gånger samma pris.

Den nya bakhjuldrivna med tvilling hjul har blivit hyllad för sin säkra väghållning och stabilitet.

Jag kollade med ford och serviceintervallerna är på 2500 mil vilket är helt okay och priset för en service var absolut inte avskräckande. Min ordinarie ford verkstad ville mer än gärna serva den och det var inga problem med garantier trots att jag köpt den hos en annan handlare.

Det enda jag inte förstår är varför inte fler bygger på dessa chassin, Hobby har ju i stort sett gått över helt till Ford. (fast det kanske de gjorde innan också)

Ta nu inte illa upp alla ni som köpt Fiat eller annat jag tror säkert att även ni har gjort ett bra val.

Jag ville bara skriva lite positivt och hoppas att andra ser detta som är i valet och kvalet.
 

barene

HBK Medlem
Inlägg
217
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1805
Medlemskap
2024
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Tack för denna fina beskrivning av Ford!! Våran bil LMC 708i som vi beställde till jul skall vi hämta nästa vecka tisdag eller onsdag och den är på Ford 140 h.
Barbro o Ingemar
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Hej,

Vad kul grattis jag tror att ni kommer bli kanon nöjda. vi hämtar våran vecka 30 och beger oss på resa på en gång. :)
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Är också väldigt nöjd med våran Ford. Tyst, smidig och bra drag.
Kollade vid senaste körningen som var bara motorväg och vid 105 km/tim* (enligt GPS), 69 liter på 62 mil = 1,1 l/mil.
Tror att jag kan komma ner lite när den blivit inkörd.

* Känns och hörs bra i denna hastighet, inga problem med sidokast när det blåser.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Vi är fortsatt nöjda med vår Ford/Hobby från 2005. Vi kom nyss hem efter 520 mils resa t.o.r. Italien meden snittförbrukning på 0,96. Helt OK tycker vi.

Skulle det bli byte av bil kommer bakhjulsdriven Ford med tvillingmontage att stå överst på önskelistan.

:):):)
 
F

F.d. 2069

Guest
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Vi är fortsatt nöjda med vår Ford/Hobby från 2005. Vi kom nyss hem efter 520 mils resa t.o.r. Italien meden snittförbrukning på 0,96. Helt OK tycker vi.

Skulle det bli byte av bil kommer bakhjulsdriven Ford med tvillingmontage att stå överst på önskelistan.

:):):)

Bara för att jag är intresserad kan ni kolla förbrukningen med svensk diesel också, jag tyckte det var väldigt stor skillnad till fördel för den tyska mot den svenska (678 km på 63,6 liter i Tyskland 0.938l/mil 589 km på 64,1 liter på svensk diesel 1,088) skillnaden var ca 15% vilket jag tycker var mycket eftersom det motsvarar en skillnad i värmevärde på ungefär lika mycket ex: 40MJ/46MJ.
 
Senast redigerad av en moderator:

Gerry

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
12209
Medlemskap
2024
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Låter mycket bra att köra, vi går och funderar på att skaffa husbil och här är så många som har så mycket att dela med sig av sin erfarenhet.

En liten fråga vilka olika märken av husbilar är byggda på forden med fram, bak eller awd och tvillinghjul?
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Vad jag vet har Hymer modellerna Van och Tramp, framhjulsdrift med antingen 130 hk 5-växlad eller 140 hk 6-växlad.

Har själv 130 hk på en Tramp 6.80 lång, vilket jag tycker är fullt tillräckligt.
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Hej,

CI som tillverkas i Italien och importeras av Beng i örekljunga (men säljs av många andra) har 1 modell med Ford och det är Elliot med Garage. det är den vi har köpt. fördelen är också att den kan viktas upp till 3850kg. Vi köpte vår på caravanhallen i södertälje.

Även Hobby verkar bygga de flesta av sina bilar på Ford förutom de absolut största som är på typ 9 meter de har ivecko chassi tror jag.

Men för oss så gick det inte och köpa Hobby tyvärr, den var högst upp på önskelistan men de bilarna gick enbart att få med två bäten bak och vi har fyra barn så det var ju kört. Hur man nu kan bygga en bil med sex eller sju sovplatser men man kan bara åka 4 i den! :wub:

Var igår till Dialect och diskuterade stereo och larm med en kille där som bara jobbar med installationer på lastbilar, husbilar etc. Döm om min lycka när han helt spontant säger att du den Forden är den bästa bilen du kan få till en husbil. Han menade på att isolering i förarhytten och att de byggt den inredningen mer som en personbil var kanon.

Anledningen till att han visste det med isoleringen är ju att de bygger ljud i bilar och måste ofta tilläggsisolera för att det inte ska bli burkigt ljud etc.

Jag blir bara gladare och gladare, hoppas nu inte jag åker på ett måndags exemplar så allt blir förstört! :twitcy:
 
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Hej alla !
Kan bara gratulera er som köpt en ford med påhäng.
Vi köpte en ny 07 och har kört over 3500 mil , mycket nöjda !
Tidigare hade vi en fiat bil med "påhäng" trött lastbilskänsla!
Om husbilstillverkaren gör sitt jobb och inte sätter in för höga stolar i forden , som ju är att betrakta mer som en personbil och inte en lätt lastbil kan resultatet bli mycket bra.
Tyvärr levde inte husbilsdelen upp vad man kan kräva av en ny husbil.
Då menar jag: dåliga säten /i soffgruppen sitter man 90 grader typ pinnsoffa / bilsäterna man kan vrida runt är inte heller de bästa , ska man få en komfortabel vagn (utan fukt) torde man väl punga ut med en mille drygt ?
Varför då inte välja husvagn?
Vi har gjort det och kan bara se fördelar
En enorm stor plattskänsla ( talar nu om en maxbreddare ) kanon soffgrupp , du sitter som en kung , enkelbäddar för den som vill (skönt att inte behöva ha någon som klättrar över sig)
Ett problem dock: hur flytta runt med en tung husvagn ?
Svar = skaffa en mover , med en fjärrkontroll fixar du parkeringen galant !
U&ag
 
F

F.d. 2069

Guest
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Jag vill också helst ha husvagn men orkar inte /har inte tid att ta nytt KK för att få dra en stor vagn. med min bil får jag dra max 750kg med b-kort
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Mycket trevlig läsning. Har idag en Fiat 2.8 JTD 127 hkr, men har nu bytt till en Ford 2.4 TDCI 140 hkr. Skall hämta bilen 17 juli, så det är med stor spänning och väntans tider. Hoppas jag också blir nöjd.
Med hälsn. Tim
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Jag tror att du kommer bli väldigt nöjd! Lycka till! Och grattis!
 
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Hejsan,
Vi har varit otroligt nöjda med vår Ford-07a , vi hoppas ni får många fina upplevelser med eran bil!
U/a-b:twitcy:
 

Gerry

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
12209
Medlemskap
2024
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Hej Ubbe&Anne-Grethe, hur är det har ni husvagn eller husbil?
Blir inte klok på hur det är efter era inlägg, det första 2008-05-07 00:02 där ni bland annat skriver så här:
Tyvärr levde inte husbilsdelen upp vad man kan kräva av en ny husbil.
Då menar jag: dåliga säten /i soffgruppen sitter man 90 grader typ pinnsoffa / bilsäterna man kan vrida runt är inte heller de bästa , ska man få en komfortabel vagn (utan fukt) torde man väl punga ut med en mille drygt ?

Lite längre ner skriver ni så här:

Varför då inte välja husvagn?
Vi har gjort det och kan bara se fördelar
En enorm stor plattskänsla ( talar nu om en maxbreddare ) kanon soffgrupp , du sitter som en kung , enkelbäddar för den som vill (skönt att inte behöva ha någon som klättrar över sig)
Ett problem dock: hur flytta runt med en tung husvagn ?
Svar = skaffa en mover , med en fjärrkontroll fixar du parkeringen galant !

Senare i ett inlägg den 2008-07-06 23,17, skriver ni att ni är mycket nöjda med er Ford-07.

Jag frågar därför att vi har börjat diskutera att eventuellt skaffa husbil men efter vad du skrev om att komforten är så mycket bätter i en husvagn är en husbil så blev vi ännu med osäkra.

Nu blir man änn mer förvirrad, husbil eller husvagn.:wub:
 
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Hej Gerry
Att välja husbil/husvagn är högst personligt , vad vill vi ha ut av campandet osv.
Det märker man efter en tid , det faktum att vi tycker att husvagn passar oss bäst betyder inte att det gör det för er.
För att förtydliga inläggen ovan , vilka kan synas förvirrande kan jag erkänna.
Idag åker vi med husvagn tidigare hade vi husbil.
Vi var mycket nöjda med bildelen (forden) men inte nöjda med bo-delen.
Husvagnen har en massa fördelar tycker vi , men som sagt man har olika behov.
Det är bara att prova och själv göra en bedömning , vad passar oss bäst !
Ha en trevlig sommar !
/Ubbe
 

Gerry

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
12209
Medlemskap
2024
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Hej Ubbe.

Jo det är klart att att det är högst personligt men om det stämmer som du skriver med soffa och säng så är detta inte bra.

Vi har tänkt hyra innan vi tar något beslut men det har varit mycke nyttigt att vara här inne och läst dom flesta inläggen för man får lite information om vad man ska tänka på att kolla lite extra på.

/Gerry
 
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Klokt Gerry !
Prova med att hyra och känn efter vad ni tycker passar er bäst.
/ubbe
 

Alf-Roar

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
5105
Medlemskap
2024
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Hej
Ford har väl alltid visat sig ha både moderna bilar/motorer och med många val av modeller.
Har själv en Carado T-345 (Hymer) -08, med 130 hkr 5-väl. och framhjulsdrift. Får bara turbo´n jobba, så går den som en vilken personbil som helst. Har aldrig lyckats komma över liter´n i förbrukning.

Trevlig sommar -10
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Har precis läst en test av Pössl For2 i senaste numret av Husbilen Test. Bilen är baserad på Ford-chassit och får beröm för sin mjuka, tysta gång. Faktiskt den tredje tystaste av ca 50 testade husbilar - endast 69 dB.

Lasse
 
Toppen