• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

F

F.d. 52920

Guest
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Intressant läsning ,jag valde bort Ford efter att mest fått höra dåliga
saker om dessa, samma med Renault.
Jag är Merca-freak men fick nöja mig med Fiat.
Det som skall vara bra med Fiat är det sk Europachassit , skall tydligen finnas verkstäder och reservdelar i oändlighet.
Är det detsamma med Ford?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Europachassi er Fiat Ducato, Citroen Jumper, Peugeot Boxer og Talbot - samme bil med små forskjeller på motor og utstyr. Talbot tror jeg endast finnes med rattet på høyre side for de Britiske markeder, de andre i begge varianter.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Intressant läsning ,jag valde bort Ford
efter att mest fått höra dåliga saker om dessa.

Men snälla.......du vet inte vad du gått miste om!

Efter -07 när PSA-motorerna kom i dom,finns det aldrig
fel på dom här,ock chassit m/slitdelar är kanonbra,pluss
att dom är helt suveräna att ratta.Nestan personvagn-
Comfort!

Det skall tydligen finnas verkstäder och reservdelar i oändlighet.

Är det detsamma med Ford?

Ja,men behövs sällan!:)



Ottar
 
Senast ändrad:

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Europachassi er Fiat Ducato, Citroen Jumper, Peugeot Boxer og Talbot - samme bil med små forskjeller på motor og utstyr.

Peugeot og Citroèn använder PSA-drivlinje!

Fiat använder FPT-drivlinje!

Hytten är iaf. den samma,+ att dom nog alla använder mycket
av den här Al-Ko chassin.

Ottar
 

Bengt Uvéus

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Lund
HBK-Nr
7035
Medlemskap
2025
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Har skälva Hymer Eriba med Ford transit 2,4 140 hk har nu rullat 5500 mil utan problem har kört Fiat och jag har kört de nya fiaterna med 150 hk eftersom jag hjälper till med att hämta hem bilar från hamnen i Trelleborg och jag säger då bara det aldrig en Fiat om jag skall byta Husbil slöa och ostabila gemfört med Ford och min Kompis som har en gemförbar bil halvintregerad med drar 2 dl mer per mil han har då en Fiat 150 hk
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Att Fiat skulle vara ostabila i jämförelse med Ford har jag aldrig hört eller sett. Däremot har Ford alltid beskrivits som bekvämare men svajigare än Fiat?
 
F

F.d. 53227

Guest
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Att Fiat skulle vara ostabila i jämförelse med Ford har jag aldrig hört eller sett. Däremot har Ford alltid beskrivits som bekvämare men svajigare än Fiat?

Att Forden skulle vara svajig måste vara nåt gammalt. Jag har en alkov (2,93 hög) på Fords bredspårs orginalschassi, framhjulsdriven, från 2011.
Upplever den som mycket stabil, vid blåsväder och vid omkörning av lastbilar.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Vi har nu i vår bytt från Ford 140 hp till en 130 hp Fiat. Vad gäller bränsleförbrukningen måste det i så fall vara något fel på vår Fiat för den drar mindre bränsle än Forden trots att motorn ännu inte är inkörd. Den är inte heller på något vis slöare än Forden.

Däremot är den lite stötigare än Forden att köra men den har också kortare axelavstånd vilket kan förklara detta.

/Håkan
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Jag har en Eura mobil 635(2001) helintegrerad alko chassie och en bekant en hobby ford 650 alkovbil tvillinghjul 2008
sist vi var och körde så blåste det rätt rejält samt ganska kurvig väg och tuffade på i c:a 100 km
efterhand så försvann forden i backspegeln och jag väntade in honom, han klagade då på att det kändes som han skulle välta i kurvorna samt att forden var väldigt vindkännslig, jag märkte ingenting i min eura mobil..=))
 
Senast ändrad:

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Man tycker altid bäst om sin bil,men jag måste få säga att efter å ha haft
Ford en stund (-08,140 Hk,6300 mil vid byte) blir man bortskämd.

Inte et enda fel,inte en krona i reparasjoner på dom milen,ock vicken
komfort.

Nu har jag Fiat på 5-tonn med 3-liters motorn,ock ryser när jag läser
här på forumet om alla fel som Fiatchassit/drivlinje ständigt utsätter
ägarna för.

Hoppas jag förmår undvika alt det där.Man får ju inte Ford med så
tungt chassis,så man är illa tvungen att byta chassis.:wideeyed:

Ottar
 
F

F.d. 53227

Guest
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Jag har en Eura mobil 635(2001) helintegrerad alko chassie och en bekant en hobby ford 650 alkovbil tvillinghjul 2008
sist vi var och körde så blåste det rätt rejält samt ganska kurvig väg och tuffade på i c:a 100 km
efterhand så försvann forden i backspegeln och jag väntade in honom, han klagade då på att det kändes som han skulle välta i kurvorna samt att forden var väldigt vindkännslig, jag märkte ingenting i min eura mobil..=))

Det måste ha varit jätteläskigt, kännas som att bilen välter i kurvorna
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Vår tidigare husbil var byggd på Fordchassie med tvillinghjul. Väghållningen var den bästa tänkbara ... även i höga hastigheter.
Vår nuvarande husbil är byggd på Fiatchassie ... stötigt och hoppigt ... men man vänjer sig mer och mer ... hoppas jag ... // Pirkko
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Har precis läst en test av Pössl For2 i senaste numret av Husbilen Test. Bilen är baserad på Ford-chassit och får beröm för sin mjuka, tysta gång. Faktiskt den tredje tystaste av ca 50 testade husbilar - endast 69 dB.

Lasse

Vi har visserligen en liten Hobby-08 ford transit, och tystnaden är fantastisk i förarhytten, har haft den i 3 år och vi upplever att det är som att köra en personbil, vi jämför också då med vår gamla husbil som var en fiat ducato Weinsberg, mycket bra på många sätt men bullret i förar hytten nästan outhärdligt på långresor.

//Sylvia
 

Mats/Inger Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
417
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
19452
Medlemskap
2024
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Vi köpte en Lmc -06 med Ford transit som hade gått 4000 mil med tvillinghjul när jag körde hem från Tumbo där jag köpte bilen så märkte jag när jag hade kört en bit att det var ett förfärligt ohjud i kardanen vid ca 90 km och jag påtalade detta för försäljaren direkt när jag kom hem och dom sade att jag fick kolla upp vad det var så skulle dom betala det jag började med balansera kardanstången men inget där så kollade jag med Ford här på hemmaplan och dom sade att troligen så var diffrentiallagren slut i kardanen och det skulle kosta 16000 kr men det ville inte Tumbo dom ville ha upp bilen så dom själva kunde laga det och så blev det jag körde upp bilen till dom 50 mil enkel resa dom hade bilen tvåmånader dom kunde inte hitta något fel till slut så kunde dom tänka sig att Ford i Eskilstuna kunde byta dom där lagren men under förutsättning att jag skrev på ett papper där jag intygade att jag inte skulle återkomma med flera krav även om oljudet inte försvann ok jag skrev på jag visste innan att ett företag aldrig kan frånskriva sig någonting enl konsumentköplagen ok så blev det lagren byttes och jag hämtade bilen det fanns ett litet muller vid viss hastighet men det kan jag acceptera och i skrivandes stund så har vi kommigt hem från Europaresa på 875 mil allt funkade perfekt
Tack Tumbo för att ni tog ert ansvar
Mvh
Mats
 
F

F.d. 27593

Guest
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Om ett fordon bara gått 10 000 mil ska det vara fullständigt problemfritt. Det är väl ändå ett minimikrav.
Med Fordmotorer är det så, att de på samma år kan ha både kamkedja eller kamrem. Enda sättet att veta är att titta efter.
 

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Hej
Vi har en 2.2l på 140 hp 2010 års modell. Nu har den gått drygt 10 000 mil.
Om någon är sugen på att köpa en husbil med denna motor och årsmodell samt att bilen rullat > 9000 mil. Kolla när EGR ventilen och turbo sensorn byttes. Byte av båda landar på något under 10 000 kr.
Enligt Ford är inte ERG ventilen världens bästa konstruktion, dess utom är det en utbytes del. Vi bytte i februari i år den lade ner veksamheten efter 3-400 mil.
Som tur var gick detta på garantin. I annat fall hade jag fått betala 7400 kr inklusive montering.
Turbosensorn kostar 2400 kr inklusive montering
Med vänlig hälsning
Bertil
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Jag har aldrig pillat med EGR på dieslar, dock blindat bort ett gäng på bensinare.

Vad händer ifall man bara demonterar/blindar bort EGR'en på en diesel?
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

EGR på diesel är elektrisk och triggar en felkod om den pajar. Men man kan plugga den sålänge den elektriska funktionen är kvar.
Man kan koda bort den ur datorn ,kostar en tusing ca.
Det som händer är att kvävet stiger och bränsleförbrukningen sjunker
 

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Hej
Det var inget fel på egr ventilen, nu har den nya lagt av. Bränsleförbrukningen gick upp i samband med detta. Någon annan felkod kommer inte fram. Men helt klart har det med insprutningen att göra och att en massa skit följer med ut och sätter igen både turbusensorn och egrventilen
Återkommer när motorn är ok igen
Bertil
 
Toppen