• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

C.o.L

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2025
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Halloj.:p
Har en Dethleffs Fortero med Fords 2,4/140hkr som jag kört 1600 mil med.
Går fantastiskt bra snabb stark har även chippat den och det gjorde att jag fick en bättre drag i mellanregistret.
Men... Förbrukningen ligger aldrig under 1,1 l/mil okey jag lusar inte men det gjorde jag inte med min förra fiat heller och den gick ofta på litern.
Sen är det stolarna de är fantastiskt sköna att sitta i men de är alldeles för höga, jag är 186cm lång och längre bör man inte vara för att få en bra sikt framåt.
Men i det stora hela är jag fantastiskt nöjd det är riktigt kul att vara ute och köra husbil nu, men det är klart att det är skillnad på min gamla Fiat från 99
och en Ford från 08.
Tror nog på att oavsett om du väljer en Ford Eller Fiat idag så får du en bil som är både starkare och skönare en de gamla modellerna att köra.
Rulla lungt/Conny
 

C.o.L

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2025
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Hej igen!
Glömde nämna att jag har dubbelhjul och en bil på 7,25m
Tyckte att den var väldigt gungig i sidled när man tex körde över en kant eller brunlock.
Köpte en fjädersats som gjorde bilen stabilare samt höjde den bak ca 10cm (Inställd i mellanläge )
det blev en helt annan bil att köra.

Tillbehör Pickup som flakkåpa, frontbåge, fjädringsförstärkning

C.A. 2000 väl investerade kronor tycker jag.

Hej/C.C.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Min Ford -07 2,2 130 Hk drar vid bl.körning 0,83 och när vi var uppe i
Nordnorge i somras med lägre hastigheter drog den 0,71-0,73.
Tycker också att den går tyst och är kraftfull.
Det jag tycker är lite negativt är att den är för högt växlad i ettan,
man märker det när man skall köra upp på nivåklossarna.

Jojje
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Hej
Ford har väl alltid visat sig ha både moderna bilar/motorer och med många val av modeller.
Har själv en Carado T-345 (Hymer) -08, med 130 hkr 5-väl. och framhjulsdrift. Får bara turbo´n jobba, så går den som en vilken personbil som helst. Har aldrig lyckats komma över liter´n i förbrukning.


Trevlig sommar -10

Vi köpte också en Hymer Carado 337 2009,är jättenöjda.Vi uppskattar att den går så tyst, körningen känns som om man kör en personbil,och billig i drift.
Vi tvekade inte att köpa en husbil med fordmotor, hade hört av så många att dom var så nöjda med sina bilar.
Hälsningar Ingrid o Stig
 
F

F.d. 11397

Guest
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Hej, har köpt en ford transit 650 cabby siesta 2007. Vet du hur man placerar sittdynorna så att det blir en bra säng då man fäller ner bordet??? Har byggt o pusslat men det blir inte bra. MVH Eivor
 
F

F.d. 52910

Guest
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Hej. I min ungdom sa de att FORD betyder "Fyra Ordentliga Reparationer Dagligen"
Min första personbil var en Ford Taunus 12 M årsmodell 1954 som jag köpte ny som 18-åring med nytaget körkort.
1945 då kriget var slut åkte jag bil första gången och bestämde mig för att då jag blir 18 år skall jag köpa bil. Jag hade fått ihop pengar till den genom att plocka blommor och bär som jag eller min farmor sålde på Karlshamns torg.
En trevlig och bra bil och jag har senare i livet haft flera Fordar och aldrig haft några problem.
Nu har vi en Eura Mobil 585 LS från år 2001 med Fiat 2,8JTD som nu gått 16.000 mil utan problem. I bland har vi tänkt byta. Vi har prövat och provsuttit husbilar på Ford Chassi. Men jag är 1,82 lång och tycker att Ford vindrutan inte går tillräkligt högt upp. Men det skiljer kanske på olika chassi-modeller. Många som vi känner har Ford och är jättenöjda. Vi också för all del med vår Fiat. Jag ville bara framföra att för mig är rutan låg.
Hälsningar Hasse
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Hur är det med armstöden hos Ford? Har de börjat montera 2 till varje stol el. är det fortfarande där de snålar in på en annars fin och trevlig bil!

Pilot
 
F

F.d. 15549

Guest
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Hejsan
Vi bytte upp oss till ford 2,2 130hk 5 växlad Hymer 662 cl -07.
jag tycker att bilen är helt underbar att köra. Den är tystgående och välisolerad samt det finns mycket förvaringsfack här och var i bildelen och det verkar vara genomtänkt.
förbrukningen ligger omkring litern och det är helt ok för en 7 meters med alkov.
innan hade vi en Fiat 1,9 td -97 det går ju inte att jämföra eftersom det har hänt väldigt mycket på 10 år.
Fast innan bytet så provkörde vi även en Fiat som gick väldigt bra, men det är mer lastbilskänsla i Fiaten tycker jag. Det som avgjorde valet var naturligtvis "skåpet"
Hymer vs Mc Louis där Hymern kändes mer ombonad och påkostad kändes som man fick mer för pengarna samt att Forden har kamkjedja;)
 

M&J-H

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2376
Medlemskap
2024
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Hej alla.
Vi var och hämtade vår nya husbil Hobby van Exclusive på Ford chassi, vi är helnöjda med det lilla vi har kört hitills. Innan så körde vi hobby 600 FM på Fiat chassi. Återkommer när vi har kört mera med den.
 
F

F.d. 17154

Guest
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Hej
Vi köpte en 2011 eura mobil på ford transit. Vi är mycket nöjd med den. Dock skulle man se sig för årsmodellen 2008 och 2009.
Trevlig hälsningar
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Dock skulle man se sig för årsmodellen 2008 och 2009.

Inte:confused:!! 2011 är presis samma bilen som -08 ock -09.
Våran är 140 Hk -08 med 6000 mil på mätarn.Ännu ingen
fel har upptäckts.Desutom har den kam-kedja,så man
slipper den utgiften med.
 
F

F.d. 17154

Guest
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Ja det är samma bil men ford och psa konzern hade med sina 08/09 2.2 liters maskin problem. Det hängde ihop med biobränsleblandningar. Spridare har hängt sig helt enkelt. Ford löste problemet 2010 och det drabbade nästan bara tyska fordar. Det för att tyskarna blandade mest bio i sin diesel.
Men som sagt bara årsmodellen 08/09 och inte i så stor omfattning. Men man skulle tänka på det och renjöra spridare då och då. Finns renjöringsmedel vilka man blanda in i dieseln.

Äh det gäller även att nämna att fiat hade mycket problem med växellådan och då med då med kamrem som hoppade över vilket inte sällan ledde till motorhaverie.

Hälsningar
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Vi har en Hymer Carado T 337
av årsmodell 2009, har aldrig haft något strul med den, mer än kökskranen vars slang var felvänd.
 
F

F.d. 17154

Guest
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Hej
Inte att ni uppfattar mig fel även jag har en ford husbil och är mer än nöjd med den det är en eura mobil 680 vb. Den passa perfect till oss.
Min papa är förresten bilmekaniker mästare i tyskland och han hålla mycket på med brandkårens skåpbilar och det värsta är fiat säger han. Inte att dem går så mycket mer sönder men det är ett helvete att bygga på dem.
Tänkte bara att tala om för er .... man kan ju spara sig mycket problem om man rensa spridare då och då. Även jag gör det ibland fast jag har en 2011 modell. En burk kostar cirka 100kr och desutom blanda jag till lite
Tvåtaktsolja specielt före vintern.
Jag tycker verkligen motorn låter bättre..... och som sagt jag är mycket nöjd med forden
:yes:
Trevlig hälsningar
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Vår Hobby 555 -08 är byggd på Ford Transit chassi och den är helt underbar att åka i. Efter Chiptrim är den nu på 175 hästkrafter och vid 110km/tim på Jämtlandsvägar drar den 0,91l milen. Vid 130 km/tim har den som mest dragit 0,97l milen. Och det känns som om man åker i en vanlig personbil. Vi är ännu så länge oerhört nöjda med denna lilla husbil som har allt man behöver o snart även solceller :)

Sylvia & Micke
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 955

Guest
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Tack Lundberg för inlägget om Fiat - Ford!

Jag är fullständig nybörjare inom husbilslivet. Ja, det har egentligen inte börjat. Jag söker efter RÄTT bil för mig. Jag kommer att använda husbilen ensam tillsammans med hund ( och någon gång även katten, om det går :confused:).

Jag vet att bilen jag söker är max 6 meter, har en fast säng (ej enkelbädd) och är delintegrerad. Men...jag har kikat runt ett tag, och efter att i alla mina körkortsår ha kört tysk- och svensktillverkade bilar...så undrar jag verkligen om detta med... F I A T !

Vad är det med FIAT? Varför är alla husbilar jag kikar på byggda på en FIAT? Som sagt, ta min fråga som en sådan från en fullständig novis.

Jag tycker om saker som håller och är gedigna, och bara varumärket FIAT får mig att tveka.

Men det är väl jag som inte är tillräckligt insatt. Suck. :wideeyed:
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Varför så många Fiat?? Man vet ju att Fiat satsar stenhårt på den här marknaden,ved gäller pris ock tillpassning til husbilsfabrikanterna.Dessutom ligger bland annat en del av Trigano-kedjans husbilsfabriker nästan vägg i vägg med Fiat-fabrik i Italien,så det spelar sef inn!

Men mest av alt är det pris ock tillpassning inn til husbilsfabrikanterna som är orsaken,även om fler utav dom ligger i Tyskland,ock även i Sverige.

Ford satsar tyvär inte så stenhårt på den här marknaden,då dom har mer en nog med att produsere til skåp-bil,distribusjonsmarknaden,så kapasitèn räkker inte till.Det fick man veta på mässan i Düsseldorf senast.:(

Hittar du en hyfsad HB nyare enn -07,med 2,2liters motor,ock 130 eller 140 Hestar,ville jag i alla fall varit intereserad,om den inte har rullat flera tietusentals mil.

Har själv bara goda ärfarenheter av dom här Fordarna! :)

Fiat-bilarna är nog bra dom med,men har själv liten erfarenhet av dom,bara vad som skrivs "här inne"!

Ottar
 
Senast ändrad:
F

F.d. 17154

Guest
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Jag kan bara hålla med om. Dem som tillverkar husbillar har byggt upp hella produktionen på fiat. Det går snabbt att bygga husbilar då. Time is money.
Samtidigt finns det företag som bygga mycket på ford.
Eura mobil och chausson eller hobby. Då blir oftas så att att dem bara bygga en modell på ford eller renault eller fiat.
Senaste jag hörde är att ford satsar alt mindre på husbilar på grund av fiats reapriser.
Även renault samt vw och mercedes kommer att vara exotiskt även framöver.

Men som sagt mitt val blev ford och det är jag nöjd med.

Hälsningar
:yes:
 
F

F.d. 30012

Guest
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Hej ossi36.
Vad har du för motor och vilken sorts chiptrim? Ha det funkart felfritt med detta?
Var på g att själv köa en "box" till vår Ford (2,4 140hk) en läste om att det varit lite problem med trimboxar i dessa bilar. Vore kul att få ta del av dina/era erfarenheter.
MVH/Petri
 

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Till alla oss som har köpt husbil med ford som bil.

Jag har en nyinköpt husbil byggd på Transit 2,5 tdi. En 00'a. Jag har läst en del om trimboxar till dieslar och undrar om det finns till dessa motorer också. Jag har fått en otroligt mycket vridstarkare bil jämfört med den förra som var en slö bensinare men saknar styrkan i farter över 90.
//Roggan
 
Toppen