• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsel som laddar ur

F

F.d. 50020

Guest
Hej!
Jag har en Auto Roller 2000 och har fått problem medd bodelsbatteriet. När bilen inte används tar det bara 2 dygn så är bodelsbatteriet urladdat. All utrustning av avslagen.
När bilen är igång laddar batterierna, likaså är 220 V är inkopplat. Var kan felet sitta?
Ola snart på väg till Norge:swoon:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bodelsel som laddar ur

Batterier som er blitt utladet og ikke umiddelbart ladet fullt igjen blir ekstremt slappe, dette pga. sulfiteringen av blyplatene. Det finnes nesten ingen kur mot dette annet enn nye batterier. Hvis batteriene er vanlige bly-syre så kan det og være en fordel å sjekke at alle cellene har nok veske, en halvtørr celle kan også føre til slik oppførsel - desverre er muligheten også nå at det er slutt for hele batteriet.

På den forrige bilen som jeg kjøpte i 2000 byttet jeg batterier 2 ganger, første gang i 2001 pga. frostskade (lav lading og kulde....) andre gang i 2003 pga sulfatering - nå hadde jeg lært så disse sitter fortsatt i bilen hos ny eier.
 
Toppen