• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rundstrålande TV antenn

F

F.d. 2398

Guest
Är det någon som vet om det finns någon rundstrålade tv antenn som är bra.
Har en fast monterad som inte funkar så bra.
 

wildas

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
1108
Medlemskap
2024
Sv: Rundstrålande TV antenn

Vi Har precis provat signalstyrkan i vår nya rundstrålande antenn "Gazelle" och den var långt ifrån tillräcklig så vi fick helt enkelt ingen bild. Våran experthjälp provade då med en enkel gitterantenn från samma position och då fick vi perfekt bild.
Han förklarade att de flesta husbilsantenner är för dåliga för digital mottagning, dessa skall framförallt inte vara rundstrålande risken är att du kan få signal från flera master och då krackelerar bilden. Det verkar som en antenn som heter "Super Nova" är bland det bästa om man inte vill ha parabol.

MVH
Wildas
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Rundstrålande TV antenn

Hej Esprit!
Jag köpte en digitalantenn med förstärkare som ska vara rundstrålande på Expert häromdan. Digitality DAE 420-C. Har precis instalerat den på ett kort rör så den ligger alldeles ovanför taket.
Den är ganska liten o smidig, vill inte ha nån stor blaffa på taket. Monterade ner en stor manuell astra-parabol så nu är det snyggare på taket.
Körde tidigare med en inomhusantenn med förstärkare och den funkade bra bara man visste var sändaren låg. Det blev mycke lösa sladdar och prylar eftersom vi tog ur den för att ha till TVn hemma på "kontoret".
Har bara hunnit testat lite och den funkar som den andra när man har förstärkaren på, med förstärkaren bortkopplad blir det ingen bild.
Om den är bra eller inte är ju svårt att säga men pris 499:- och storleken avgjorde för min del.
Har sett att det finns antenner för en bra bit övanför tusenlappen men tycker för egen del inte att det är så hög prioritet på TV-tittandet.

Expert på foto, mobiltelefoner, datorer, TV, hemmabio, MP3-spelare, vitvaror & digital-tv.

Mvh Tuzzan
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Rundstrålande TV antenn

Hej
Haft en rundstrålande men dåligt med marksänd digital utsändning.

har nu den som Clas Ohlson säljer, inga problem förutom där det bara är urusla mottagningsförhållanden,(in the bush)
/Kenneth
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Rundstrålande TV antenn

Vi hade en UFO Marin digital, rundstrålande på förra bilen , fungerade utmärk!
Har nu köpt en Super Nova till vår nya bil, kan inte säga att den är bättre...
(Snarare inte fullt så bra, dessutom är Novan känslig och måste riktas)
Men allt är subjektivt, endast min åsikt. /Magnus
 

Benny & Marie

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Finspång
HBK-Nr
871
Medlemskap
2024
Sv: Rundstrålande TV antenn

Jag har köpt en från kama fritid DAE-100DVBT inbyggd förstärkning med 22 - 24dB 330:- fungerar utmärkt behöver inte höja den från taket. Garabbarna kan även se på tv när vi kör:mcride:
 
Senast ändrad:

Hanza

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2024
Sv: Rundstrålande TV antenn

Hej! Vi har en UFO Marin som vi är nöjda med. Vid besök hos en tv-rep så frågade jag lite om den och han tyckte det var en bra antenn då den har en inbyggd förstärkning med 24dB (hans egen kommentar) men vad det betyderhar inte jag en aning om.
Hälsningar Hasse & Lisbeth
 
R

Roffe T

Guest
Sv: Rundstrålande TV antenn

Hej
Jag har en Yachting 5 med förstärkare samt antentfilter och 2 utgångar
pris 2495:- 2008.
Den fungerar mycket dåligt på vissa ställen p.g.a. att den är fast monterad
på räcket på taket.Tv4 samt Tv4+ kan vi glömma många gånger.
Är nu trött på detta och har beställt en självsökande Parabol eftersom
vi skall åka ner till Spanien till vintern.
Det är ju lite dyrare men man är garanterad bra bild.
m.v.h. Roffe T. medlem 3230
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Rundstrålande TV antenn

För egen del har jag en "omnimax" rundstrålande och har enbart goda erfarenheter.
När man seglade i dåligt väder utanför danska ostkusten kunde man fortfarande njuta av programmen som sändes ut från SVT.
Har naturligtvis bland det förtsta sett till att få en sån antenn på husbilstaket.
Men varför just TV, när man är ute och åker finns det väl egentligen alldeles för mycket annat vackert att njuta av så Tv:n är nog inte den bästa semesterupplevelsen, eller?

(En del tester som jag läste om antennen slågs bara av en antenn som kostade c:a fem gånger mer)
 
F

F.d. 54439

Guest
Sv: Rundstrålande TV antenn

Rundstrålande antenn,typ Wing 22. BÖR ej monteras på Alu tak då signalen kan försämras. Har själv en wing 22 som är monterad på Min husbil då jag köpte den,å den funkar skitdåligt. Funderar på att sätta en med maströr,men då är frågan vad gör man med hålen från den andra antennen?
 
F

F.d. 55312

Guest
Sv: Rundstrålande TV antenn

Kama-Fritid har täcklock.

// Tommy 2227
 
Toppen