• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stenskott

O

Ola o Kerstin

Guest
Hej på er!
Vi har varit på resa i Sverige och Norge dom första veckorna i Juni. Från Umeå for vi söderut till Söderhamn och därifrån västerut till Dalarna. Där åkte vi "Vasaloppet" från Mora via Oxberg, Evertsberg, Mångsbodarna, m.m. Oljegrusvägarna var i rätt bra skick, men litet gropar fanns här och var. under tiden vi var där mötte vi flera av vägverkets lastbilar som körde runt och sprutade torrt krossgrus i groparna, men största delen av krossgruset hamnade på vägbanan. Följden av detta blev ju att hela vägbanan täcktes av ett tunt lager kross som yrde omkring från mötande och omkörande trafik. Det var ett väldigt smattrande i fronten och på vindrutan, en massa små stjärnor i glaset. Såg ut som om vi hade blivit beskjutna med hagelbössa. Ungefär en vecka senare, under en paus på en parkering, så sprack vindrutan! Det fanns ett stenskott nedanför torkarbladen som jag inte uppmärksammat tidigare, troligtvis också en liten spricka i nedre kanten av rutan, skymd av torkarna. For till en bilglasfirma efter hemkomsten, deras åsikt var att det är omöjligt att reparera rutan, p.g.a. att sprickan är för stor och för stor spänning i en Fiats vindruta. Kör tills besiktningsman sätter stopp för vidare körning, var deras avskedsord.

Man kan ju undra vad dom har som vägmästare i dom där trakterna, lappar hål i oljegrusväg med torrt krossgrus, de va de jä......te!:mad::mad:

Men vi hade tur med vädret.;)

Ola o Kerstin
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Stenskott

hej Ola o Kerstin
Det är nog samma skit var du än kör i Sverige, hela bilen nedkladdad med tjära, ruta o lack blästrade
jag efterfrågade i en tidigare tråd att om någon ser eller åker på sådant här underlag,stora vägarbeten mm,
skapa en tråd och skriv snabbt in platsen så kanske du räddar någons vindruta och semester.
Vägverket har lite info på sin sida men inte om sådant här

Mvh/Gurra
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Stenskott

Ta det försiktigt på E4 mellan Umeå- Skelefteå i sommar , många vägarbeten och många dumprar lastbilar inte bara pga. vägarbeten utan stora delar av botniabanan byggs i det närmaste parallelt med E4 mellan Umeå-Örnsköldsvik .
Rulla lungt spar bränsle .:yes:
 
Toppen