• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sätta in bälten i bodel?

F

F.d. 5777

Guest
Hej!

Vi är nya med husbil och allt vad det innebär. Och jag hade i ärlighetens namn inte en tanke på att bilen kunde vara godkänd för fler personer än vad det finns bälten för...

Men nu sitter vi där. Vi har hittat vår drömvagn (eller i alla fall inom vad vi har råd med). en Citroën Swift 610/6 årsmodell -89. Men, det finns bara bälten i förar- och passagerarsätet.

Vi kan ju inte vara de enda med barn som har en sån - går det att sätta in nya. Vi har kollat efter fästen - men det är knökfullt under sitsarna.

/Maria
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Hur har ni gjort med bälten i Bodel?

Finns flera trådar sök på bälte

Eller kör obältat:confused:

Men det finns undantag, och ett av dessa gäller husbilar. Vi saxar ur VVFS 2006:69, Vägverkets föreskrifter om undantag från bestämmelser om antalet passagerare i en bil:

3 § Ytterligare passagerare får tas med i en bil med skåpkarosseri och bostadsinredning som hänförts till fordonsslaget lastbil, om bilen tagits i bruk före den 1 maj 2006.

Undantagen gäller om den eller de ytterligare passagerare som tas med färdas på ett annat lämpligt fast monterat säte.

Föreskriften träder i kraft den 1 juli 2006, och gäller tills vidare.

Gurra
 
F

F.d. 5777

Guest
Sv: Hur har ni gjort med bälten i Bodel?

hej!

och tack för svar - min stora fråga är egentligen - kan man, och hur i så fall, sätta in bälten i en bil som inte har bälten från början. Vi hittar inga fästpunkter, betyder det att det inte går? bilen är godkänd för fler passagerare än det finns bälten - men det skulle kännas bra mycket bättre om alla kunde sitta bältade. Därav min fråga.

Byter rubrik på mitt inlägg så det stämmer bättre med min fråga.

/Maria
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Sätta in bälten i bodel?

kolla med bilprovningen. Skall du sätta i flera så blir det nog ett stort ingrepp. tror du måste ha fästpunkten i ramen

kolla även vikten det kanske bara går att åka så många som det finns bälte.

Gurra
 
F

F.d. 5777

Guest
Sv: Sätta in bälten i bodel?

Den är godkänd för 4 passagerare. Det handlar mest om jag tycker att det känns säkrare om alla åker bältade.
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Sätta in bälten i bodel?

Vi skall sätta in 2 extra midjebälten i vår bil i sommar.
Det ena skall vara för barnbarnens bilstolar. Det andra för att i ena änden koppla vår hunds sele.
Jag har då funnit ut 2 saker;
- Bilbälten kan man köpa på Mekonomen. Dom har olika modeller till hyfsade priser. Enklaste midjebältet kostar ca 180kr.
- Under sofforna i dinetten i vår bil går stabila rör ramar. I dom kan man säkert montera fler bälten genom att borra upp för 8-10mm bult. I vår långsoffa är det bara tunna träribbor så den kan man glömma. Alltså gäller det att hitta stabila fästpunkter och sedan hoppas att inte Bilprovningen slår ner på "felaktigt" monterade bälten.
Lycka till hälsar Hasse
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur har ni gjort med bälten i Bodel?

Problemet med ettermontering av belter i eldre bile er at de ekstra forsterkningene som oftest ikke finnes. Skal beltet ha full funksjon så må det være forankret til rammen på bilen, evt i en tileggsramme som er festet til bilens ramme. På noen biler er det tilstrekkelig at det er en større forankring på undersiden av gulvet som holder beltefestet. Finnes det ikke en ramme for 3.punkts belte så er det bare hoftebelte som er mulig.

Et dårlig festet belte er nesten som ingen belte.
 
S

SevenEleven

Guest
Sv: Sätta in bälten i bodel?

Vi har i vår bil endast bälten(3-punkts) i färdriktningen i 4-sittgruppen. De platser som har ryggen i färdriktningen saknar dock bälten. Under denna sittgrupp finns en metallkontruktion för att kunna dra ut och bredda sitsen när man bäddar ner. Denna konstruktion sitter dock inte fast på ett tillräckligt bra sätt så jag har planer på att undersöka om man kan utnyttja fästpunkterna för passagerarsätet fram i "hytten" för att fästa en egen metallkonstruktion och sedan fästa midjebälten i denna.
Victors barnstol har vi monterat i 2-sittgruppen med remmarna fästade i förarstolen så att han sitter med ryggen mot densamma.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sätta in bälten i bodel?

På biler som har AL-KO lavramme finnes det muligheter til å montere fester for seterammer for 3-punkts belter - dette forustetter at det er plass for den store rammekonstruksjonen inne i bilen. Hos AL-KO i Sverige finnes det personale som vet hva som skal til. En slik løsning tilfredstiller vv sine krav fullt ut.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Sätta in bälten i bodel?

Hej en smart ide är att först ta kontakt med bilprovningen för å få deras synpunkter om ev fästpunkter de flesta större stationer har folk som bara gör
registeringbesiktningar (då menar jag inte dragkrokar utan större)som säkert kan hjälpa till i mån av tid ,klart man ska sitta bältad om bilen rör sej
lycka till
 
F

F.d. 1406

Guest
Sv: Hur har ni gjort med bälten i Bodel?

Finns flera trådar sök på bälte

Eller kör obältat:confused:

Men det finns undantag, och ett av dessa gäller husbilar. Vi saxar ur VVFS 2006:69, Vägverkets föreskrifter om undantag från bestämmelser om antalet passagerare i en bil:

3 § Ytterligare passagerare får tas med i en bil med skåpkarosseri och bostadsinredning som hänförts till fordonsslaget lastbil, om bilen tagits i bruk före den 1 maj 2006.

Undantagen gäller om den eller de ytterligare passagerare som tas med färdas på ett annat lämpligt fast monterat säte.

Föreskriften träder i kraft den 1 juli 2006, och gäller tills vidare.

Gurra

ville bara säga att fortsätt och läs om den där paragrafen för det är inte slut här... finns även en baksida av det positiva man läste här...
ett tips bara..
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Sätta in bälten i bodel?

Hej brud på tur
Kan du klistra eller länka in det som var intressant:confused:

Gurra
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Sätta in bälten i bodel?

Jag är också intresserad an att kunna sätta in fler bälten.

Finns det någon typ av bälte som kan användas i sängar ? Hade främst barnen i åtanke (kommer att vara 4 & 6 år gamla) men även till frugan.

Peter :)
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Sätta in bälten i bodel?

Hmm begagnade bälten har jag för mig att man inte skall montera.
man vet aldrig vad dom har varit utsatta för:swoon:
midjebälte finns från 180kr enligt inlägg här över
Man vill ju montera bälten som man vet skyddar:cool:

gurra
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Sätta in bälten i bodel?

Vi tog in våran Citroén C25 td husbil 1990 från Tyskland och där var den godkänd för 6 passagerare+ föraren men när vi skulle besiktiga den i Sverige så skulle reglerna från 1994 gälla och då skall sittlådan vara rörramsförtärkt och bältena skall gå ner i ramen och vara fästa i balken (under bilen ) med typ. vagnsbult .

Detta för att är bältena bara fästa i golvet och sittlådan inte är förstärkt så kommer lådan att ge vika om man skulle krocka för kroppen åker ju framåt och drar då i bältesgenomföringen i bak på lådan = lådan viker sig som ett korthus .


Det enklaste ni kan göra är att leta på en husbilsskrot om dom har en sådan "bur" , har klarat oss utan .
Visst är det säkrare med en förstärkt låda men skulle något hända och man sitter i bodelen som har väggar och tak av "papper" så sitter man nog i "skiten ändå" . Kör försiktigt eller förstärk även både golv och tak .

Ni såg väl inlägget hur den Norska husbilen såg ut efter att ha vält , den kan väl bara varit 1 meter hög i bodelen medans hytten är ju det säkraste stället med plåtkaross .

Då alla bilar som är tillverkade före 1993 är godkända utan denna förstärkta låda så accepterade jag att få den godkänd för bara 1+1 för allt strul och byråkrati men vi var så olagliga så vi körde ändå .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Sätta in bälten i bodel?

Följande hittade vi under Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar som dras av bilar
kap 30. Tyvärr följde bilderna inte med vid inkopieringen.
/David

Personbil och lätt lastbil


Övergripande krav


2 § Personbil och lätt lastbil vilka tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall beträffande bilbälte, fästpunkter för bilbälte och installation av bilbälte,
1. ha bilbälte som är typgodkänt enligt direktiv 77/541/EEG (se 2 kap. 33 §) eller enligt ECE-reglemente 16,
2. ha fästpunkter för bilbälte som uppfyller kraven i direktiv 76/115/EEG (se 2 kap. 21 §) eller fordonet är typgodkänt enligt ECE-reglemente 14, och
3. ha installation av bilbälten som uppfyller kraven i direktiv 77/541/EEG ändrat genom 2000/3/EG eller fordonet är typgodkänt enligt ECE-reglemente 16.

3 § Personbil och lätt lastbil vilka tas i bruk före den 1 januari 2005 skall beträffande bilbälte, fästpunkter för bilbälte och installation av bilbälte
1. uppfylla kraven i 2 §, eller
2. uppfylla kraven i 4 – 15 §§.

Krav enligt 3 § 2


4 § Personbil av 1970 eller senare års modell skall ha bilbälten i framsäte. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1974 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon.
Personbil av 1971 eller senare års modell skall även ha bilbälten i baksätet. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1975 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon. Bilbälte för annan sittplats än vid dörr i fordon av 1978 eller tidigare års modell får dock vara s.k. diagonalbälte.
Sittplats vilken utgörs av längsgående säte, bakåtvänt säte, klaffsits eller är mittplats på säte i en personbil av 1983 eller tidigare års modell vars sätesbredd är mindre än 1 350 mm behöver dock inte ha bilbälte.

5 § Lätt lastbil av 1984 eller senare års modell skall ha bilbälten i framsäte. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som skall vara försedda med upprullningsdon.
Lätt lastbil av 1986 eller senare års modell skall om den är försedd med permanent bostadsinredning (husbil) även ha bilbälten på övriga sittplatser. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten med upprullningsdon eller höftbälten.
Sittplats vilken utgörs av längsgående säte, bakåtvänt säte eller klaffsits behöver dock inte ha bilbälte.

6 § Bilbälte skall vara
1. typgodkänt enligt direktiv 77/541/EEG,
2. typgodkänt enligt ECE-reglemente 16, eller
3. typgodkänt av Trafiksäkerhetsverket eller Vägverket.

7 § Bilbältenas fästpunkter skall
1. uppfylla kraven i direktiv 76/115/EEG,
2. uppfylla kraven i ECE-reglemente 14, eller
3. uppfylla kraven i 9 – 13 §§.

8 § Bilbälten skall vara så monterade att deras installation
1. uppfyller kraven i direktiv 77/541/EEG,
2. är typgodkänd enligt ECE-reglemente 16, eller
3. uppfyller kraven i 14 §.

9 § Fästpunkter för bilbälte skall vara placerade i fordonets karosseri eller säte.
Övre effektiv fästpunkt (se fig. 1) skall vara placerad minst 450 mm ovanför H-punkten och bakom ett vertikalplan genom H-punkten vinkelrätt mot bilens längsgående symmetriplan. Den övre fästpunkten får vara reglerbar så att den med ett enkelt grepp kan flyttas mellan olika höjdlägen för att önskad bandgeometri skall erhållas. Det är tillräckligt att kraven på placering är uppfyllda för ett höjdläge.
De nedre effektiva fästpunkterna (se fig. 1) skall vara placerade på var sin sida om sittplatsens symmetriplan. Avståndet mellan de två vertikala plan som parallellt med sittplatsens symmetriplan passerar genom dessa nedre fästpunkter skall vara minst 350 mm. Dessutom skall de vara placerade så att avståndet mellan planen och sittplatsens symmetriplan är minst 120 mm.
Vinkeln a (se fig. 2) skall vara minst 30° och högst 80°. Vinkeln a bör vara så nära 60° som möjligt. Under­skrider avståndet mellan H-punkten och nedre fästpunkt 100 mm får vinkeln a dock vara minst 10° och högst 80°.
I personbil och lätt lastbil av 1979 eller tidigare års modell får fästpunkterna vara placerade enligt svensk standard SMS 2470 utgåva 1 eller om fordonets konstruktion är sådan att kraven enligt standarden inte kan uppfyllas på annat lämpligt sätt.





10 § Fästpunkter för bilbälte skall under minst 0,2 s motstå de krafter som dessa utsätts för vid provning enligt 11 §eller 12 §.

11 § Fästpunkter för trepunktsbälte skall vid provning förenas med ett bälte vars höftband och diagonalband genom dragok (se fig. 3 och 4) samtidigt utsätts för var sin kraft F av 13,5 ± 0,2 kN. Krafterna skall riktas framåt med en vinkel av 10° ± 5° över horisontalplanet och parallellt med karosseriets längs­gående symmetriplan. Värdet på krafterna skall uppnås så snabbt som möjligt. Finns omlänkare skall vid provningen diagonal­bandet löpa genom omlänkaren.





12 § Fästpunkter för höftbälte skall vid provning förenas med ett bälte som genom dragok (se fig. 3) utsätts för en kraft F av 22,3 ± 0,2 kN. Kraften skall riktas framåt med en vinkel av 10° ± 5° över horisontalplanet och parallellt med karosseriets längs­gående symmetriplan. Värdet på kraften skall uppnås så snabbt som möjligt.

13 § Om fästpunkt är placerad i bilsäte skall det vid provning enligt 11 och 12 §§ samtidigt anbringas en kraft horisontellt rakt framåt i sätets tyngd­punkt som motsvarar 20 gånger sätets vikt.

14 § Bilbälte skall vara monterat så att det inte finns risk för att bältesband nöts mot hårda fordonsdetaljer och så att låsets fasta delar inte kan förväxlas samt att det vid normalt använd­ningssätt kan fungera tillfredsställande.
Lås till bilbälte får inte lätt kunna öppnas oavsiktligt. Bilbälte skall kunna låsas och öppnas med en hand. Detta gäller dock inte bälte för sittplats i säte för mer än en åkande.
Hårda bältesdelar såsom lås och inställningsdon får inte ligga an mot kroppens framsida när bältet är påtaget.

15 § H-punkten skall bestämmas genom att en provnings­docka enligt ECE‑reglemente 14 placeras på sätet. För säten med justerbara ryggstöd skall vinkeln mellan dockans torsolinje och en lodlinje genom H-punkten vara så nära 25° som möjligt.

Buss


16 § Buss som tas i bruk den 1 januari 2004 eller senare, med undantag för buss som tillverkats för tätortstrafik med utrymmen för ståplatser för att medge frekventa förflyttningar av passagerare, skall beträffande bilbälte, fästpunkter för bilbälte och installation av bilbälte,
1. ha bilbälte som är typgodkänt enligt direktiv 77/541/EEG eller ECE-reglemente 16,
2. ha fästpunkter för bilbälte som uppfyller kraven enligt direktiv 76/115/EEG eller fordonet är typgodkänt enligt ECE-reglemente 14, och
3. ha installation av bilbälten som uppfyller kraven enligt direktiv 77/541/EEG ändrat genom 2000/3/EG eller fordonet är typgodkänt enligt ECE-reglemente 16.

17 § Buss som förses med bilbälte efter ibruktagandet skall beträffande bilbälte, fästpunkter för bilbälte och installation av bilbälte uppfylla kraven i 16 §.
Tung lastbil


18 § Tung lastbil som tas i bruk efter den 1 januari 2004 eller senare skall beträffande bilbälte, fästpunkter för bilbälte och installation av bilbälte,
1. ha bilbälte som är typgodkänt enligt direktiv 77/541/EEG eller ECE-reglemente 16,
2. ha fästpunkter för bilbälte som uppfyller kraven enligt direktiv 76/115/EEG eller fordonet är typgodkänt enligt ECE-reglemente 14, och
3. ha installationen av bilbälten som uppfyller kraven enligt direktiv 77/541/EEG ändrat genom 2000/3/EG eller fordonet är typgodkänt enligt ECE-reglemente 16.

19 § Lastbil som förses med bilbälte efter ibruktagandet skall beträffande bilbälte, fästpunkter för bilbälte och installation av bilbälte uppfylla kraven i 18 §.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Sätta in bälten i bodel?

I vår Weinsberg 2005 upptäckte vi idag att midjebältena i dinetten (soffan med ryggen mot förarstolen) inte fungerade - fel låsdel monterade med för kort bältesdel. Räckte inte ens om 5-åriga barnbarnet.

Fick dem utbytta på dagen och utan kostnad hos "vår" handlare - Husbilscentrum i Landvetter. Han hade passande bälten i lager - ibland ska man ha tur!
:yes:
 
F

F.d. 17135

Guest
Sv: Sätta in bälten i bodel?

Begagnade bälten utan bältessträckare är helt ok att använda.
man byter ofta bälten i fordon pga att upprullningsmekanismen är def. eller att bältessträckaren fel indikerar.
Att köpa begagnade bälten är helt ok!
Men man kan fråga sig om bälten från biltema klarar gällande krav för säkerhetsbälten liknande saab och volvo?
 
F

F.d. 27204

Guest
Sv: Sätta in bälten i bodel?

Hej,

Har precis importerat en Dethleffs från Tyskland och såg då till att handlaren i Tyskland monterade midjebälten på de platser där det saknades (ryggen i åkriktningen). De hade inga problem att göra det och det fanns färdiga fästen att köpa. De monterades i stolsfästet för förarstolen. Kostnaden var 300€.

Dock undrade handlaren vad det skulle vara bra för då det var tillåtet att åka utan bälten baklänges :)

Bilprovningen hade inga problem att godkänna monteringen.

Mvh
HåkanW
 
Toppen