• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp - /Probem med inkoppling av solcell..

BabsanoKent

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1169
Medlemskap
2024
Tiden går fort och Kent och jag har äntligen blivit pensionärer och hellediga och kan därmed ägna husbilen mer tid. Vi håller nu på med att utrusta bilen med AC och solcell inför vår resa i augusti, september och en bra bit in i oktober genom Europa. Tankarna är att vi som slutmål har Grekland och innan dess går färden genom Danmark, Tyskland, Österrike, Ungern, Rumänien och Bulgarien. Hemresan kan gå via Italien och sen hemåt genom ett höstligt Europa. Vi kan naturligtvis ändra resmål och väg på resans gång, det har man rätt till när man är luffare och vagabond.

Just nu har Kent problem med att koppla solcellen. På batteriladdaren finns ingång "Solar". Vet någon i klubben hur man kopplar, för mig är det helt obegripligt när han ber mig ställa frågan men ni kanske förstår bättre?!

/Barbro

CIMG3460n.jpg
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp - /Probem med inkoppling av solcell..

Till höger om raden med säkringar skall en "Solarregler" kopplas in. Tyvärr är den tänkt för en Schaudt regulator men det borde gå att, med hjälp av kopplingsschemat, lista ut vilka stift som skall användas.
 

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp - /Probem med inkoppling av solcell..

Jag är ochså intresserad att koppla in solcellen till EBL systemet, men var köper man kontakterna till EBl laddaren?
Finns det någon som gjort detta? Som kan ta en bild på kopplingen?
Jorma
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp - /Probem med inkoppling av solcell..

Till Barbro och Kent. Till att börja med har jag tack vare detta forum hittat manualen på ett liknande aggregat http://www.surfandmedia.de/womo/schaudt_elektroblock_ebl99.pdf. eller i ditt fall Wohnmobile und Boote - Redirect
Jag har installerat själv och allt fungerar.
I manualen ser man att kontakten heter MNL-3 men jag har inte lyckats få tag i någon sådan.
Från Kjell http://www.kjell.com/ har jag köpt en kontakt som heter 37-401. Det ena kontaktstycket har jag modifierat genom att klippa bort den mittre plasthylsan. Jag kommer inte ihåg om jag behövde fila något på den också. Jag testade först att den modifierade kontaktstycket går att skjuta in i ”solar” kontakten.
Tog reda på med hjälp av ett mätinstrument vilket som är plus och minus på de yttre kontaktstiften. Jag bytte även säkring till en som är lagom stor för panelen ”5 A”.
När konstaterat att är han-stiften som skall användas klämde jag dessa på resp. kabel och stoppade in i rätt hål i plaststycket. Kontakten är skyddad mot felvändning.
Det är mycket viktigt när det gäller regulatorn att man inte förväxlar ingång med utgång.
Lycka till!
Jan-Evert
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp - /Probem med inkoppling av solcell..

Det ser ut som det är kontakter av fabrikat Molex eller AMP. Elfa hade förr om åren en del Molex/AMP-varianter men jag vet inte dagsläget. Googla på Molex MNL och AMP MNL så borde det gå att hitta en svensk leverantör.
Sen är de flesta sådana kontaktdon med crimpanslutning och då behöver man egentligen en special-tång. Dock kan man ju i nödfall löda stiften/hylsorna om man saknar tången !
 
Toppen