• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kontroll av absorptions kylskåp

F

F.d. 5232

Guest
Hej allihop!

Som co driver på tjej Vättern märkte jag att kylskåpet blev varmare och varmare så jag rådfrågade en kylkille jag känner å han gav mig följande råd hur man kollar sitt absorptionskylskåp.

Om kylflänspaketet blir varmt på baksidan av kylskåpet så är det inte hål på kretsen så man slipper köpa nytt, utan troligvis fel på 12v eller 240v-elementet eller gasol brännaren.

Jag tog bort ventilations gallren på utsidan och kom således åt kylflänspaketet och kunde med nöd och näppe se lågan till gasolbrännaren.

På både 12v och 240v blev kylflänsarna varma efter ca 1-3 minuter men på gasol blev röret jummet och lågan såg ut att höra hemma på ett värmeljus.

När jag stängt av kylskåpet och ventilen för gasolen till kylskåpet så tog jag tryckluftsmunstycket och blåste rent brännarmunstycket, här var det duktigt med järnoxidpulver.

Så startade jag om på nytt, lågan var nu klart mer blå aktig men kylflänsarna blev inte varma, bara röret som omsluts av flänsarna, lågan ändrade sig dock när jag försiktigt knackade på gaslolröret till brännaren.

Avstängning igen och säkertällt att jag gjort gasol systemet trycklöst till kylskåpet så nu monterades kulskåpsdörren bort och skruvarna på sidorna bort så att kylskåpet kunde dras fram helt och hållet.

Genom att lossa gasolbrännaren kunde man enkelt demontera kopparledningen (OBS! det sitter en strypbricka i kopplingen, tappa inte bort den för allt i världen) där hittade jag felet en massa små rostflagor som lagts sig för det pyttepyttelilla hålet i strypbrickan.

Montera tillbaka och trycksätt systemet och kolla med såpvatten på kopplingarna som demonterats så att de inte läcker.

Med dessa rost flagor borta fungerar skåpet som normat dvs bäst på 240V hyfsat på 12v och sämst på gasol.
 

Galaxy

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2024
Sv: Kontroll av absorptions kylskåp

Hej!

Hål på systemet i ett absorptionsskåp märks direkt utav en stark lukt av amoniak, är skåpet i gång är kylflänarna varma fast det är läcka på systemet.

Med hjälp av bifogad hanbok kan man lätt felsöka sitt kylskåp.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5232

Guest
Sv: Kontroll av absorptions kylskåp

Tack för manualen den kan fler än jag få användning för, jag skall kolla upp några tipps från den då min låga är inte speciellt hög inte!
 
Toppen